به گزارش ایسنا، در جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته، مهندس علی امام مدیرعامل مترو تهران، مهندس مجتبی گلشنی مدیرعامل واگن سازی تهران و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکتهای فعال در انجام پروژه برگزار شد، تولید ۴۲۰ واگن ملی در قالب یک سند ملی مورد تأکید قرار گرفت.
اقتدار کشور در انجام پروژههای بزرگ فناورانه است
رییس جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی از انجام پروژه بزرگ ساخت قطار ملی گفت: در این پروژه حرکت کاملاً درستی در کشور شروعشده و آن اتکا به توان داخل و انتقال فناوری به کشور است.
وی بابیان اینکه تیم خوبی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واگن سازی تهران، بخش طراحی، شرکت مپنا و... در کنار جهاددانشگاهی در انجام این پروژه کنار هم قرارگرفتهاند افزود: جهاددانشگاهی تجربه خوب و حرفهای بیش از 30 ساله در این حوزه دارد.
دکتر طیبی ادامه داد: تجربه جهاددانشگاهی در انجام پروژههای فناوری نشان میدهد که در داخل کشور توان انجام پروژههای بزرگی که در دنیا انجام میشود راداریم.
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه با شروع پروژه مهم تولید قطار ملی در کشور باید آینده آن نیز مشخص شود ادامه داد: نگهداری تیمهای فناورانه بسیار سخت است، به همین دلیل از حالا باید به فکر تولید انبوه قطار ملی باشیم تا دانش کسبشده حفظ شود.
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه نباید در موفقیت این پروژه ملی شک کنیم گفت: ممکن است در آزمایشهای اولیه با مشکلاتی مواجه شویم، اما درنهایت همانگونه که تجربیات ما در ساخت دکلهای حفاری و سیستم نمکزدایی نشان داد درنهایت موفق خواهیم بود.
دکتر طیبی با تأکید بر اینکه اقتدار کشور در انجام پروژههای بزرگ فناورانه است ادامه داد: در قطعهسازی نیز باید کارهای بزرگی در کشور انجام دهیم و با انجام این پروژه دشوار، دهها پروژه دیگر نیز در کنار آن شکل میگیرد.
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه اجرای هیچ پروژه بزرگی بدون خطر نیست تأکید کرد: بدون مدیران خطرپذیر انجام پروژههای بزرگ اتفاق نمیافتد. وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتقال فناوری به داخل کشور تأکید کرد و گفت: از فرصتها در این پروژه باید استفاده شود تا بتوانیم در این حوزه فناوری لازم را در کشور بومی کنیم.
تولید ۴۲۰ واگن باید تبدیل به سند ملی شود
در ادامه جلسه دکتر منطقی با اشاره به تلاشهای جهاددانشگاهی جهت تصویب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و مدیریت انتقال فناوری در برنامه ششم توسعه کشور گفت: یکی از مهمترین موارد در انجام پروژههای بزرگ کنار هم قرار داده شدن پیمانکاران است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حملونقل پیشرفته بابیان اینکه طبق قانون، دولت موظف است دو هزار دستگاه واگن برای کلانشهرها تأمین کند گفت: در طرح پروژه قطار ملی در چهار مرحله میتوان ۴۲۰ واگن با استفاده از ظرفیت داخلی تولید کرد.
وی یکی از نکات مهم در انجام این پروژه ملی را توجه به کیفیت و ایمنی ذکر کرد و افزود: دلیل اینکه بسیاری از پروژههای ملی با شکست مواجه میشوند موضوع کیفیت و ایمنی است که در این پروژه توجه ویژهای به این مهم داریم.
وی با اشاره به اینکه قرارداد تولید ۴۲۰ واگن باید تبدیل به سند ملی شود گفت: وزارت کشور بهمنظور اصلاح مجوز شورای عالی اقتصاد برای اصلاحیه مصوبه تأمین مالی داخلی و خارجی؛ وزارت صمت جهت حمایت از پروژه از طریق بهرهبرداری از قانون حداکثر ساخت داخل؛ معاونت علمی و فناوری جهت حمایت از ایجاد شرکتهای دانشبنیان و فناور محور برای ایجاد زنجیره تأمین محصول و تأییدیه نهایی محصول؛ شهرداری تهران بهعنوان بهرهبرداری از ۴۲۰ دستگاه و حمایت لازم برای تأمین بخشی از بودجه؛ شرکت مترو تهران برای تولید و کاهش هزینههای تمامشده محصول و بهکارگیری آن باید همکاری داشته باشند.
پروژه قطار ملی نباید در تولید یک قطار محدود بماند
همچنین مدیرعامل متروی تهران نیز با اعلام حمایت از ساخت پروژه قطار ملی گفت: تمام تلاش را به کار میگیریم تا در مجموعه شهرداری بتوانیم از این پیشنهاد و عملیاتی شدن آن در کوتاهمدت حمایت کنیم. وی بابیان اینکه قطار ملی نباید در تولید یک قطار محدود بماند ادامه داد: بلکه باید بتوانیم تولید انبوه قطار در داخل کشور داشته باشیم، اما در کنار آن باید به کیفیت و استانداردها نیز توجه شود.
مهندس امام تأکید کرد: قطار ملی تولیدشده میتواند با تولید انبوه نیازهای مترو تهران و سایر کلانشهرها را تأمین کند تا نیاز به قراردادهایی با کشور چین نداشته باشیم.
لزوم تأمین بهموقع تجهیزات و قطعات مورد نیاز
مدیرعامل واگن سازی تهران نیز در این جلسه به تأمین بهموقع تجهیزات و قطعات موردنیاز تأکید کرد و گفت: شکوفایی این پروژه درگرو آن است تا تجهیزات لازم بهموقع در اختیار ما قرار گیرد. وی همچنین در بخش دیگر سخنانش به مشکل تحریمها و تأثیر آن در انجام پروژههای اینچنینی پرداخت.
مشکل نبود آزمایشگاههای مرجع در کشور
دکتر محمدرضا پور عابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این جلسه یکی از مشکلات در بحث کیفیت را نبود آزمایشگاههای مرجع در کشور ذکر کرد. وی بابیان اینکه برای توجه به بحث کیفیت و تضمین آن نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که موضوع حاکمیتی است و باید به آن پرداخته شود تأکید کرد: موضوع مهم دیگر انتقال فناوری به داخل کشور است که در این پروژه نیز باید اتفاق افتد.
شایانذکر است که در این جلسه اعضای کمیته راهبری ساخت قطار ملی به تشریح میزان پیشرفت پروژه با توجه به زمانبندیهای انجامشده پرداختند.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهمنامه مشترک شرکت راهآهن شهری تهران و حومه با جهاددانشگاهی و شرکت واگن سازی برای تولید ۱۰۵ دستگاه واگن ملی در مردادماه گذشته امضا شد.
انتهای پیام