ایوب دهقانکار در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در زمینه حمایت از طرح پاییزه کتاب ۹۹ در شهر مشهد که امروز، ۲۵ آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه طرح پاییزه و طرح های فصلی فروش کتاب به خوبی جای خود را در قلب و دل های علاقهمندان به کتاب، آگاهی و دانایی باز کرده است، اظهار کرد: طرح پاییزه کتاب ۹۹ که همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است، پانزدهمین دوره طرحهای حمایت از کتابفروشی ها است که تبدیل به طرح های ریشه داری شدهاند و ما شاهد افزایش استقبال مردم از آنها هستیم.
وی با ارائه آماری از وضعیت استان خراسان رضوی در طرح پاییزه کتاب ۹۹ اظهار کرد: تا پایان دیروز، ۸۵ کتابفروشی از استان خراسان رضوی در طرح مشارکت کردهاند که از این تعداد ۶۳ کتابفروشی متعلق به کتابفروشان شهر مشهد است. همچنین، ۱۰۶ میلیارد ریال یارانه در دو روز اول از اجرای طرح در استان خراسان رضوی مصرف شده است که از این مبلغ شهر مشهد حدود ۸۸۸ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است.
دهقانکار تصریح کرد: مبلغ کل فروش کتاب در استان خراسان رضوی بالای ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بوده که سهم شهر مشهد بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریال است؛ این رقم یک رکورد در نوع خود به حساب میآید که در قیاس با طرحهای مشابه سالهای گذشته یا طرح تابستانه کتاب ۹۹ افزایش چشمگیری داشته است.
دبیر هفته کتاب عنوان کرد: این اتفاق برای ما به عنوان مجریان طرح، جای بسی خوشحالی دارد و به ما پیام و نوید میدهد که در این روزهای سخت کرونایی و شرایط دشوار اقتصادی هنوز کتاب در سبد کالایی خانوادهها و شهروندان وجود دارد. کتاب، دانایی، مطالعه و عشق به آگاهی بر شرایط سخت کرونایی پیروز شده و استقبال به خوبی صورت گرفته است.
دهقانکار خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی و شهر مشهد که همیشه در همه عرصههای فرهنگی ممتاز بودند، در این طرح نیز با استقبال مردم تاکنون جزو ۵ استان برتر در طرح پاییزه کتاب ۹۹ شناخته شدند. این امر مایه مسرت است و ما را به عنوان مدیران فرهنگی کشور بر این میدارد که در برنامهریزیهای بعدی اهتمام جدیتری داشته و کمیت و کیفیت حمایتهای خود را بیشتر کنیم و طرحهای اینچنینی که مخاطب نهایی را هدف قرار میدهد با قوت و حمایت بیشتری پیش ببریم.
وی ادامه داد: استقبال مردم از طرحهای فصلی فروش کتاب برای مدیران فرهنگی چراغ راه است و ما را مصمم میکند که در برنامهریزیهای آینده کار را به گونهای پیش ببریم که مردم بتوانند بهتر، سادهتر و با سهولت بهتری کتاب را تهیه کنند.
دبیر هفته کتاب با اشاره به ویژگیهای بارز طرح پاییزه کتاب ۹۹ گفت: این طرح مخاطب نهایی را مورد حمایت قرار میدهد؛ به این صورت که مردم و افراد علاقهمند به مطالعه از طریق مراجعه به کتابفروشیها، سایر حلقههای نشر را هم مورد حمایت قرار میدهند. به عبارتی وقتی از کتابفروش کتاب تهیه میکنیم کتابفروش از مراکز پخش کتاب تهیه و آنها هم از ناشر و در نهایت به ارتباط با صاحب اثر منجر میشود. از این رو تمام مولفههای صنعت نشر از اولین حلقه که مولف و صاحب اثر است تا مصرفکننده نهایی را در بر میگیرد.
به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دهقانکار اظهار کرد: ما خوشحالیم که این طرح با استقبال مردم در شرایط کرونایی به پانزدهمین دوره خود رسیده است. در شرایط سخت کشور که متاثر از کروناست، کتاب، کرونا را شکست داد و به عبارتی زور کرونا به کتاب نرسید و منشا این اتفاق ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد.
انتهای پیام