یک نماینده پیشین مجلس:

مجلس باید در چارچوب اختیاراتش در دولت تحرک ایجاد کند

یک‌ نماینده پیشین مجلس گفت: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند مجلس قبلی نتوانسته باعث ایجاد تحرک در دولت شود، خب الان خودشان این کار را انجام دهند و برای دولت ریل‌گذاری مناسب انجام دهند و اشکالات موجود را رفع کنند.

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی عملکرد شش ماهه مجلس یازدهم اظهار کرد: این مجلس از طرفی بر اساس مشکلات معیشتی مردم شکل گرفت و از طرفی دیگر بروز فسادهای گوناگون و عدم شفافیت در شکل‌گیری این مجلس دخیل بود. اما نکته مهم‌تر از همه آن بود که افرادی که در حال حاضر در مجلس یازدهم مشغول به کار هستند، تا پیش از روی کار آمدن، از ناکارآمدی مجلس دهم و مماشات و همراهی آن با دولت، صحبت می‌کردند. 

وی به طرح شفافیت آرا نمایندگان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه نمایندگان مجلس یازدهم وعده داده بودند که تصویب این طرح را در اولویت خود قرار خواهند داد، اما هنوز پس از ۶ ماه خبری از تصویب آن نیست و معلوم هم نیست که در عمل چه چیزی از این طرح به دست بیاید. 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم بیان کرد: در حوزه مسائل مربوط به معیشت مردم نیز ما طرح خاصی را از مجلس ندیده‌ایم. من به عنوان فردی که در گذشته عضوی از مجلس بوده‌ام، شاید نظرم با نظر عموم مردم متفاوت باشد. مجلس باید یک سری اقداماتی را انجام دهد که بر اساس آن‌ها، معیشت مردم بهبود یابد. در مورد طرح تامین کالاهای اساسی نیز آیا اینکه کل طرح مجلس در اختصاص یارانه‌ای اندک به خانوارهای کم‌درآمد خلاصه شود، پاسخی مناسب به کسانی است که به امید بهبود وضعیت معیشتی به نمایندگان این مجلس رای داده‌اند؟ 

باستانی ادامه داد: نمایندگان مجلس یازدهم تا پیش از روی کار آمدن از مماشات مجلس دهم با دولت سخن می‌گفتند و حالا که خودشان نماینده شده‌اند می‌گویند کلا تا زمانی که دولت آقای روحانی مشغول به کار است نمی‌توان کاری انجام داد و انجام اقدامات لازم را به دولت بعدی حواله می‌دهند. خب اگر دولت بعدی دولت توانمندتری باشد و پس از روی کار آمدن بتواند اوضاع کشور را بهبود ببخشد که در این صورت ما قدردان آن دولت هستیم و نه قدردان مجلس. 

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه مجلس یازدهم نتوانسته در مدتی که روی کار آمده اقدامات راهگشایی انجام دهد، گفت: از طرفی من به نمایندگان مجلس فعلی حق می‌دهم؛ چراکه تا کمیسیون‌های مجلس شکل بگیرد و کار مجلس به طور رسمی آغاز شود، کمی زمان می‌برد. هنوز هم کمیسیون قضائی مجلس فقط پنج عضو دارد و کمیسیون اصل ۹۰ نیز تا مدت‌ها بلاتکلیف بود، لذا من به آنان به خاطر اینکه در ماه‌های آغازین مجلس نتوانسته بودند کار به خصوصی انجام دهند، حق می‌دهم. 

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اما از طرفی دیگر نمایندگان مجلس یازدهم یک سری حامیانی داشتند که به پشتوانه آنان توانستند به پیروزی در انتخابات برسند. مردم انتظار داشتند که آن افراد برنامه‌های خود را که نتوانسته‌ بودند با مجلس دهم اجرا کنند، با مجلس یازدهم اجرا کنند و طرح‌های خود را وارد این مجلس جدید کنند. شاید در چند ماه آغازین مجلس نتوان کاری انجام داد که تاثیرات ملموس داشته باشد، اما باید کارهایی انجام داد که حداقل حالا دیگر ما اثرات آن‌ها را ببینیم. 

باستانی تصریح کرد: تنها کاری که این مجلس در ماه‌های ابتدایی فعالیتش انجام داد، گرفتن گزارش از وزرا بود که این کاری است که در تمامی مجالس مرسوم است و در روزهای نخست، وزرا آخرین گزارش فعالیت‌های خود را در مجلس ارائه می‌دهند. اما حالا دیگر حتی اگر اقدامی قرار باشد یک سال دیگر به ثمر بنشیند، از الان باید سر آن در مجلس مذاکره باشد، در حالیکه ما حتی همچین چیزی را هم در مجلس نمی‌بینم. 

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه بدون شک دولت در برخی از حوزه‌ها کم‌کاری کرده است، عنوان کرد: عملکرد دولت هم خیلی قابل دفاع نیست و مشکلاتی که ما با دولت داریم، کمتر از مشکلات ما با مجلس نیست.  

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه از مجلس انتظار می‌رود در چارچوب اختیاراتش در دولت تحرک ایجاد کند، اظهار کرد: مجلس یازدهم در این خصوص می‌گوید مجلس قبلی نتوانسته باعث ایجاد تحرک در دولت شود، خب الان خودشان این کار را انجام دهند و برای دولت ریل‌گذاری مناسب انجام دهند و اشکالات موجود را رفع کنند. اینکه چرا برای انجام این ریل‌گذاری از ابزارهای نظارتی خود استفاده نمی‌کنند و در برخی مواقع تعدادی از نمایندگان مجلس به استفاده از ادبیات ناشایست نسبت به رئیس جمهور و برخی وزرا روی می‌آورند، جای سوال است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99091813681
  • خبرنگار : 50405