در آستانه انتشار گزارش حملات تروریستی کرایست‌چرچ؛ نخست وزیر نیوزیلند متعهد به پاسخگویی شد

در آستانه انتشار یک گزارش جامع درباره ماجرای تیراندازی و کشتار مسلمانان در کرایست‌چرچ نیوزیلند، نخست وزیر این کشور امروز (دوشنبه) متعهد پاسخگویی به خانواده‌های قربانیان این حمله هولناک شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "برنتون تارانت" استرالیایی، عامل قتل عام مسجد کرایست‌چرچ که طرفدار برتری سفیدپوستان است در اوت سال جاری میلادی به خاطر کشتار ۵۱ نمازگزار مسلمان و زخمی کردن چندین تن دیگر در دو مسجد نیوزیلند در تاریخ ۱۵ مارس سال ۲۰۱۹ میلادی به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم شد.

یافته‌های تحقیقات یک کمیسیون سلطنتی درباره این حمله فردا (سه‌شنبه) به پارلمان تقدیم خواهد شد. این تحقیقات آغاز شد تا مشخص کند آیا در این ماجرای هولناک قصوری از جانب نهادهای دولتی وجود داشته است یا خیر و اینکه آیا امکان جلوگیری از وقوع این حمله وجود داشت یا خیر.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در کنفرانسی خبری گفت: من از جامعه که به دنبال اعمال قانون است تشکر میکنم. آنها می‌خواهند ببینند چه کسی مسئول هماهنگی بخشی از این تلاش‌ها بوده و ما نیز این کار را برای آنها انجام خواهیم داد.  

این گزارش ۷۹۲ صفحه‌ای ۱۸ ماه طول کشید تا به طور کامل حاضر شود و شامل مصاحبه‌هایی با صدها تن از مردم از جمله آژانس‌های امنیتی، رهبران جامعه مسلمانان، کارشناسان بین‌المللی و مقامات در انگلیس، نروژ و استرالیا و همچنین شخص آردرن است.

واکنش دلسوزانه آردرن به این حمله و اقدام سریعش برای ممنوعیت فروش تسلیحات نیمه خودکار پیشرفته که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته بود، تحسین جهانی را برانگیخت. وی همچنین یک جنبش جهانی علیه افراط‌گرایی آنلاین به راه انداخت.

با این حال مقامات به خاطر نادیده گرفتن هشدارهای مکرر جامعه مسلمانان که تاکید داشتند جرائم از روی نفرت و انزجار در حال افزایش است، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. منتقدان همچنین گفتند، از آنجایی که آژانس‌های امنیتی شدیدا بر خطر تروریسم افراطی متمرکز شده بودند، در ثبت جرائم از روی نفرت و انزجار ناکام بوده و افزایش تهدید طرفداران برتری سفیدپوستان را نادیه گرفتند.

آردرن روز یکشنبه با اعضای خانواده قربانیان این حمله و برخی از نجات یافتگان دیدار کرد و درخصوص گزارش این کمیسیون سلطنتی متعهد اقدام فوری شد اما تاکید کرد اجرای برخی توصیه‌ها زمان‌بر خواهد بود.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091713156
  • خبرنگار : 71477