سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان:

کشتی ایران برای مقابله با کرونا هیچ خلاقیتی نداشت

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان گفت: کشتی ایران از زمان شیوع کرونا فرصت سوزی کرده و هیچ خلاقیتی در این خصوص نداشته‌است.

امیر توکلیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت کشتی ایران و خراسان رضوی در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا کسانی که سالن‌های کشتی را اجاره کرده‌اند، آسیب جدی دیده‌اند. کشتی، کلا ورزش درآمدزایی نیست، اما الان شرایط سخت‌تر هم شده‌است. با توجه به وضعیت کرونا بیشترین آسیب را کشتی و رشته‌های رزمی دیده‌اند، چرا که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه برگزاری تمرین و مسابقه را هم ندارند.

وی افزود: کشتی‌گیرانی که در لیگ برتر یا انتخابی تیم ملی شرکت کردند، تمرین کشتی نداشته‌اند و اغلب با تمرینات بدنسازی شرایط خود را حفظ کرده بودند. در ورزش کشتی، ورزشکار با مسابقه آماده می‌شود و بدن باید به بدن حریف بخورد تا ورزشکار ساخته شود.

پیشکسوت کشتی خراسان گفت: کرونا تمام دنیا را درگیر خود کرده و حتی اتحادیه جهانی کشتی هم کار به خصوصی انجام نداده، اما از برخی تهدیدها باید فرصت ساخت. هیات کشتی خراسان رضوی می‌توانست در این مدت کلاس‌های آموزش مجازی برای داوران و مربیان خود برگزار کند و اصول داوری و تمرینات را به چالش بکشد. به کشتی‌گیران تمرینات خانگی بدهد. اگر در خانه قرنطینه هستیم باید از اوقات فراغت خود استفاده کنیم. کنترل وزن و حفظ آمادگی جسمانی نیازمند تمرینات سخت است.

توکلیان در خصوص حفظ آمادگی جسمانی کشتی‌گیران در دوران قرنطینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشتی‌گیران می‌توانند شنای باستانی، حرکات شکم، طناب زدن، کش زدن و سایه زدن را به صورت انفرادی در خانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا حداقل یک سال دیگر هم وجود دارد، اما ما هیچ حرکت مثبتی انجام نداده‌ایم. اگر مسئولیتی داشتم، کشتی‌گیران را قرنطینه کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسابقات را برگزار می‌کردم. لیگ برتر کشتی ایران چگونه برگزار شد؟ می‌توانستیم همان اتفاق را میان تعداد محدودی از باشگاه‌های خراسانی انجام دهیم. حتی در زمانی که هوا شرایط مساعدتری داشت، می‌شد برگزاری مسابقات در هوای آزاد را بررسی کرد.

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در خصوص ارزیابی‌اش از برگزاری مسابقات لیگ برتر کشتی ایران عنوان کرد: به دلیل این که کشتی‌گیران تمرین کشتی نداشتند، مسابقات لیگ برتر سطح فنی پایینی داشت، اما کشتی‌گیران آمادگی جسمانی قابل قبولی داشتند. به نظرم سفره‌ای برای مربیان و کشتی‌گیران پهن بوده و مسابقات به هر نحوی برگزار شد، تا اسپانسرها از کشتی دور نشوند. 

توکلیان با اشاره به تعویق المپیک و مسابقات جهانی بیان کرد: مسابقات جهانی قرار است در اسفندماه برگزار شود، اما با همه این اوصاف باید برنامه بلند مدت داشته باشیم. شاید تا ماه چهارم با کرونا و شیوه‌های بهداشتی آن آشنایی نداشتیم، اما با این تفاسیر کرونا تا سال آتی هم وجود دارد. در حال حاضر اتحادیه جهانی در فضای مجازی برای بهترین و محبوب‌ترین کشتی‌گیرانش نظرسنجی برگزار کرده است. همین کار را در رده‌های مختلف فدراسیون کشتی هم می‌توانستیم در داخل کشور انجام دهیم.

وی ادامه داد: می‌توانستیم دو کشتی‌گیر را قرنطینه کنیم و به همراه چندین مدرس، فن‌های کشتی را آموزش داده و به صورت ویدئو تولید محتوا انجام داده و در اختیار شهرستان‌ها قرار دهیم تا حداقل ادراک حرکتی کشتی‌گیران افزایش یابد، اما تمام این فرصت‌ها را از دست دادیم. در واقع کشتی ایران هیچ خلاقیتی برای مقابله با کرونا نداشته است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99091511077
  • خبرنگار : 50093