مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر خبر داد

شکار ۶۴۰ مگس میوه مدیترانه ای در باغات قائمشهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر از شکار ۶۴۰ مگس میوه مدیترانه ای در باغات این شهرستان خبر داد.

مجید جعفری با بیان اینکه یکی از مهم ترین و مخرب ترین آفات انواع مرکبات مگس میوه مدیترانه ای است، گفت: خسارت اصلی این آفت روی انواع مرکبات در فصل پاییز است.

وی با اشاره به ردیابی، شناسایی و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای در ۲۸۹ هکتار از باغات مرکبات شهرستان قائمشهر، افزود: با بررسی ۳۳ تله فرمونی، ۶۴۱ مگس در اواخر مهرماه تا ۱۵ آبان ماه امسال در ۲۰ ایستگاه کنترل و مبارزه شکار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر بیان کرد: تحقیقات انجام شده در خصوص کارایی تله ها و ترکیبات جلب کننده در باغات میوه این شهرستان نشانگر آن است که تله مکفیل با ماده جلب کننده سراتراپ و تله دلتا با ماده جلب کننده پارافرومونی بهترین ابزار برای پایش و ردیابی مگس است.

جعفری با اعلام قرار دادن ۳ طعمه مختلف جلب کننده حشره ماده مگس میوه در باغات، افزود: در ۹ عدد تله بیولور ۱۹۴ مگس ماده، ۱۶ عدد تله سراتراپ ۱۹۱ مگس و در ۱۹ عدد تله سراتینکس، ۱۸۲ مگس شکار شد.

وی با اظهار اینکه مگس میوه مدیترانه ای از دو حس بویایی (مواد شیمیایی مترشحه از میوه میزبان) و بینایی برای پیدا کردن میوه های میزبان استفاده می کند، گفت: این حشره به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز جلب می شود و بر همین اساس در طراحی تله های جلب کننده مگس از رنگ زرد استفاده می شود.

این مسئول بیان کرد: با استفاده از ۳۳۰ لیتر سم مصرفی در ۱۱۰ هکتار از باغات مرکبات، کاور اسپری انجام شد.

جعفری تصریح کرد: مبارزه زراعی با رعایت اصول بهداشتی در زمان مبارزه با مگس میوه در ۵۸ هکتار انجام شد که باعث جمع آوری و دفن ۴۰۰ کیلو میوه های آلوده در سطح باغ ها شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر با اشاره به اینکه میزبانی حشره مگس میوه در باغات این شهرستان معمول و رایج است و باعث خسارت می شود، تصریح کرد: بیشترین دامنه میزبانی مگس میوه مدیترانه ای انواع مرکبات (نارنگی محلی، نارنگی ژاپنی، خرمالو، تامسون و خونی) است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99082114115
  • خبرنگار :