معاون اردوغان: فشار بر دولت جدید آمریکا برای استرداد گولن افزایش می‌یابد

معاون رئیس جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) بیان داشت، کشورش مایل به افزایش فشارها بر دولت جدید آمریکا بوده و در این راستا خواستار مطالبه استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن ایالات متحده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنکارا فتح‌الله گولن را عامل تلاش برای کودتای چهار سال پیش در این کشور می‌داند.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه به کانال هفت تلویزیون کشورش گفت: هیچ چیز از نقطه نظر ترکیه تغییر نمی‌کند. مجاری ارتباطی به همان شکل عمل خواهند کرد. ما یک تلاش برای کودتا داشتیم. مغز متفکر آن در آمریکاست. هیچ چیزی طبیعی‌تر از این نیست که خواستار استرداد او شویم. این فرآیند نزد رهبران جدید این کشور ادامه خواهد یافت. ما فشارهایمان را در رابطه با این مساله افزایش خواهیم داد.

اظهارات این مسوول در حالی مطرح می‌شود که دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه هنوز واکنشی به انتخابات آمریکا نداشته‌اند. گرچه شمارش آرای انتخابات سوم نوامبر در آمریکا همچنان ادامه دارد اما نتایج پیروزی جو بایدن دموکرات را محرز کرده است. بایدن در سخنانی اعلام پیروزی کرده اما دونالد ترامپ به شکست اذعان نکرده است!

انتظار می‌رود روابط پرتنشی در دوران ریاست جمهوری بایدن با ترکیه شکل بگیرد. خصوصا اینکه بحث تحریم ترکیه بابت خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ از روسیه مطرح است و دولت ترامپ اعمال این تحریم‌ها را به تعویق انداخته و اعتراضاتی را در داخل ایجاد کرد.

در همین حال، کمال قلیچداراوغلو، رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه شامگاه شنبه در پیامی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا را تبریک گفت. او در پیامی توییتری نوشت: مشتاق تقویت روابط ترکیه – آمریکا و ائتلاف استراتژیک خودمان هستم.  

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99081811782
  • خبرنگار : 71415