خبرگزاری دانشجویان ایران ۱۶ آذر ماه سال ۷۸ با جمعی از دانشجویان جوان کار خود را آغاز کرد و حالا با حضور نیروهای پیشکسوت و همراهی و همکاری دانشجویان جوان نسل های بعدی، بیست و یکمین سالروز تولدش را در سکوت جشن میگیرد. با این همه ایسنا همچنان به مسیری روشن برای کشور و مردمش امید دارد و روزی را انتظار می کشد که «اخلاق، امید و آگاهی» به معنای تمام کلمه، محقق شود.
در این راه بیست ساله که طی شده است، استادهای ارتباطات و روزنامه نگاری همواره راهنمای ایسنا بوده اند. نسلی طلایی که با هدایت ها و پیشنهادهای دلسوزانه خود، در تمام مراحل بدرقه کننده و همراه جوان ترها بوده اند. حالا در آستانه بیست و یکمین سال تاسیس ایسنا بار دیگر به سراغشان رفته ایم تا اظهارنظرهای آنها را برای ادامه مسیر، بهویژه در روزگار کرونایی جویا شویم.
مطالب تخصصی در ایسنا پررنگ شود
بیژن نفیسی، روزنامهنگار پیشکسوت و مدرس دانشگاه با بیان این نکته که ایسنا در ایام کرونا اخبار را بر اساس آنچه که اتفاق میافتاد بازگو میکرد، اظهار کرد: این موضوع نقطه قوت این خبرگزاری در این ایام بود. در این میان با توجه به اینکه به طور کلی رسانهها دارای دو نقش اصلی هستند، ایسنا به نقش دوم خود توجه بیشتری نشان بدهد.
او ادامه داد: اطلاع رسانی درست نقش اول رسانهها است که ایسنا در این ایام این نقش خود را به درستی ایفا کرد، اما نقش دوم ارائه مطالب تخصصی است که فکر میکنم ایسنا میتواند به صورت جدیتری به این مقوله بپردازد. مطالب تخصصی در زمینه کرونا میتواند با ارائه راهکارهایی به مردم همراه شود تا برای مقابله با ویروسی که کل دنیا را تسخیر کرده است، موفق باشند. اطلاعرسانی نقش کلیدی دارد. اینکه کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه پزشکی دچار مشکل شدهاند، به این دلیل است که نتوانستند اهمیت این موضوع را به مخاطب منتقل کنند و جریان را ساده گرفتند. در نتیجه رسانهها می توانند نقش بسیار مهمی در مقابله با این ویروس ایفا کنند و با تولید مطالب تخصصی و بدون ایجاد رعب و وحشت این مسیر را تسهیل کنند.
ایسنا غفلت کند از رسانه ها عقب می ماند
حمید شکریخانقاه، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات نیز در این زمینه اظهار کرد: ایسنا به عنوان یک خبرگزاری مستقل در چند سال گذشته توانست جا پای محکمی در میان مردم و بصوص میان نخبگان و روشنفکران باز کند.
او ادامه داد: در این میان اگر ایسنا بخواهد جایگاه خود را همچنان قدرتمند نگه دارد، در بحرانهایی همانند شیوع جهانی ویروس کرونا و همچنین رویدادهای مختلفی که در کشور با آنها مواجه هستیم، نباید از رسانههایی همچون صداوسیما عقب بماند. در حال حاضر گرایش مردم بیشتر به سمت خبرگزاریهایی همانند ایسنا است. بنابراین اگر ایسنا غفلت کند، از صداوسیما به عنوان رسانهای با چندین کارکرد عقب میماند. در چنین شرایطی میتواند کارکردهای دیگر خود را تقویت کند و فقط به متن و عکس اکتفا نکند.
خانقاه خاطرنشان کرد: ایسنا میتواند با تولید سناریوهای مختلف در قالبهای ویدیو و اینفوگرافی کارکردهای ویژه خود را در موقعیتهای مختلف نشان بدهد و جای پای خود را محکمتر کند.
ایسنا به مردم بیشتر نزدیک شود
همچنین رضا قویفکر، روزنامهنگار پیشکسوت و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات با اعتقاد بر اینکه رسانهها باید مردم را از کرونا بترسانند، خاطرنشان کرد: به نظرم ایسنا در مقایسه با سایر خبرگزاریها و رسانهها در این ایام وظیفه خود را بهخوبی انجام داده است اما برای ادامه مسیر پیشنهاد میکنم که میتوانند با نگاهی تخصصی و مردمیتر به این مقوله بپردازند.
او یادآور شد: ایسنا در این موقعیت میتواند به مردم بیشتر نزدیک شود و کرونا را به موضوعی ملموس و مردمی تبدیل کند. این رسانه میتواند با انتشار گزارشهای مردمی و گفتوگو با متخصصان علاوه بر افزایش آگاهی عمومی، مردم را با خطرات ناشی از کرونا بیشتر آشنا کند تا مردم نیز رعایت پروتکلها را جدیتر بگیرند.
این روزنامهنگار پیشکسوت گفت: من قبول دارم کرونا یک حادثه ویژه در قرن ما بود و نظیر آن را پیشتر نداشتیم. به همین خاطر هم فکر میکنم که رسانهها میتوانند به ابعاد گوناگون این موضوع بپردازند و در مصاحبه با پزشکان و پرستاران و متخصصان امر و حتی افرادی که کرونا گرفته و حالشان خوب شده، نگاهها و تجربههای گوناگون را به مردم منتقل کنند.
ایسنا به مشکلات جانبی کرونا بپردازد
محمد بلوری، روزنامهنگار پیشکسوت که از او با عنوان پدر حادثهنویسی مطبوعات ایران یاد میشود، درباره فعالیتهای ایسنا در روزگار کرونا و پیشنهادی که برای ادامه مسیر دارد، اظهار کرد: ایسنا تنها رسانهای است که خبرهای آن را دنبال میکنم. رسانهای که ابعاد مختلف یک حادثه را بررسی میکند و این رویکرد بسیار خوبی است.
او ادامه داد: اما در عین حال ایسنا در روزهایی که بیماری کویید _ ۱۹ گریبانگیر خانوادهها شده است، نباید خانوادههای سیلزده را فراموش کند. خانوادههایی که هنوز هم در شرایط بدی قرار دارند و رسانهها باید آنقدر درباره این خانوادهها بنویسند تا توجه مدیران و مسئولان اندکی به این مشکل نیز جلب شود. یا اینکه در چنین شرایطی باید به مشکلات روانی خانوادهها در ایام قرنطینه و بعد از کرونا بپردازند. البته مطالبی در این زمینه داشته است، اما بهتر است که جدیتر گرفته شود و ایسنا بتواند در این زمینه جریانسازی کند.
این روزنامهنگار پیشکسوت با بیان این نکته که کرونا مسائل جانبی زیادی دارد، یادآور شد: در چنین شرایطی ایسنا میتواند به مشکلات جانبی از پر شدن بیمارستانها گرفته تا مشکلات روانی خانوادهها و مشکلات مالی روستاییها برای آموزش آنلاین بپردازد. در واقع هر اندازه به کرونا پرداخته شود، باز هم کم است.
انتهای پیام