علی نجفی در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد: تقریبا طی 2 سال گذشته اقداماتی را در رابطه با بهسازی مسیر تردد معلولان شروع کردیم که این اقدامات از پارکها آغاز شد. بعد از آن جوسازی و روانسازی برای تردد معلولان در چند مورد از معابر اصلی مانند خیابان امام خمینی(ره) و خیابان ۱۵ خرداد انجام گرفت.
وی ادامه داد: همچنین یک دستگاه از اتوبوسهای شهری با ابتکار عملی که خود همکاران داشتند، تجهیز به سیستم بالابر شد و اخیرا نیز دوستان به دنبال این هستند که چند دستگاه تاکسی را تجهیز نمایند تا امکان نشست و برخاست راحتتری برای معلولان در صندلی جلو فراهم شود و با زحمت کمتری بتوانند از ناوگان تاکسیرانی نیز استفاده کنند. این موضوع در دست پیگیری است که ظرف یکی دو ماه آینده امیدواریم عملیاتی شود.
شهردار نیشابور اظهار کرد: متاسفانه زیرساختهای ما زیرساختهای مناسبی نیست و طبیعتا فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم؛ کاری که در حال حاضر میتوانیم انجام دهیم، این است که در محورهایی که تردد بیشتری در آن وجود دارد و فضاهای عمومی مورد نیاز معلولان عملیات بهسازی را پیش بریم اما نقطه مذکور یعنی همان استاندارد و مطلوب، نقطهای هست که نه تنها در نیشابور بلکه در کشور متاسفانه به علت نبود زیر ساختها با آن فاصله داریم.
نجفی افزود: طی سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن شرایط معلولان اقداماتی انجام شده است؛ در واقع طراحیهای انجام شده که فاصله خیلی زیادی با استانداردها دارد اما باید از یک جایی شروع کرد و ما هم شروع کردهایم و تقریبا میشود گفت که معبر به معبر در حال انجام اقداماتی هستیم. همچنین در دو سال گذشته، هر سال اعتباری را نیز در جهت بهسازی معابر پر تردد برای معلولان منظور میکنیم و مقید به انجام آن هستیم.
وی مطرح کرد: آنچه که در برنامه خود تاکنون لحاظ کرده بودیم، بهسازی پارکها و چند نمونه از معابر اصلی بوده است. در واقع طبق برنامهریزیهایی که داشتیم، ۹۰ درصد اهدافمان محقق شده است. برای ساختمانها نیز ضوابطی اعلام شده و ساختمانها، به خصوص ساختمانهای عمومی، مکلف هستند نحوه تردد و رسیدگی به امور معلولان را مدنظر قرار دهند.
افرادی که نیازمند بهرهمندی از شرایط عبور و مرور خاص هستند، رو به فزونی است
شهردار نیشابور گفت: به هر حال موضوع معلولیت بحثی نیست که شامل یک گروه خاص شود و برای همه ممکن است چنین شرایطی پیش بیاید. با توجه به اینکه جامعه ما هم به سمت جامعه کهنسال پیش میرود و افرادی که نیازمند بهرهمندی و شرایط عبور و مرور خاص هستند رو به فزونی است، بهتر است معابر جدیدی را که طراحی میکنیم، این موضوع را مدنظر قرار بدهیم و معابر کنونی و موجود را نیز در یک برنامه تدریجی اصلاحشان را به اتمام برسانیم.
نجفی بیان کرد: پیشتر یک الگو در کشور پیاده میشد که اجرای رمپ بود و البته خیلی عملیاتی نبود؛ به جهت اینکه طول رمپ طولانی میشد و امکان پیادهسازی آن در حداقل زمان وجود نداشت. همچنین یک سیستم مکانیکال توسط همکاران ما ابداع شد که فرد معلول بتواند به کف اتوبوس انتقال یابد. همچنین در یکی دو مورد از ایستگاههای پرتردد نیز سازه ایستگاهها را تغییر دادیم تا معلولان و همچنین افراد کهنسال بتوانند با کمترین زحمت سوار اتوبوس شوند.
وی اضافه کرد: برای استفاده معلولان از تاکسیها نیز یک نمونه در مشهد به اجرا گذاشته شده بود که همکاران ما از آن الگو گرفتند؛ به این شکل که صندلی جلو تاکسی حالت چرخشی داشته باشد و تغییر زاویه دهد و معلول به راحتی سوار خودرو شود و بنشیند. چند مورد از چنین دستگاههایی را طی یکی دو ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.
شهردار نیشابور گفت: معلولیت عارضهای است که برای همه ما ممکن است پیش بیاید و به تبع آن باید فرض کنیم که احتمال دارد در آینده خود ما نیازمند چنین خدماتی باشیم. معلولان یک گروه متمایز از جامعه نیستند بلکه آنها گروهی از جامعه هستند و هر گونه احتمالی وجود دارد که هر کدام از افرادی که امروز به سلامت تردد میکنند، در آینده نیازمند تسهیل شرایط عبور و مرور شوند. در نتیجه این موضوع باید به عنوان یکی از ملزومات مدیریت شهری در پیادهسازی سیاستهای مربوط به تردد شهروندان مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام