یک دبیر فیزیک کنکور در گفت و گو با ایسنا:

غولی به نام فیزیک در کنکور/عدم وجود رابطه مستقیم میان زمان مطالعه با میزان موفقیت

یک دبیر فیزیک کنکور گفت: از سال ٨٥ تدریس درس فیزیک در مقطع کنکور و تست زنی را آغاز کردم، تالیف کتاب برای مجموعه قلمچی و انشارات خیلی سبز را نیز در کارنامه فعالیت چندین ساله خود دارم.

بهادر کامران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که برای اولین بار چرخه حضور اساتید از سایر شهرها در بندرعباس را به صورت عکس رقم زدم، عنوان کرد: حضور اساتید پروازی کنکوری در بندرعباس امری عادی بوده است، اما من اولین دبیر پروازی استان هرمزگان به صورت چرخه معکوس هستم.

اهمیت درس فیزیک در کنکور

وی بیان کرد: همانند سایر دروس اختصاصی، فیزیک نیز درس مهمی به شمار می آید. فیزیک در رشته ریاضی به عنوان درسی است که دارای دومین اهمیت با ضریب ٩ و پس از درس ریاضی با ضریب ١٢ مهمترین درس اختصاصی محسوب می شود.

کامران افزود: این درس، در رشته تجربی دارای ضریب ٦ است، یعنی هر یک پاسخ صحیح در کنکور برای درس فیزیک تجربی ٦امتیاز برای داوطلب به همراه خواهد داشت.

کسب امتیاز در فیزیک کنکور سهل الوصول‌تر است!

این مولف کتاب های کنکوری افزود: فارغ از بحث امتیاز، نکته ای دیگر در خصوص اهمیت این درس برای کنکور وجود دارد، امتیازات این درس سهل الوصول تر است و این موضوع در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده است؛ برای مثال درست است که در کنکور سال های ٩٨ و ٩٩ در رشته تجربی درس شیمی دارای ضریب بیشتری است اما جمع آوری امتیازات در درس فیزیک راحت تر بوده است.

کامران ادامه داد: اگر داوطلب، زمانی را در انتهای آزمون به عنوان وقت اضافه برای سوالات حل نکرده خود در نظر گرفته باشد و از میان سوالات باقی مانده دروس فیزیک و شیمی حل سوالات فیزیک را ترجیح دهد، امتیاز بیشتری را کسب خواهدکرد.

این دبیر کنکور اضافه کرد: همواره در قبولی های سال های اخیر در داوطلبان با رتبه های خوب، درصدهای کم دروسی همچون زیست و شیمی به چشم می خورد، اما این رتبه های خوب درصد های بسیار خوب و قابل توجهی در درس فیزیک کسب کرده اند.

غولی به نام فیزیک در کنکور

کامران تصریح کرد: متاسفانه در تعداد زیادی از دانش آموزان و داوطلبان کنکورچنین تصوری از فیزیک وجود دارد که فیزیک غول دروس کنکوری است.

وی افزود: دانش آموزان و داوطلبان گمان می کنند فیزیک درسی است با فرمول های مختلف، بسیار زیاد و نامتناهی که هر سوال تست نیازمند نکته ای مجزا و خاص است؛ این ذهنیت ریشه در آموزش نادرستی دارد که به دانش آموز منتقل شده است. این مولف عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از آموزش های نادرستی که قالب دی وی دی، کلاس های مجازی و آموزشگاهی که نظارت چندان درستی بر آن ها وجود ندارد به دانش آموز القاء می شود و در آن ها فرمول های اصلی حذف و فرمول های جایگزین (عموما کوتاه) مطابق هرسوال جایگزین و تغییر می یابند، در ابتدا شاید راه حل های میان بر کوتاه شده برای دانش آموز بسیار جذاب باشد اما این که صدها رابطه نیم خطی و کوتاه تنها در یک فصل وجود دارد، موضوعی است که دانش آموز را بعدها دچار سردرگمی خواهد کرد.

کامران با بیان این که "اگر روش درستی به دانش آموز آموزش و منتقل شود، این ذهینت در دانش آموز از بین خواهد رفت" ادامه داد: برایتان با مثالی توضیح می دهم، در فصلی به نام حرکت شناسی، تمام مسائل حرکت شناسی با ٧رابطه اصلی حل می شوند، گاها مشاهده می شود که در این فصل آموزش ها به گونه ای است که دانش آموز در پایان فصل به یکباره با بیش از ١٢٠ فرمول فقط در یک فصل روبه رو می شود.

