گردشگری ایران در بوته نقد/۲/

موفقیت صنعت هتل‌داری و گردشگری در گرو توجه به بخش خصوصی

یک کارشناس گردشگری گفت: توجه و واگذاری برخی از تصدی‌ها به بخش خصوصی، سبب ارتقا و بهبود گردشگری می‌شود.

سید مسعود منتجبی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اصل تمرکز بر فعالیت‌های بخش‌ خصوصی به عنوان عامل موفقیت در صنعت هتلداری و گردشگری، اظهار کرد: چنانچه دولت، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی را انجام دهد و از طرفی دیگر با اعتماد به تشکل‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی، اجرای این سیاست‌گذاری‌ها را به آن واگذار کند، می‌توانیم مسیر بهتری را در جهت ارتقاء این صنعت در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر، وزارت گردشگری تلاش کرده‌است که قسمتی از تصدی‌های خود در حوزه گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کند، اما شیوع ویروس کرونا بخش‌های مختلف صنایع و به ویژه صنعت گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده و مانع طی شدن روند طبیعی این امر شده‌است. ما در یک سال گذشته شاهد تلاش‌های معاونت گردشگری مبنی بر واگذاری بخش‌هایی از فعالیت‌های گردشگری به بخش خصوصی و تقویت تشکل‌ها بوده‌ایم.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: از ابتدای برنامه ششم قرار بر این شد که تشکل‌ها به صورت مستقل و توسط وزارتخانه شکل گرفته و فعالیت کنند. این فرایند حدود دو سال به طول انجامید؛ به طوری که انجمن‌های حرفه‌ای تخصصی در زمینه‌های مختلف هتلداری و واحدهای اقامتی تحت عنوان جامعه حرفه‌ای و در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی تحت عنوان انجمن حرفه‌ای شکل گرفته‌ و سازمان به آن‌ها هویت بخشید. این انجمن‌ها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان ایجاد شده و فعالیت می‌کند.

منتجبی اضافه کرد: به عنوان مثال در استان خراسان رضوی حدود یک سال و نیم یا دو سال است که جامعه هتل‌داران تشکیل شده‌ و عمر تشکیل جوامع دیگر بین ۶ ماه تا یک سال است؛ به گونه‌ای که فعالیت‌های حوزه‌ تصدی‌گری به صورت تدریجی از اداره کل میراث فرهنگی به این تشکل‌ها واگذار می‌شود.

وی افزود: به نظر من با تحقق کامل این برنامه، بر خواسته قلبی سال‌های متمادی بخش خصوصی مبنی بر امکان تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها توسط این بخش، جامه عمل پوشانده‌می‌شود. در حالی که در ابتدای اجرای هر برنامه‌ریزی به این شکل ممکن است کاستی‌ها و نقاط ضعفی وجود داشته ‌باشد اما من معتقد هستم که قطعا مسیر خود را پیدا خواهد کرد و سبب تعالی صنعت خواهد شد و کمک می‌کند که دولت بیشتر بخش‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را انجام دهد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: گردشگری ثابت کرده هر زمان شرایط و امکان رشد برای این صنعت مهیا بوده، بسیار بر شئون مختلف جامعه تاثیرگذار بوده‌است. به عنوان مثال می‌توان به تاثیر شگرف گردشگری و ورود مسافران بر وضعیت و تفاوت بخش‌های مختلف اقتصادی مشهد قبل از شیوع ویروس کرونا و زمانی که مسافران وارد مشهد می‌شدند و شرایط کنونی که ورود مسافر به مشهد صورت نمی‌گیرد، اشاره کرد. بنابراین گردشگری قطعا می‌تواند در سبد اقتصادی کشور نقش پررنگی ایفا کند؛ همانطور که آمار و ارقام نیز نشانگر این موضوع است.

منتجبی تشریح کرد: با توجه به روند ورود زائرین و گردشگران سلامت از کشورهای حاشیه خلیج فارس به مشهد در دو سال اخیر شاهد افزایش بی‌نظیر این نوع گردشگری هستیم؛ به طوری که باعث تحول حوزه گردشگری بوده‌است. به عنوان نمونه ترکیه درآمدی دو میلیارد دلاری از ورود گردشگر و برنامه‌های گردشگری شهر قونیه طی سال گذشته به دست آورده که می‌توان این درآمد را با فرصت‌ها، جاذبه‌ها و تنوع گردشگری کشور ما که پتانسیل بهره‌برداری و تبدیل شدن به جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی دارد، مقایسه کرد. در نتیجه به اعتقاد من گردشگری با برنامه‌ریزی وسیاست‌گذاری اصولی  نقشی عمده در سبد اقتصاد هر جامعه‌ای ایفا خواهد کرد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌ها در جهت فعالیت‌های گردشگری در شرایط کرونایی عنوان کرد: به نظر من در مساله شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری مظلوم واقع شده‌است؛ به این معنی که محوریت عمده تبلیغاتی که برای کنترل و مبارزه با این ویروس صورت گرفت، سفر نکردن همه شئون جامعه بوده‌ است؛ در حالی که به اعتقاد من سفر برنامه‌ریزی ‌شده و در چارچوب پروتکل‌ها ممکن است هیچ آسیبی و لطمه‌ای برای کسی ایجاد نکند.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: به عنوان نمونه سفر به کیش در ۶ ماه اول سال که پیک کرونا نیز بود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتفاق افتاد. به این ترتیب معرفی مناسب و تاکید بر چارچوب پروتکل‌های بهداشتی می‌توانست تاثیر بسیاری بر لطمه وارد شده به بخش گردشگری ایجاد کند و به تعبیری از این آسیب جلوگیری کند.

منتجبی بیان کرد: اما شیوع ویروس کرونا، تحول و رشد حوزه‌های مبتنی بر IT و شبکه‌های اینترنتی و مجازی را در پی داشته که این تغییر در شئون مختلف مشاهده می‌شود. در حوزه گردشگری نیز اتفاقاتی رخ داده‌ و یا در شرف اجراست؛ به طوری که شبکه‌های توسعه و یا شبکه‌های آنلاین مربوط به خدمات حوزه گردشگری، تقویت می‌شود اما به اعتقاد من شوک وارد شده از این لطمه تأثیر منفی بر نگاه باز و کلی نسبت به توسعه  فعالیت‌های IT داشته ‌است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در همه جای دنیا این نگرش وجود دارد که با سیاست‌ها و تمهیدات حوزه‌های بهداشتی و تصمیم‌گیرنده در این زمینه، سال آینده و به اعتقاد من تا تابستان سال آینده موج سنگین و ویرانگر کرونا را مهار خواهیم‌کرد و امیدوارم که از تابستان سال آینده شاهد روند رو به رشد و خوب گردشگری باشیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99091813958
  • خبرنگار :