اسفندیار خدایی، در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که براساس نظرسنجیها پیش بینی میشد که جو بایدن نامزد دموکراتها به راحتی بتواند در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا پیروز شود ولی اکنون شاهد رقابت تنگناتنگ ترامپ و بایدن هستیم و حتی در برخی از ایالاتها که نظرسنجیها بیانگر پیروزی بایدن بود، ترامپ به پیروزی رسیده است و آیا این موضوع به این معنا است که نظرسنجی های انتخاباتی کارکرد خود را از دست داده اند، افزود: در ارتباط با زیر سوال رفتن نتایج نظرسنجیها باید به دو موضوع توجه داشت این که ممکن است اشتباهات سهوی در نظرسنجیها صورت بگیرد و عمدی در کار نباشد.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: از دیگر سو این احتمال وجود دارد که نظرسنجیها دارای سوگیری باشند یعنی موسسات و کسانی که اقدام به نظرسنجی میکنند سوگیریهای خود را در آن دخالت دهند. مثلا این که موسسات نظرسنجی تمایل به دموکرات ها دارند و نظرسنجیها را به نحوی انجام دهند که نتایج به نفع کاندیدای دوکرات باشد و از این طریق بتوانند رسانه ها و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند .
خدایی با بیان این که در سال 2016 نیز نظرسنجیها بیانگر پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات بود و ولی در نهایت ترامپ به عنوان رئیس جمهور راهی کاخ سفید شد در پاسخ به این سوال که به نظر وی از بین دو مورد اشاره شده علت اصلی در نتایج اشتباه نظرسنجیها چیست گفت: به نظر میرسد هر دو موضوع مورد اشاره در این قضیه دخیل هستند و برخی از موسسات نظرسنجی و افرادی که در این عرصه حضور دارندخواسته و یا ناخوسته سوگیری های خود را در این نظرسنجی ها دخالت داده باشند.
وی با بیان این که در این دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا به نحوی شاهد زیر سوال رفتن اعتبار نظرسنجیها بودهایم ،اظهار کرد: توجه به نتایجی که تاکنون از انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دست آمده است باید این موضوع را در نظر داشت که اختلافات اندک 4 الی 5 درصدی در نظرسنجیها چندان دارای اعتبار نیست و نباید بر روی ان حساب جدی باز کرد .
خدایی با بیان این که در روزهای آخر برگزاری انتخابات ترامپ تلاش کرد که فاصله خود خود با بایدن را جبران کند به شیوههای متفاوت تبلیغاتی ترامپ و بایدن اشاره کرد و گفت: ترامپ از نظر تبلیغاتی بهتر عمل کرد و هم خودش و هم اطرافیانش انرژی زیادی گذاشتند. تبلیغاتش در روزهای آخر در ایالاتهای حساس بسیار هوشمندانه بود سفرهای زیادی انجام داد و دیدار چهره به چهره داشت ولی بایدن به خاطر کرونا در جمع مردم حضور پیدا نمیکرد و تاکید بر حفظ سلامتی مردم داشت و در همین چارچوب تصور میکرد که با توجه به این استراتژی ممکن است مردم به او گرایش پیدا کنند در حالی که نتایج تاکنون بیانگر این موضوع است که استراتژی ترامپ در تبلیغات بهتر از بایدن بوده است.
انتهای پیام