وی تصریح کرد: ١٢٠فرمولی که در ابتدا بسیار خوب و قابل استفاده به نظر می رسید، دانش آموز را وارد مسیری می کند که بازگشتی هم ندارد.

این دبیر کنکور بیان کرد: توصیه من به دانش آموز این است که روش حل درست و فرمول های اصلی را فرابگیرند، زیرا روش های کوتاه و به عبارتی نیم خطی با تغییر جزئی در صورت سوال غیر قابل استفاده خواهند شد.

وی عنوان کرد: دانش آموزان عزیز آگاه باشند که اگر روابطی که در یک فصل که باید آن هارا فراگیرند بیشتر از انگشتان دو دست باشد، روشی که با آن درس فیزیک را می خوانند قطعا روش نادرستی است. این به نوعی یک معیار است"در هر فصل فیزیک، کمتر از ١٠فرمول باید یادبگیرید." اما حتما مهارت بازی و استفاده از روابط اصلی را یادبگیرید.

موفقیت در کنکور در دو قدم

این مولف بیان کرد: برای موفقیت در درس فیزیک در کنکور توصیه می شود دانش آموزان در هر مبحث فیزیک، حداقل دو مرحله را طی کنند، مرحله اول در آغاز مطالعه یک فصل این است که به سراغ یک منبع آموزشی بروندو به واسطه آن منبع، نکات اولیه و روش های حل را شناخته و فراگیرند. این منبع آموزشی می تواند کتاب درسی، جزوه معلم مدرسه، جزوه دبیران آموزشگاهی، فیلم و دی وی دی دبیران و یا کلاس های آنلاین باشد. هرآنچه که بتواند در آغاز یک فصل راز و رمزهای ابتدایی را به دانش آموز آموزش دهد یک منبع آموزشی است.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که اتفاقا در مرحله دوم مطالعه درس فیزیک نیز قرارگرفته این است که بسیاری از دانش آموزان گمان می کنند زمانی که یک منبع آموزشی خوب را مطالعه می کنند، در این مرحله کارشان تمام شده و می توانند در کنکور به سوالات آن بخش پاسخ دهند، در حالی که این تصور اشتباه است. دانش آموزان می توانند به سوالی در کنکور پاسخ دهند که هم خوب یادگرفته اند و هم خوب به آن مسلط هستند.

 تست زنی مستمر فراموش نشود

کامران ادامه داد: آموزشی که از طریق منبع آموزشی( جزوه و کلاس و دی وی دی) رخ می دهد صرفا بخش یادگیری را شامل می شود و نه تسلط!

برای تسلط یافتن به موضوعات و تست ها، دانش آموز باید از مطالبی که یادگرفته است به تعداد بسیار زیادی سوال حل کند و به واسطه حل سوال و رسیدن به جواب به طور متوالی بتواند آموخته های خود وا اجرا کرده و به کار گیرد. در مواردی دانش آموز حتی اگر نتواند سوال را حل کند با دیدن جواب سوال آموزش ناقص خود را کامل می کند.

وی گفت: دو دانش آموز با سطح علمی و هوش یکسان در نظر بگیرید. اگر مدت زمان مطالعه دانش آموز اول(٩ساعت درس خواندن از منبع آموزشی و یک ساعت حل سوال) و مدت زمان مطالعه دانش آموز دوم ٦ساعت باشد(٤ساعت مطالعه منبع آموزشی و٢ ساعت حل سوال و تمرین)، تحقیقات نشان می دهد دانش آموز دوم به مراتب نسبت به دانش آموز اول نتیجه مطلوب تری خواهد گرفت.

این دبیرکنکور اضافه کرد: مهم ترین دلیلی که باعث می شود دانش آموزان به موفقیت نزدیک شوند، حل سوال و تمرین بیشتر است. آموزش لازم و ضروری است اما این آموزش برای شروع کار است، بخش مهمتر این مسیر حل سوال است.

والدین و دانش آموزان بدانید و آگاه باشید که...

