مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان:

باز تعریف معلولیت با مدیریت افکار عمومی میسر است

مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان با اشاره به رابطه بی بدیل نگرش و انگیزش در معلولین گفت: نگرش از نظر جامعه شناسان مجموعه ای از سنت ها، باورها، اعتقادات و عوامل خانوادگی است.

محمد حسن استاد صبح امروز(۲۰ آذرماه) در نشست تخصصی مجازی "معلولیت، نگرش و انگیزش جامعه" در بندرعباس، افزود: به عنوان فردی که ٣۵ سال است معلولیت را  با همه وجود خود حس کرده ام و در این زمینه کتاب ها را تورق کرده ام؛ همیشه در ذهنم این سوال مطرح بوده و هست که آیا نگرش جامعه در مورد معلولین را واقعا می توان محصول جمعی از باورها و سنت ها و اعتقادات  خانوادگی دانست یا نه؟  

وی ادامه داد: به اعتقاد من معلولیت مقوله ای است که خداوند در وجود عده ای به ودیعه نهاده است و همه ما باید بکوشیم در وهله اول این دیدگاه را باور کنیم و سپس آن را در جامعه ترویج دهیم و حمایت از این ودیعه را فرهنگ سازی کنیم.

استاد گفت: خوشبختانه در دهه های گذشته شاهد افزایش سطح کیفی و کمی حضور  افراد معلول در جامعه بوده ایم و آرام آرام جامعه به سمت پذیرش این افراد و محدودیت هایشان بخصوص در رفت و آمد سوق داده شده است. مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان گفت: اصلی ترین محور بحث ما در رابطه با معلولین تغییر فرهنگ و نوع نگرش و نگاه جامعه و بخصوص مسئولین است. افراد جامعه یا به توانایی معلولین باور ندارند و یا اگر باور دارند به یقین نرسیده اند که معلولین می توانند چون بقیه وارد عرصه اجتماع شوند و با توانمندیهایشان جامعه را به شکوفایی برسانند.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان با اشاره به نقش نگرش در انگیزش افراد دارای نیازهای  ویژه، بیان کرد: انگیزش یعنی افزودن توان حرکت به سمت جلو و پویایی در برابر ایستایی. رابطه بین نگرش و انگیزش بی بدیل است و هر چه نگرش مثبت تر باشد انگیزش افزون تر خواهد شد. 

وی افزود: سوالی که در این رابطه مطرح می شود این است که آیا نگرش را می توان برای انگیزش مدیریت کرد؟ و پاسخ ما به این سوال پله اول موفقیت در فرهنگ سازی در مورد معلوین است.

استاد اظهار کرد: باید بگویم بله معلولیت را می توان با مدیریت افکار عمومی، نگرش مردم و سنت‌ها و باورها و ارزش گذاری ها تعریف دوباره کرد. همه ما که امروز در این گفت و گو حضور داریم از همین لحظه بکوشیم  نگرش جامعه کوچک اطراف خود را برای تغییر انگیزش افراد خاص و دارای نیاز ویژه مدیریت کنیم. 

وی ادامه داد: در مبحث انگیزه بخشی به عنوان کسی که مدت‌های مدیدی است درگیر معلولیت و از نزدیک درگیر این مبحث هستم  دو مقوله را توصیه می کنم : نخست اینکه اصلی ترین و موثر ترین شرط، انگیزه بخشی به خانواده فرد دارای نیازهای ویژه؛ می تواند راهگشای مسائل و معضلات معلولین باشد.

استاد خاطرنشان کرد: دوم این که مناسب سازی واقعی و به دور از شعار شرایط، محیط و نگرش جامعه برای پذیرش این افراد و باور توانمندی هایشان انگیزش این افراد را دچار تحول اساسی خواهد کرد.

 مدیرعامل جامعه معلولین استان و موسس مرکز حرفه آموزی و کارآفرینی یارا در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان در خصوص ارائه راهکارهایی در خصوص آموزش کودکان و نوجوانان دارای نیاز ویژه به سمت پیشرفت با اشاره به بازدید امروز و آشنایی با مرکز فراگیر کانون پرورش فکری گفت: رمز انگیزه به کودکان و نوجوانان خاص حمایت خانواده است. خانواده ها باید همت کنند و واژه  گوشه نشینی و ناامیدی را از فرهنگ لغات فرزندشان حذف کنند. حمایت خانواده و حمایت خود افراد خاص از این نگرش و باور که می توانند در برابر افراد عادی قدم بردارد، تهدیدها را به فرصت بدل می کند، و  نگرش جامعه را به سمتی مدیریت می کند که باور داشته باشند انسان ها در وهله اول به واسطه انسان بودنشان ارزشمند هستند نه سالم بودنشان.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 99092015521
  • خبرنگار :