رئیس اداره ثبت اسناد و املاک خمینی‌شهر:

به دلیل وقفی بودن زمین‌های هرستان مردم نتوانسته‌اند سند بگیرند

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان خمینی‌شهر گفت: صد سال پیش یک دانگ از پلاک ۱۰۲ محله هرستان توسط فردی وقف شد و به همین دلیل هنوز نتوانستیم در این قسمت سندی صادر کنیم.

نبی‌الله یزدانی، امروز (چهارشنبه- ۲۸ آبان) با حضور در شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر گفت: یک دانگ از پلاک ۱۰۲ محله هرستان صد سال پیش توسط آقای نجفی وقف شد که به همین دلیل تاکنون بیش از ۱۰۰ جلد سند نتوانستیم در این قسمت صادر کنیم و اداره اوقاف بیشتر آن‌ها را باطل کرده است.

وی افزود: تنها توانسته‌ایم محدوده پلاک را مشخص کنیم تا در دام زمین‌خوارها نیفتد. این مشکل به اداره اوقاف بر می‌گردد که مردم نتوانسته‌اند در این منطقه سند دریافت کنند. این پلاک تنها یک دانگش وقف است و اگر تبدیل به احسن شود مشکل مردم نیز حل خواهد شد و این زمین زمانی که وقف شده کشاورزی بوده و به قیمت آن زمان باید فروخته و تا مشکل مردم حل شود.

یزدانی افزود: در جعفر آبادِ منطقه جوی‌آباد نیز همین مشکل را داریم و بخشی از این منطقه نیز وقف است و مردم برای دریافت سند مشکل دارند.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره ثبت اسناد و املاک خمینی‌شهر گفت: در گذشته شکایت‌ها و نارضایتی‌ها از اداره ثبت زیاد بود و اداره در شرایط بحرانی قرار داشت و  ۶ دفتر املاک شهرستان در گذشته به سرقت رفته است.

یزدانی افزود: سیستم‌های اداره ثبت فرسوده و با کمبود امکانات مواجه بودیم و دلیل این مشکلات این بوده که روسای قبلی مطالبه‌گر نبوده‌اند. اداره ثبت از بودجه‌های تملک و دارایی محروم بود که با تلاش فرماندار وقت آقای رضوانی مبلغی از این بودجه به این اداره تخصیص یافت.

وی به خطر نابودی پرونده‌های ثبتی اشاره و تصریح کرد: با دلیل بایگانی فرسوده دفاتر املاک رو به نابودی بود که با پیگیری‌ها توانستیم شرایط را تغییر دهیم. همچنین پرونده‌ها قبلاً به کانون کارشناسان اصفهان ارجاع داده می‌شد که هزینه هنگفتی برای ارباب رجوع داشت، در این راستا تمام این ارجاعات لغو و کارشناسی‌ها در شهرستان انجام شد که باعث شد هزینه‌ها برای مردم کاهش یابد.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان خمینی‌شهر، گفت: در گذشته حدود ۱۳ هزار ثبت نامی داشتیم که تنها ۳ هزار ثبت نام بررسی شده بود که ظرف مدت سه ماه این رسیدگی‌ها به روز شد.

وی با بیان اینکه آمار صدور سند در چند ماهه اخیر افزایش یافته است، ادامه داد: آمار صدور سند از ۷۰۰ سند در ماه به ۲۰۰۰ جلد سند مالکیت افزایش یافته استو این در حالی است که ۱۰ نفر از کارکنان اداره کاهش یافته‌اند.

یزدانی اظهار کرد: امسال ۲۳ هزار پرونده ثبت نام شده که تاکنون ۲۰ هزار پرونده تعیین تکلیف شده‌اند و مابقی در مرحله کارشناسی قرار دارد.

وی در مورد ساختمان فرسوده فعلی اداره، گفت: زمینی برای ساختمان جدید اداره ثبت در نظر گرفته شده که اگر یک سازمان دولتی بتواند ساختمان فعلی را از ما بخرد هزینه آن را صرف ساخت زمین خواهیم کرد.

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک خمینی‌شهر با تأکید به مکانیزه شدن سیستم ثبتی، خاطرنشان کرد: تمام پرونده‌های آرشیو اداره ثبت مکانیزه و الکترونیکی شده است و از دو هفته پیش خروج پرونده از بایگانی را ممنوع اعلام کردیم. همچنین برای تعویض سندها نیازی به مراجعه حضوری در اداره نیست، مگر اینکه سندی به مشکل بخورد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082819682
  • خبرنگار :