کامران افزود: هیچ شناگری، با دیدن شنای فرد دیگر شناگر ماهری نشده است، به آب زدن و تمرین و تکرار است که یک شناگر مبتدی را به شناگر حرفه ای تبدیل می کند. دانش آموزان حتما باید بعد از طی مرحله آموزش، به واسطه حل سوال سطح یادگیری و تسلط خود بر مطالب را به چالش بکشند.

رابطه مستقیمی میان زمان مطالعه با میزان موفقیت وجود ندارد

وی با بیان این که" بسیاری از داوطلبان کنکور، این موضوع را مطرح می کنند که زمان مطالعمان بسیار بالا است اما پیشرفتی نمی کنیم" تصریح کرد: در این دانش آموزان درست است که ساعت مطالعه زیاد است اماواضح و روشن است که  کیفیت مورد نیاز وجود نداشته است، زیاد بودن ساعات مطالعه به منزله مفید بودن آن نیست.

اهمیت و ضرورت شرکت در کلاس های کنکور

 این دبیر کنکور اظهارکرد: صادقانه می گویم در سالهای دور شاید حدودا٢٠سال گذشته، تنها افرادی که توانایی مالی بسیار خوبی داشتند می توانستند در کلاس های کنکور تهران توسط اساتید محدود با قیمت های بسیار بالا شرکت کنند.

اما امروز به واسطه وجود انتشارات مختلف و کتاب های کمک درسی  فراوان با قیمت های بسیار کمتر نسبت به کلاس ها که در بازار وجود دارند، دانش آموزان خود با تهیه کتاب های کمک آموزشی در کنار جزوه معلم و کتاب درسی می توانند به سطح بسیار خوبی از آمادگی برسند.

وی با بیان این که" به عنوان کسی که ١٧سال به طور مداوم در این عرصه فعالیت کرده است، می گویم، مطالبی که در کلاس های کنکور گفته می شود فراتر از کتاب های تست نیست" افزود: اما فلسفه وجودی کلاس های تست چیست؟ دانش آموزان گاها علی رغم مطالعه کتاب درسی و جزوه معلم و همچنین کتاب های کمک آموزشی، تثبیت مطالب و یادگیری در آن ها به طور کامل صورت نمی گیرد. این کلاس ها، برای دو دسته از دانش آموزان مناسب است دانش آموزانی که ضعف پایه ای دارند و به تنهایی نمی توانند یادگیریشان را تکمیل کنندو دانش آموزانی که اذعان دارند زمان محدودی برای مطالعه یک درس دارند، این دو دسته از افراد، افرادی هستند که کلاس های کنکور برایشان مفید است.

شرکت در دو یا سه کلاس کنکور کافی است

کامران با اشاره به این که "دانش آموزان در دو یا سه درس و نه بیشتر شرکت کنند" بیان کرد: دانش آموزان اگر تصور می کنند که با کتاب درسی و جزوه معلم و همچنین کتاب کمک آموزشی به سطح مطلوبی از یادگیری دست نمی یابند، به سراغ کلاس های کنکور و تست زنی بروند، البته لازم به ذکر است؛ تجربه ثابت کرده دانش آموزانی که در کلاس های زیادی شرکت می کنند و اولیایی که گمان می کنند به واسطه ثبت نام فرزندان خود در کلاس های فراوان، موفقیت از آن فرزندشان خواهد بود، با کم شدن فرصت مطالعه و گاها حتی به صفر رسیدن این زمان برای درس خواندن و حل تمرین نتیجه ای عکس خواهد داشت.

این مولف گفت: اولیای عزیز باید به این نکته توجه کنند که زمان یک دانش آموز محدود است، دانش آموزی که باید بخشی از زمان خود را در مدرسه و برای کلاس های آن اختصاص دهد، بخشی از زمان را نیز برای آموزشگاه  و بخشی دیگر در روزهای جمعه برای شرکت در آزمون صرف کند، آیا وقتی برای مطالعه خواهد داشت؟ بنابراین براساس نیاز دانش آموز، کافیست نهایتا و حداکثر در دو یا سه درس، کلاس برای دانش آموز در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوال" آیا دانش اموزی که به کلاس کنکور نمی رود، موفق نخواهد شد و یا بلعکس، از دید شما دیدگاه صحیحی است؟" اظهارکرد: پاسخ این سوال قطعا منفی است و این دیدگاه، دیدگاهی کاملا اشتباه است. رتبه های بسیار خوبی وجود دارد که اصلا در کلاس های کنکور شرکت نکرده اند و یا نهایتا برای یک یا دو درس در کلاس کنکور شرکت کرده اند، اتفاقا این موضوع به صورت بلعکس صحیح است. بسیاری از دانش آموزانی را می توان مثال زد که به کلاس های گوناگون رفته و تمام روزهای پیش از کنکور خود را در کلاس ها سپری کردند هزینه های بسیار گزافی کرده و حتی در رشته کمتر از حق و توانایی خودشان هم قبول نشده اند. من یکی از نشانه هایی که در این سال ها، مطمئن بودم که یک دانش آموز به حق خود نخواهد رسید، دانش آموزی بوده که هزینه های بسیار زیادی را متحمل شده، تعداد زیادی کتاب خریداری و در کلاس های بسیاری شرکت کرده است.

