تورج همتی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوای مشهد اظهار کرد: شرایط توپوگرافی و جغرافیایی مشهد به نوعی است که از شمال و جنوب به ارتفاعات بینالود و هزار مسجد ارتباط دارد و امکان جابهجایی هوا در شرایط طبیعی هم پایین است حتی در فصول تابستان و بهار هم میتوانیم شاهد ناپایداری جوی هوا در مشهد باشیم. در ۶ ماهه دوم سال با توجه به سرمای هوا آلودگی هوا بیشتر رخ میدهد و تنها راهی که میتوانیم از انباشت آلودگیها عبور کنیم، این است که وضعیت جو ناپایدار باشد و آلایندهها از طریق جو خارج شوند.
وی افزود: همیشه منتظر فرار آلودگیها از طریق ناپایداری جوی هستیم. وقتی هوا پایدار باشد، سکون هوا رخ میدهد و آلودگیها انباشت شده و جابهجا نمیشوند. در جو لایهای وجود دارد که هرچه آلودگی در سطح زمین رخ میدهد آن را نگه میدارد.
تنها راه کاهش آلودگی هوای مشهد اعمال محدودیت برای خودروها و صنعت است
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص علت اصلی آلودگی هوای مشهد گفت: براساس بررسیها و مطالعاتی که شهرداری از طریق مشاورین دانشگاهی انجام داده، ۶۴ درصد سهم آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروها و حملونقل عمومی است و مابقی آن را صنایع و کارخانجات تشکیل میدهند. از آن جا که برنامه و استراتژی درستی در مدیریت حملونقل وجود ندارد، تنها راه ممکن اعمال محدودیت برای خودروها و حوزه صنعت است.
همتی خاطرنشان کرد: در شرایط بحران فقط میتوانیم اقدامات اضطراری انجام دهیم و از فعالیت برخی کارخانجات به ویژه صنایع کانی غیرفلزی و صنایع فلزی به صورت موقت جلوگیری کنیم. همچنین در رابطه با نیروگاهها در حال هماهنگی با وزرات نیرو و استانداری خراسان رضوی هستیم که سوخت نیروگاهها در شرایط اضطرار باید پاک باشد و از گازوییل استفاده نکنند.
وی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سال گذشته، ۲۸۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاهها استفاده کردیم، در حالی که در ۶ ماهه نخست سال جاری فقط ۲۵۷ هزار لیتر مازوت توسط نیروگاهها استفاده شده است. مصرف مازوت در ۶ ماهه نخست سال جاری در نیروگاهها بیش از هزار برابر کاهش داشته است اما در مقابل مصرف گازوییل نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داشته است.
سوخت نیروگاه توس در آلودگی هوای مشهد تاثیر زیادی دارد
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سوخت نیروگاه توس در آلودگی هوای مشهد تاثیر زیادی دارد. در سال گذشته تا آبان ماه به طور روزانه سه میلیون لیتر مازوت، یعنی معادل مصرف سوخت تمام خودروهای مشهد مصرف میکردیم که در سال جاری این میزان به شدت کاهش پیدا کرده است. پس از آن در وزارت نیرو پیگیری کردیم که باید سوخت نیروگاه توس تغییر پیدا کند. در حال حاضر نیروگاه حتی اگر بخواهد دو روز هم سوخت مازوت استفاده نماید باید از استانداری مجوز بگیرد. البته کماکان این نیروگاه درآلودگی مشهد نیز نقش دارد چرا که از گازوییل استفاده میکند.
وی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۵۲ مورد پایش در حوزه صنعت انجام دادهیم که برای ۱۰۱ مورد اخطاریه زیست محیطی صادر کردیم. اگر مشاهده نماییم که وضعیت کارخانهای حادتر شده است آن را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. در ۶ ماهه نخست سال حدود ۴۷۸ برنامه خود اظهاری از حوزههای صنعتی دریافت کردهایم که وضعیت آلودگی خود را بررسی کردهاند.
همتی تصریح کرد: گزارش شرایط اضطرار را بایستی سازمان هواشناسی از ۹۶ ساعت قبل به دانشگاه علوم پزشکی اعلام نماید تا دانشگاه علوم پزشکی با بررسی شرایط اقلیمی و گزارش هواشناسی پیشنهاد برگزاری کارگروه اضطراری را به ما دهد. ما نیز سریعا جلسهای برگزار کرده و روی محدودیتهای زمانی، مکانی و نوعی تصمیمگیری خواهیم کرد.
وی در خصوص وضعیت اجرایی طرح L.E.Z بیان کرد: این طرح از ۲۵ مرداد آغاز شده و به صورت مکانیزه برای راننده خودرویی که معاینه فنی ندارد به محض عبور از زیر دوربین تذکر و اخطار ارسال میشود. در حال حاضر این طرح بیشتر قابلیت فرهنگ سازی دارد. البته اگر خودرویی پس از چند مورد اخطار، بیتوجهی کند حتما اعمال قانون خواهد شد.
انتهای پیام