تاریخ تولد لاکچری، ضامن آینده فرزند نیست

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان لقمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: لازم است در پایان تاریخ ۹۹/۹/۹ تعداد زایمان های انجام شده را بررسی کرد تا متوجه شویم آیا واقعا آمار زایمان های این روز بالا بوده، یا صرفا یک فضای روانی شکل گرفته و به آن دامن زده شده است.

دکتر پری‌رخ سلطانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برخی اوقات مادران و خانواده ها بر مبنای احساس و آنچه در جامعه رواج پیدا کرده و یا به قول امروزی ها به خاطر لاکچری بودن تصمیم می گیرند فرزند خود را زودتر از موعد به دنیا آورند، اظهار کرد: خانواده ها باید از عوارض زایمان به روش سزارین و نیز عوارض زایمان نابهنگام برای جنین آگاهی داشته باشند.

وی با بیان به اینکه بیشتر مادران با آگاهی از این عوارض مجاب می شوند، افزود: این گونه تقاضاها بیشتر در بیمارستان های خصوصی اتفاق می افتد، افرادی که از نظر مالی مشکلی ندارند، هوس های غیرمعمول پیدا می کنند، درحالی که در بیشتر موارد با کسب آگاهی از گرفتن چنین تصمیم های عجولانه و تقلیدی منصرف می شوند.

پزشکان قسم‌خورده، آینده و سلامت مادر و نوزاد را به خطر نمی اندازند

این متخصص زنان با اشاره به اینکه در بیمارستان های دولتی اینگونه اتفاقات کمتر رخ می دهد و همه چیز اصولی، قانونی و براساس علم پزشکی انجام می شود، تصریح کرد: در بیمارستان های خصوصی نیز پزشکان تا حد امکان از قبول چنین درخواستی پرهیز می کنند، چراکه پزشکان قسم خورده اند هیچ موقع به بهای ناچیز، آینده و سلامت مادر و نوزاد را به خطر نیندازند، مگر به اصرار مادر و به شرط آن که تاریخ زایمان را بتوان دو یا سه روز جابه جا کرد که آسیبی به آن ها وارد نشود؛ در این صورت زایمان در تاریخ پیشنهادی مادر انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه مادرانی هستند که چند روز تا تاریخ زایمان آن ها فرصت باقی است، اما هنوز درد زایمان نگرفته و تقاضا می کنند که در تاریخ رندی مثل ۱/۱ یا ۹/۹ بستری شوند، افزود: هیچ مادری نداریم که اندیکاسیون های زایمان را نداشته باشند، حتی در بیمارستان های خصوصی نیز این امر به ندرت اتفاق می افتد. بنابراین تنها در صورت داشتن شرایط زایمان درخواست او پذیرفته می شود.

رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان لقمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه قبول چنین تقاضاهایی وابسته به شرایط است، توضیح داد: اگر مادری بخواهد زودتر از تاریخ تعیین شده یا حتی چند روز بعد از تاریخ موعود، زایمان کند شرایطی در نظر گرفته می شود. برای مثال از جنین نوار قلبی و مغزی گرفته و بررسی ریه انجام می شود و با توجه به وضعیت میزان مایع دور جنین (آمنیوتیک) در صورتی که مادر فشار خون بالا، دیابت بارداری، بیماری زمینه ای و... نداشته باشد، آنگاه اجازه زایمان داده می شود.

سلطانی با اشاره به اینکه مادرانی چنین تصمیمی می گیرند که اغلب مشکلات زمینه ای ندارند، خاطرنشان کرد: با بررسی تمام جوانب و تنها با جابه جایی چند روز ممکن است با این تقاضا موافقت شود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس های بارداری و پیش از زایمان که به مادران اطلاعاتی درباره عوارض زایمان زودرس و نیز زایمان به روش سزارین داده می شود، افزود: اگر بچه زودتر از موعد به دنیا آید به دلیل عدم تکامل ریه، باید در دستگاه قرار گیرد که این موضوع علاوه بر هزینه اقتصادی، منجر به فشار روحی و روانی شدیدی برای مادر و پدر می شود.

عواقب زایمان زود رس

این متخصص زنان با اشاره به عواقب زایمان زودرس، گفت: چنین تصمیمی اصلا ارزش ندارد، زیرا در صورت نارس بودن ریه نوزاد، او مشکل تنفسی پیدا می کند، باید در دستگاه مخصوص گذاشته شود و داروهای خاصی مصرف کند تا بهبودی حاصل شود.

وی همچنین به عوارض اتاق عمل و زایمان سزارین اشاره کرد و افزود: هیچ جراحی نیست که عوارض خاص خودش را نداشته باشد و تاثیراتی بر روی بچه و مادر خواهند گذاشت. مادر ممکن است به خونریزی شدید مبتلا شود یا به داروی بیهوشی حساسیت نشان دهد و عوارضی همچون فراموشی روی مغز خواهد گذاشت.

سلطانی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از انجام زایمان سزارین مادر تا چند ساعت در بیهوشی و اتاق ریکاوری خواهد بود و بعد از آن نیز به دلیل عوارض داروها و درد شدید، حوصله و توانایی شیر دادن به بچه را نخواهد داشت، افزود: داروهای مسکن و آنتی بیوتک هایی که مادر بعد از جراحی باید استفاده کند، وارد شیر شده و منجر به بی حالی نوزاد می شود، در نتیجه نوزاد به موقع و اندازه کافی شیر نمی خورد که این منجر به کاهش رشد و حتی به وجود آمدن زردی در نوزاد می شود.

وی با بیان اینکه پس از زایمان طبیعی بلافاصله نوزاد را در آغوش مادر می گذاریم و تماس مستقیم نوزاد با بدن مادر و حس دما و بوی تن او، موجب آرامش نوزاد می شود، تاکید کرد: تاریخ تولد اهمیت چندانی ندارد، مهم این است فرزند سالم، عاقل و صالح باشد و سرنوشت خوبی در انتظارش باشد و گرنه یک تاریخ و لحظه لاکچری، تضمین کننده آینده او نخواهد بود.

وی با آرزوی سلامتی برای متولدین ۹۹/۹/۹، گفت: لازم است تا در پایان این روز تعداد زایمان های انجام شده را بررسی کرد تا متوجه شد آیا واقعا آمار زایمان های این روز همانقدر که گفته می شود بالاست یا صرفا یک فضای روانی شکل گرفته و به آن دامن زده شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99090906512
  • خبرنگار :