کنکور یک مسابقه است

کامران بیان کرد: این یک واقعیت است "دانش آموزی که  تلاش کند و در مسیر درستی قدم بردارد، موفق خواهدشد، کنکور مسابقه است و این مسابقه، مسابقه تلاش درست است. تلاش درست یعنی از هر درس یک کتاب کمک آموزشی داشتن و شرکت در حداکثر سه کلاس کنکور در سه درس مطابق نیاز فردی دانش آموز، یعنی اسیر جو تبلیغات تلویزیونی و آموزشگاهی نشدن.

تمام دانش آموزانی که قبول شده اند، دانش آموزانی بوده اند که بی حاشیه و بدون سروصدا درس خوانده اند، آنان که درگیر حاشیه ها بوده اند به موفقیت نرسیده اند.

انتخاب کتاب مناسب از میان انبوهی از کتاب های کنکور

وی در خصوص "روش های تشخیص و انتخاب کتاب کمک درسی تستی و غیر تستی متناسب با با نیاز و توانایی دانش آموزان" عنوان کرد: در درس فیزیک ٤ انتشارات معروف و مهم وجود دارد که کتاب هایی بسیار خوب به عنوان کتاب کمک درسی یوده و دارای تمام نکات هستند. اما دانش آموزان باید از بین این کتاب ها با مشورت دبیر خود کتابی را انتخاب کنند، علت این کار این است که امکان دارد معلم، براساس یکی از این کتاب ها تکالیفی برای حل مشخص کند، در واقع اسم کتاب مهم نیست.

این مولف کتاب بیان کرد: در صحبت دانش آموزان به مراتب شنیده ام که به دنبال این هستند که بدانند نفرات برتر کنکور از چه کتابی تست زده اند، اما جالب است که بدانید بسیاری از داوطلبانی که قبول نشده اند هم همان کتاب هارا داشته اند که نفرات برتر آن هارا تهیه کرده بودند. این کتاب نیست که برایتان رتبه ساز می شود، روش درست استفاده از این کتاب ها نتیجه را مشخص می کند.

وی افزود: مقید بودن به تست زنی مرتب و منظم بدون تقلب پس از مطالعه و یادگیری از جزوه و کتاب درسی، موفقیت را خواهد ساخت. موازی کاری هیچ زمان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت

فیزیک در روزهای کرونایی

کامران اظهار کرد: در روزهایی که استرس گرفتاری به ویروس کویید١٩ همه گیر شده است و همه افراد به شکل مستقیم یا غیر مستقیم با این ویروس درگیرند و مدارس به شکل غیر حضوری برگزار می شوند، کلاس های آنلاین شاید مرهم خوبی برای این درد آموزشی باشد،

کلاس های آنلاین بسیار خوب و با کیفیتی در حال برگزاری است. اگر دانش آموزان در کنار جزوه و کتاب درسی احساس ضعف آموزشی می کنند، می توانند از کلاس های آنلاینی که این روزها توسط اساتید مهتلف برگزار می شود، استفاده کنند.

وی ادامه داد: توصیه می کنم در این روزها پس از کلاس های آنلاین، دانش آموزان سریعا جزوه را همان روز مطالعه کنند، نمودار فراموشی نشان می دهد اگر در شما کلاسی حضور داشته باشید(آنلاین یا حضوری)، به محض پایان کلاس و یا حداکثر ٦ساعت پس از کلاس مطالب کلاس را همان روز مطالعه کنید، یادگیری بسیار مطلوب تر خواهد بود.

