به گزارش ایسنا، حسین شهیدزاده در رویداد کلیماتون تهران ۲۰۲۰ که روز گذشته بهصورت مجازی برگزار شد و یکی از محورهای پنجگانه آن ارتقای کیفیت هوای تهران بود، اظهار کرد: اگر نحوه زیست شهری در تهران تغییر نکند، شاهد تغییرات سریع اقلیمی و گسترش روزافزون مسائل و مشکلات موجود خواهیم بود که افزایش دمای هوا در این کلانشهر از جمله آثار و تبعات آن برای سالها و دهههای آینده است.
وی درباره دلایل عمده تسریع تغییرات اقلیمی در تهران تصریح کرد: افزایش گازهای گلخانهای به دلیل ازدیاد استفاده از سوختهای فسیلی، تبدیل فضای سبز و باغات اطراف و داخل شهر به کاربریهای صنعتی، مسکونی و اداری و تولید روزافزون گاز متان به علت دفن انبوه زبالههای تولید شده از جمله عوامل سرعت گرفتن تغییرات اقلیمی در تهران است.
شهیدزاده درباره راهکارهای کاهش سرعت تغییرات اقلیمی در تهران گفت: ایجاد محدودیت برای تغییر کاربری اراضی، جلوگیری از توسعه محدوده شهر، افزایش پوشش گیاهی، جدیت در اجرای طرحهای ترافیکی کاهش و کنترل آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و جایگزینی وسایل نقلیه پاک به جای وسایل نقلیه آلاینده از راه حلهای کاستن از تغییرات سریع اقلیمی تهران است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درمورد ارتباط تغییرات اقلیمی با آلودگی هوا نیز تصریح کرد: سوختهای فسیلی، گازهای CO و CO۲ تولید میکنند که اولی باعث آلایندگی هوا و دومی باعث گرمایش زمین و گرمترشدن هوا نیز به نوبه خود موجب تولید ازن بیشتر میشود که آلودگی بیشتر هوا را در پی دارد علاوه بر همه اینها تولید این گازها منجر به آتشسوزی جنگلها میشود که آخرین نمونهاش در استرالیا اتفاق افتاد و آلودگی هوای زیادی هم ایجاد کرد.
شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ویروس کرونا که یک سال است همه جهان را به خود مشغول کرده، تا امروز کمتر از یک و نیم میلیون فوتی داشته این درحالیست که هر ساله در دنیا حدود ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی داریم، اظهار کرد: خسارت اقتصادی آلودگی هوا در جهان نزدیک به 5000 میلیارد دلار است.
وی درباره جایگاه تهران و ایران در بین کلانشهرها و کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا با توجه به آلاینده ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون نیز گفت: از این نظر در ردهبندی سال ۲۰۱۹، ایران در رده ۲۷ کشورهای دنیا و تهران در ردیف ۲۴ کلانشهرهای جهان قرار داشت و دهلی هند و داکای بنگلادش به ترتیب در رتبههای اول و دوم پایتختهای آلوده جهان ایستاده بودند.
شهیدزاده ادامه داد: اگر به تقویم کیفیت هوای پایتخت نگاهی بیندازیم روند غلظت آلایندههای تهران رو به کاهش بوده است و اگر شش ماه اول امسال را با مدت مشابه سال گذشته از روش مشابه محاسبه و مقایسه کنیم، کیفیت هوای نیمه نخست امسال از سال گذشته کمی بهتر بوده است و به ویژه امسال بهار سالمتری داشتیم البته در پاییز امسال این کفه به سمت سال قبل سنگینی میکند و پاییز پارسال به دلیل بارشهای بیشتر هوای بهتری داشتیم اما در مجموع فروردین امسال پاکترین و مهر، آلودهترین ماه تهران طی ۸ ماه گذشته بود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه درباره منابع اصلی تولید آلایندگی هوای تهران گفت: منبع اصلی آلودگی تهران منابع متحرک شامل خودروهای سواری، خودروهای دیزل و موتورسیکلتها هستند که ۶۱ درصد ذرات معلق و ۸۳ درصد آلایندههای گازی را تولید میکنند البته در این میان سهم صنایع، نیروگاهها و پالایشگاهها را نیز باید مورد توجه قرار داد.
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه حدود ۳۵ درصد از آلاینده اصلی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای دیزلی است، اظهار کرد: هفت درصد خودروهای سبک فرسوده تهران، ۳۸ درصد آلایندههای مجموع خودروهای سبک را تولید میکنند و این آمار راه را به ما نشان میدهد و به ما میگوید که در ابتدا باید سراغ چه خودروهایی برویم و نکته قابل تامل این است که به رغم آنکه قانون مصوب در این باره وجود دارد اما متاسفانه اجرای این قوانین با مشکلاتی روبهرو است.
انتهای پیام