خیرالله خادمی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به پروژههای آزادراهی در حال اجرا، اظهار کرد: در کل کشور ۱۶۷۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال اجرا داریم که نسبت به طول آزادراههای موجود در کشور که ۲۴۰۰ کیلومتر است، عدد قابل توجهی است.
وی افزود: برای بهرهبرداری سریعتر از مسیرهای آزادراهی، براساس برنامه ریزی صورت گرفته، هشت پروژه آزادراهی به طول ۶۶۲ کیلومتر را که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، به عنوان اولویت نخست تعیین کردیم و امیدواریم طی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این پروژهها اتمام و به بهرهبرداری برسند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه در نظرداریم تا پایان امسال ۵ پروژه آزادراهی را به اتمام برسانیم، گفت: طول این آزادراه ها نزدیک به ۵۱۸ کیلومتر است که نسبت به طول آزادراههای موجود کشور، حدود ۲۳ درصد بوده و عدد قابل توجهی در افزایش شبکه آزادراهی کشور است.
آزادراه شرق اصفهان نخستین پروژه افتتاحی آزادراهی کشور در سال ۹۹
خادمی درخصوص پروژه آزادراه شرق اصفهان، خاطرنشان کرد: نخستین پروژه افتتاحی در سال ۹۹، پروژه آزادراه شرق اصفهان به طول ۹۴ کیلومتر است و در مرحله نخست تقریبا ۶۳ کیلومتر از این طرح که قابل توجه بوده و عملا ترافیک اصلی را از شهر اصفهان خارج می کند، مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی به اعتبارات آزادراه شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این ۶۳ کیلومتر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری مشترک دولت و سرمایهگذار بخش خصوصی هزینه شده و ارزش به روز پروژه حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه با افتتاح آزادراه شرق اصفهان، عملا ترافیک مرکزی کشور که از تهران به سمت اصفهان و از اصفهان به سمت شیراز میرود و خودروها از داخل شهر اصفهان عبور نمیکنند بلکه ترافیک از طریق این آزادراه به خارج از شهر اصفهان انتقال می یابد و به واسطه تفکیک ترافیک عبوری و درونشهری اصفهان، دیگر شاهد گره ترافیکی و پیامدهای آن در محور موجود، نخواهیم بود.
سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و دولت برای پروژه آزادراه شرق اصفهان
وی با بیان اینکه آزادراه شرق اصفهان حلقه اتصال شبکه آزادراهی مرکز کشور است، تصریح کرد: با تکمیل آزادراه شیراز به اصفهان، این آزادراه از طریق آزادراه شرق اصفهان، به آزادراه تهران به اصفهان متصل میشود و عملا شبکه آزادراهی ما در مرکز کشور که در نهایت به بوشهر خواهد رسید را تکمیل میکند و در واقع حلقه اتصالی بین قسمت شمالی و جنوبی کریدور شمال- جنوب کشور است.
خادمی به جزئیات آزادراه شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: آزادراه شرق اصفهان دارای ۶ خط در ۲ باند رفت و برگشت است و ۶۳ کیلومتر طول و پنج تقاطع غیرهمسطح دارد.
وی اضافه کرد: برای این طرح حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع مشترک دولت و سرمایهگذار بخش خصوصی هزینه شده است و بهرهبرداری از آن توسط شرکتی که از سوی سرمایهگذار بخش خصوصی به این منظور تشکیل شده، انجام خواهد شد.
بهره برداری از قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان تا سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه آزادراه شرق اصفهان محور جدیدی در شرق اصفهان و مناطقی است که بیشتر از سایر نقاط اصفهان با محرومیت مواجه هستند، امیدواریم به واسطه ارتباط و ترافیکی که در آن منطقه ایجاد خواهد شد، افتتاح این آزادراه علاوه بر کاهش ترافیک درونشهری اصفهان و ایجاد ایمنی، باعث شکلگیری زمینه یک توسعه و شکوفایی اقتصادی شود و تصور میکنم این آزادراه در آینده موجب ایجاد تحولی در بخش شرقی اصفهان خواهد شد.
وی درباره طولانی شدن اجرای این پروژه، افزود: اگرچه این پروژه در سالهای گذشته آغاز شده بود، اما به علت مشکلات موجود و مواردی که با سرمایهگذار قبلی به وجود آمد، طرح سالها متوقف ماند، اما سه سال پیش با ورود سرمایهگذار جدید بخش خصوصی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری به پروژه و تامین مالی مشترک بخش خصوصی و دولت، خوشبختانه اجرای پروژه از سرگرفته شد و روند جدیدی را پیدا کرد و در طول این سه سال موفق شدیم قطعه اول و دوم پروژه را به اتمام برسانیم.
خادمی اضافه کرد: درباره قطعه سوم این پروژه که تکمیلکننده این آزادراه است و امیدواریم تا پایان همین دولت آن را به بهرهبرداری برسانیم، زیرا شرایط کاری در آن منطقه به گونهای است که به طور قطع در سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
نیاز زیادی به توسعه مسیرهای آزادراهی کشور داریم
وی با اشاره به توسعه شبکه حمل و نقل و آزادراهی کشور طی چهار دهه گذشته، گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور در طول تاریخ، این منطقه حلقه اتصال بین شرق و غرب دنیا بوده و همواره شبکههای حمل و نقلی تاریخی از کشور ما عبور کرده است و امیدوارم که با توسعه و تکمیل شبکههای حمل و نقل چه ریلی و چه آزادراهی بتوانیم جایگاه کشور را همانند سابق در بخش حمل و نقل در دنیا تثبیت کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اتصال شبکههای حمل و نقلی کشور به شبکههای حمل و نقل جهانی را یکی از ضرورتهای کشور عنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم با تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب کشور، خلیج فارس را به جمهوری آذربایجان، روسیه و نیز اروپا متصل کنیم و دنیا بتواند از این کریدور استفاده کند.
وی اضافه کرد: در کریدور شرق- غرب نیز اگر بتوانیم اتصال ریلی سرخس به استان کرمانشاه و شلمچه و از آنجا به کشور عراق را برقرار کنیم، میتوانیم کریدور ریلی خود را تکمیل و بینالمللی کنیم و از آن حداکثر استفاده و بهره را ببریم.
نیاز به ایجاد ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه داریم
خادمی با بیان اینکه هنوز نیاز زیادی به توسعه مسیرهای آزادراهی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در توسعه مسیرهای آزادراهی اقدامات خوبی انجام دادهایم، اما به نسبت نیازی که وجود دارد همچنان راه زیادی در پیش داریم.
وی ادامه داد: در واقع باید حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه به عنوان کریدورها و شاهراههای اصلی ایجاد کنیم که در حاضر تنها ۲۴۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور وجود دارد و امیدوارم با منابع اعتباری و اولویتی که دولت و مجلس برای توسعه شبکه حمل و نقلی کشور در نظر میگیرند، آینده خوبی برای بخش حمل و نقل کشور پیشرو داشته باشیم.
انتهای پیام