این دبیر کنکور افزود: در فاصله بین دو جلسه از یک کلاس، حداقل دو مرتبه مطالب جلسه قبل را خوانده و تا پیش از شروع جلسه بعدی تست های بخش آموزش داده شده را حل کنند. تست هارا انباشته نکنند، این ذهنیت که تست های یک فصل را باهم و در پایان فصل حل کنیم، کاملا اشتباه است.

کامران بیان کرد: اکثر کتاب های کمک آموزشی و تست آن ها طبقه بندی شده اند، برای مثال اگر معلم یک پنجم فصلی را تدریس می کند، دانش آموز می تواند دقیقا تست های همان بخش تدریس شده را به صورت تفکیک شده مشاهده و حل کند.

وی در خصوص زمان مناسب برای مطالعه درس فیزیک اظهارکرد: موضوع زمان پیشنهادی برای درس فیزیک کاملا به شرایط آموزشی، آمادگی و توانایی دانش آموزان مربوط است اما به طور متوسط پس از هرجلسه ای که دانش آموز در کلاس حضور می یابد، باید بین ٥الی ٧ساعت مطلب آموزش دیده را خوانده و تست حل کند.

چه کسی در پایان مسیر موفق خواهد بود؟

این مولف عنوان کرد: چند ویژگی از افراد موفق را نام می برم که به عقیده ام این ویژگی ها در میان افراد موفق زیادی مشترک است، این افراد، افرادی هستند که هنر خوب گوش کردن دارند و در هرشرایطی و در هر شکل ازکلاس(حضوری، خصوصی ویاآنلاین) به خوبی گوش داده و مطالب را با یک بار شنیدن، سریعا یادداشت کرده و اجرا می کنند. دانش آموزان اغلب خوب گوش نمی دهند چه برسد به این که به مرحله یادداشت و اجرا برسند.

وی افزود: موفق ها، بی حاشیه یا کم حاشیه هستند، تمرکز آن ها بر روی هدفشان متمرکز است و حواشی و اتفاقات دوروبرشان، نمی تواند تمرکز آن هارا از مسئله اصلی دور کند. همچنین موفق ها افرادی هستند که در دوره کنکور، که یک مسابقه ماراتن و طولانی است و همه دچار ناامیدی می شوند، به خوبی از این دوره ناامیدی عبور می کنند. دوره ناامیدی گریبان گیر تمام کنکوری ها می شود. حتی نفرات برتر کنکور نیز در دوره ای دچار ناامیدی می شوند، اما مود را از آن دوره بیرون کشیده اند. موفق ها در این دوره ناامیدی ماندگار نیستند و شرایط را سریعا به حالت عادی بازمی گردانند.

برنامه مطالعاتی برای آزمون های آزمایشی

این دبیرکنکور عنوان کرد: دانش آموزان در دو هفته ای که برای یک کنکور آزمایشی زمان تعریف شده است، هفته اول را به آموزش و جزوه خوانی اختصاص داده و در هفته دوم به حل سوالات تستی بپردازند. گلایه اکثر دانش آموزان نرسیدن به مبحث آزمون است. مطالعه، یادگیری، تست زنی و استخراج نکات و تکمیل یادگیری به صورت همزمان از دلایل این اتفاق است.

وی افزود: خوبی و برتری روش بیان شده( هفته اول مطالعه و یادگیری، هفته دوم تست زنی) این است که اگر در هفته دوم دانش آموز نتواند در درسی تست های زیادی حل کند، درصد او در آزمون صفر هم نخواهد شد و رشد تراز آزمون ها در این برنامه آموزشی رخ خواهد داد.

سخن پایانی

 کامران گفت: این بخش از سخنانم ویژه دانش آموزان مقاطع پایه است، دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم تست زنی را به طور جدی انجام داده و به سال آخر یعنی سال دوازدهم موکول نکنند. دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم، همراه با تدریس معلم خود، به تست زنی مشغول شوند.

وی در پایان گفت: این دانش آموزان باید بدانند در هر درس حدود ٥٠درصد تست های کنکور از مباحث پایه های دهم و یازدهم است. دانش آموزان اگر بتوانند تا پیش از سال دوازدهم، مباحث سال های دهم و یازدهم را جمع بندی کنند، در حقیقت ٥٠درصد مسیر را طی کرده اند و در سال پایانی تمام تمرکزشان جمع بندی پایه دوازدهم و مرور دروس پایه است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 99081710558
  • خبرنگار :