به گزارش ایسنا؛ دکتر علی اکبر حقدوست در جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه باید سیاستهای جامعی برای کنکور هم قبل از ورود به دانشگاه و هم برای بعد از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود، گفت: تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغتر میشود و برای رفع آن باید چاره ای اندیشید و در نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیما و... باید در این زمینه کمک کنند.
دکتر حقدوست خاطرنشان کرد: هماکنون تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی در دانشگاه رسوب کردهاند و قادر به طی مراحل تحصیل نیستند و باید به این مسئله توجه کرد که نباید دانشجویان با کیفیتهای مختلف در دانشگاه وارد شوند که از توان علمی لازم برای اخذ مدرک برخوردار باشند و در دانشگاهها باقی بمانند زیرا ورود آنها به جامعه پزشکی برای مردم خطرناک است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان سخنان خود اظهار کرد: علیرغم اینکه امسال سازمان سنجش؛ دانشجویان پزشکی را بهصورت متمرکز به دانشگاهها تخصیص داد اما به پذیرش بالای دانشجوی پزشکی انتقاد جدی داریم.
همچنین دکتر رجبعلی برزویی رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاکنون ۱۰ جلسه از کمیسیون علم و آموزش به مسئله حذف کنکور اختصاص داده شده است و در این جلسات بر روی تمام معایب و محاسن کنکور بحث شده است
وی تأکید کرد: کنکور حسایست زیادی دارد و جدا کردن فرآیند سنجش و پذیرش یک فرآیند گامبهگام است.
همچنین دکتر مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش با تفکیک سنجش از پذیرش موافق است اما پدیده کنکور تک عاملی و تک بعدی نیست و باید به ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن توجه کرد. چندین سال در مجلس طرح حذف کنکور مطرح و نهایتاً تصویب شد اما به مرحله اجرا نرسید.
دکتر نوید ادهم افزود: بخش خصوصی و غیر دولتی یا همان مافیای کنکور برای جلوگیری از اجرای این قوانین بسیار فعال و قدرتمند است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جامعه پذیرش با کنکور و بدون کنکور رایج شده و نگاه خوبی به افرادی که بدون کنکور و بر اساس سابقه ۱۲ ساله خود وارد دانشگاه میشوند، نیست.
مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین در پایان سخنان خود تأکید کرد: فضای فرهنگی جامعه نیاز به کالبد شکافی دارد. با حذف کنکور میتوان فشار سنگین اجتماعی را به حداقل رساند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در پیش از دستور این جلسه با اشاره به پروژه ساخت یک قطار ملی برای مترو با همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: اکنون این پروژه در حال ساخت است، متأسفانه زمزمههایی مبنی بر خرید واگن از خارج از کشور مطرح شده که ضرورت دارد رسیدگی شود.
وی ادامه داد: پروژه ساخت یک رام قطار ملی با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و تا بهمن ماه ۹۹ در تست سیر قرار میگیرد. ضمن اینکه ساخت یک رام قطار ملی که به خوبی آغاز شده، مسیر خود را طی کند و استمرار یابد.
همچنین دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد پروژه ساخت یک رام قطار ملی اظهار داشت: این پروژه کار بسیار بزرگی است و گام بزرگ برای انبوهسازی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هماکنون داخلیسازی قطار در کشور از ۲۶ درصد به ۸۵ درصد رسیده است. درحال حاضر ساخت یک واگن نهایی شده است و تا پایان بهمن ماه امسال ساخت یک رام قطار ملی شامل هفت واگن تکمیل خواهد شد.
همچنین دکتر حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور رسیدن به مرجعیت علمی کشور در سطح جهان است، افزود: بر اساس «سند چشمانداز بیست سالهی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی» بر اینکه ایران در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه بدل شود، تأکید شده است و همچنین مقام معظم رهبری به دستیابی کشور به مرجعیت علمی در جهان تا ۵۰ سال آینده تأکید دارند.
وی ادامه داد: رتبه و تعداد دانشگاهها، مقالات منتشرشده، زبان فارسی و... از جمله فاکتورهای مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی است.
دکتر قدسی پور در مورد نظام رتبهبندی QS توضیح داد: در نظام رتبهبندی QS دانشگاهها ۶ شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرما نسبت اعضای هیئت علمی بینالمللی، تعداد دانشجویان بینالمللی، میزان استنادات به تعداد هر عضو هیئت علمی و نسبت ارزش هیئت علمی به دانشجو و در قالب ۴ حوزه آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بینالمللیسازی ارزیابی میشود.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری افزود: موسسه تکنولوژی MIT ،دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه آکسفورد، موسسه فناوری زوریخ سوئیس، دانشگاه کمبریج، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه UCL انگلستان و دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان ۱۱ دانشگاه برتر جهاهن در نظام رتبهبندی ۲۰۲۱ QS معرفی شدهاند.
دکتر قدسی پور در مورد وضعیت رتبه دانشگاههای کشور در مقایسه با دانشگاههای منطقه در نظام رتبهبندی QS اظهار داشت: در میان کشورهای منطقه و آسیا، مالزی، عربستان سعودی، قزاقستان و امارات متحده عربی در چهار رتبه اول منطقه قرار دارند و کشور ایران با پنج دانشگاه شرکتکننده در این نظام با بهترین رتبه ۴۰۹ که مربوط به دانشگاه شریف است، جایگاه یازدهم منطقه و آسیا را در نظام رتبهبندی QS به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه به ارائه گزارش آمار تولیدات علمی ایران و جهان در حوزه کرونا ویروس بین سالهای ۱۹۵۱ تا ۲۰۲۰ استناد به پایگاه اسکوپوس پرداخت و گفت: از سال ۱۹۵۱ کرونا ویروس در ورژن سارس و کووید و... وجود داشته است و در سال ۲۰۱۹ ، ورژن کووید ۱۹ در جهان شیوع پیدا کرد.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری با بیان اینکه روند انتشار مقالات در زمینه کرونا از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۹ روند ثابتی داشته، افزود: چهار مقاله در سال ۱۹۵۱ و تعداد ۴۸۵ مقاله نیز در سال ۲۰۰۰ در زمینه کرونا منتشر شده است.
دکتر قدسی پور در پایان سخنان خود اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا تعداد ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله در دنیا در زمینه کرونا ویروس منتشر شده است که از این سهم دانشمندان ایرانی ۱۸۸۴ مقاله است و ایران از لحاظ تعداد مقالات بارگذاری شده در زمینه کرونا در اسکوپوس رتبه هفده جهان را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام