بازداشت ۳۰۴ عضو ارتش ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای۲۰۱۶

رسانه دولتی ترکیه امروز (سه‌شنبه) گزارش داد، ترکیه در جریان عملیاتی دستور بازداشت ۳۰۴ عضو ارتش را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری آناتولی در این گزارش اعلام کرد، تحقیقاتی به رهبری دادستان‌های ترکیه در شهر ازمیر این مظنونین از جمله پنج سرهنگ در ارتش و نیروی هوایی را در سراسر ۵۰ استان ترکیه هدف گرفت.

بیش از ۲۸۵ تن در کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی کشته شدند که به گفته آنکارا توسط فتح‌الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا سازماندهی شده بود؛ اتهامی که گولن آن را رد می‌کند.

اما در جریان سرکوب طرفداران گولن، طی چهار سال گذشته ۲۹۲ هزار تن بازداشت شدند که از این تعداد ۹۶ هزار تن تا زمان محاکمه زندانی شده‌اند. بیش از ۱۳۰ هزار تن نیز از سمت‌های خود در دستگاه‌های دولتی اخراج شدند که در بین آنها معلمین و افسران پلیس نیز قرار دارند.

منتقدان تاکید دارند که این بازداشت‌ها و اخراج‌ها همچنین مخالفت‌ گسترده‌تر با دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را تحت قوانین ضد تروریسم این کشور هدف گرفته است.

خبرگزاری آناتولی در این گزارش خود اعلام کرد، عملیات ازمیر بزرگ‌ترین عملیات علیه پرسنل نیروهای مسلح به لحاظ تعداد و درجه مظنونین بوده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99091814058
  • خبرنگار : 71477