معرفی سومین رئیس جمهور پرو در عرض یک هفته

کنگره پرو روز دوشنبه "فرانسیسکو ساگاستی"، قانون‌گذار را در تلاش برای جلوگیری از بحران شدید سیاسی به دنبال اعتراضات خشمگین و برکناری دو رئیس جمهور طی هفته گذشته، به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ساگاستی، ۷۶ ساله از حزب مرکزگرای "مورادو" آرای کافی برای ریاست کنگره را به دست آورد، که به این معنی است که به طور قانونی ریاست جمهوری پرو را پیش از انتخابات ملی که قرار است در آوریل برگزار شود، بر عهده می‌گیرد.

به دنبال استعفای "مانوئل مرینو"، رئیس جمهور موقت پرو در روز یکشنبه که ۵ روز پس از سوگند یاد کردن خود و اخراج "مارتین ویزکارا" اتفاق افتاد، ساگاستی سومین رئیس جمهور پرو در عرض یک هفته خواهد بود.

برکناری ویزکارا که در نزد بسیاری از پرویی‌ها محبوب بود اما به خاطر اصرار به انجام اقدامات ضدفساد و تلاش‌ها برای مقابله با مصونیت پارلمانی، موجب خشم قانون‌گذاران شده بود، به روزها اعتراض و کشته شدن دو نفر انجامید.

ساگاستی که نخستین سخنان خود بعد از به قدرت رسیدن در کنگره را با لحنی محزون بیان می‌کرد، گفت: امروز، روز جشن نیست. ما نمی‌توانیم برگردیم و زندگی را به دو کشته اعتراضات برگردانیم، اما می‌توانیم از کنگره و قوه مجریه اقدام کنیم که این اتفاق دوباره تکرار نشود.

ساگاستی، مقام سابق بانک جهانی و مهندس، برای برگرداندن ثبات به کشور شماره ۲ تولیدکننده مس جهان- که از کووید ۱۹ هم ضربه سختی خورده و به سمت بدترین انقباض اقتصادی خود طی یک قرن در پیش است- با چالش سهمگینی روبه‌رو است.

ساگاستی اندکی بعد از رأی‌گیری از ساختمان کنگره بیرون آمد و دستش را برای ناظرانی که او را تشویق می‌کردند، بالا برد. جمعیت در پلازای مرکزی لیما هم از انتخاب او با جشن و سرور استقبال کردند.

گرچه به نظر رسید رأی‌گیری تنش‌ها را خنثی می‌کند، خشم اساسی از پلیس و قانون‌گذاران منتخب، همچنان در حال جوشش است.

معترضان با فرا رسیدن شب به منظور تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهرهای پرو به خیابان‌ها آمدند، گر چه تعداد آن‌ها نسبت به هفته گذشته کمتر بود. برخی برای تبریک به ساگاستی تجمع کرده بودند در حالی که سایرین با در دست داشتن پلاکاردهایی، فریاد می‌کشیدند و خواستار قانون اساسی یا عدالت برای کشته‌شدگان، زخمی‌ها یا مفقودان بودند.

طبق یک بیانیه مشترک، چندین سازمان حقوق بشری در پرو شکایتی علیه مرینو و تعدادی وزیران سابق بابت "آدمکشی، ایجاد جراحات جدی و سوء استفاده از اختیار" تنظیم کرده‌اند.

ساگاستی که ۹۷ رأی موافق و ۲۶ رأی مخالف به دست آورد، قرار است مأموریت دولت فعلی را که در ژوئیه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد، دریافت کند که شامل انتخابات عمومی در ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99082718505
  • خبرنگار : 71605

برچسب‌ها