آیا محل عوارضی «قزوین- تهران» نقطه حادثه‌خیز است؟

در پی دریافت پیامی با محتوای «دیشب یک اتوبوس به عوارضی شماره ۲ قزوین، یا همان «عوارضی قزوین- تهران» زد و از اتوبوس جنازه درآوردیم. کیوسک‌ها را برداشتند، تابلو و و نور هم ندارد؛ تا الان بالای ۱۰ تا ماشین تصادف کردند و به سکوهای سیمانی خوردند» از سوی یکی از مخاطبان ایسنا، این موضوع را از اداره کل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و پلیس راه قزوین پیگیری کردیم.

جواد حق‌لطفی، مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین در این خصوص به ایسنا می‌گوید: همیشه تصادف یک علت تامه دارد که می‌تواند سرعت و سبقت غیرمجاز، خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و صحبت با تلفن همراه باشد، راننده اشتباهی انجام می‌دهد که منجر به تصادف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تصادف چند روز گذشته به‌دلیل خواب آلودگی و عدم توجه به‌جلو و برخورد عقب به جلوی اتوبوس با کامیون اتفاق افتاد و بعد از تصادف نیز اتوبوس به بلوک‌های سیمانی عوارضی برخورد کرد.

مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین خاطرنشان می‌کند: بلوک‌های سیمانی واقع در عوارضی در نقطه مورد نظر ایمنی دارد و آشکارسازی در عوارضی هم صورت گرفته است در غیراین‌صورت باید هر روز شاهد چندین تصادف در عوارضی باشیم.

وی تصریح می‌کند: شیارهای لرزاننده سطح جاده مانع خواب آلودگی رانندگان می‌شود، قبل از دماغه ضربه‌گیر، استوانه ایمنی، تابلوهای ایمنی و انتظامی، خطرنما و مسیرنما نصب شده است، ضمن اینکه سردرب عوارضی‌ها با شبرنگ آشکارسازی شده است. چراغ‌های چشمک‌زن نیز در ۲ طرف عوارضی نصب است.

حق‌لطفی اشاره می‌کند: علت تصادفات نمی‌تواند ایستگاه عوارضی باشد، ایستگاه عوارضی یک نقطه اجباری است و در تمام آزادراه‌های کشور در محل اخذ عوارضی دماغه و سازه‌های عوارضی وجود دارد.

وی بیان می‌کند: ما نمی‌توانیم ایستگاه ‌عوارضی را حذف کنیم، اگر عوارضی دماغه نداشته باشد جان کارکنان عوارضی به خطر می‌افتد. با توجه به الکترونیکی بودن بخشی از عوارضی «قزوین-تهران» این موضوع در وزارت راه در حال پیگیری است و به محض نهایی شدن شاید روزی سازه ایستگاه عوارضی جمع‌آوری شود ولی علت تصادفات اخیر وجود ایستگاه عوارضی نیست.

نقطه حادثه‌خیز فرمول دارد

مدیرکل راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه شاید از نظر مردم ۵ یا ۱۰ فقره تصادف زیاد باشد، اضافه می‌کند: نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف تعریف دارد و باید تعداد تصادفات منجر به فوت، منجر به جرح و خسارت حساب و در فرمول قرار داده شود و اگر از عددی بالاتر باشد به آن نقطه، نقطه پرتصادف یا حادثه‌خیز می‌گوییم.

وی تصریح می‌کند: بر اساس گزارش مردم نمی‌توان نقطه‌ای را حادثه‌خیز بدانیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، ضمن آن که عوارضی ایمن‌سازی شده است. برای خطای یک انسان و راننده نمی‌توان صورت مسئله را پاک  کرد. ایستگاه عوارضی باید وجود داشته باشد هرچند تا چند ماه قبل از مردم عوارضی دریافت می‌شد اما در آن دوربین و کنترل ترددشمار داریم.

عوارضی را نمی‌توان حذف کرد

حق‌لطفی ادامه می‌دهد: گشت مواد مخدر و کالای قاچاق پلیس در عوارضی‌ها مستقر هستند، علاوه بر آن تأسیسات دیگری هم در عوارضی وجود دارد بنابراین ایستگاه عوارضی قابل حذف نیست و راننده باید حواسش باشد و از آنجا ایمن عبور کند.

وی عنوان می‌کند: اگر سکوی سیمانی حذف شود، خودروها به ستون برخورد کرده و طاق عوارضی پایین می‌آید، پشت سکوها ستون‌هایی است که اگر نباشد کل عوارضی تخریب می‌شود.

تصادفات به رفتار رانندگان بازمی‌گردد

سرهنگ فرهاد ذاکری‌منش رئیس پلیس‌راه استان قزوین هم بیان می‌کند: علت تصادفات را کارشناسان راهنمایی و رانندگی مشخص می‌کنند و باید بگوییم که علت عمده تصادفات به رانندگان باز می‌گردد و علت اصلی تصادفات خواب آلودگی راننده و عدم رعایت سرعت مطمئنه است.

وی به ایسنا می‌گوید: عوارضی جایی است که کاملاً مشخص است، چراغ چشمک‌زن و علائم هشداردهنده دارد و راننده باید با سرعت مطمئنه حرکت کند. از حاشیه عوارضی رستوران و سوپرمارکت است. در عوارضی رانندگان باید مراقب باشند چون عابرین پیاده در آن تردد می‌کنند. عوارضی «قزوین-تهران» نقصی نداشته و روشنایی کامل دارد و بیشتر تصادفات به رفتار رانندگان بازمی‌گردد.

رئیس پلیس‌راه استان قزوین تصریح می‌کند: درهر تصادفی که اتفاق می‌افتد همکاران ما تجزیه و تحلیل و علت را احصا می‌کنند. در تصادف چند روز گذشته یک دستگاه اتوبوس در عوارضی «قزوین- تهران» راننده توجهی به مقررات نداشته و در این تصادف نقصی از راه مشاهده نشده است.

ذاکری‌منش اظهار می‌کند: هرچند بر ایمنی راه و وسایل نقلیه تأکید داریم اما نقش راننده بسیار مهم است و باید مقررات رانندگی را رعایت کنند.

وی بیان می‌کند: باید فرهنگ درست رانندگی کردن در مردم نهادینه و از مهدکودک آغاز شود؛ آزادراه« قزوین- تهران» چیزی کمتر از آزادراه‌های کشورهای دیگر ندارد و ایمنی دارد، کشورهایی که ۲ برابر کشورمان وسیله نقلیه دارند تصادفات آن‌ها کمتر است چون روی فرهنگ رانندگی کار کردند و رانندگانشان به قوانین احترام می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، اداره کل راهداری استان وظیفه نصب علائم هشداردهنده و تأمین نور کافی را بر عهده دارد که بنا به اظهارات مسئولان این اداره، این اقدامات انجام شده است؛ پلیس نیز علت عمده تصادفات این نقطه را عدم توجه رانندگان و خطای انسانی اعلام کرد. بر این اساس ضرورت دارد رانندگان همواره ضمن احترام به قوانین، سرعت مطمئنه را حفظ کنند تا جان خود و سرنشینان را به خطر نیندازند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99091611981
  • خبرنگار :