توصیف «ایندیپندنت» از «رابرت فیسک»

خبرنگاری که ادعاهای مقامات را راحت نمی پذیرفت

«رابرت فیسک» روزنامه‌نگار مشهور بریتانیایی ـ ایرلندی اخیرا درگذشت؛ به همین مناسبت نشریه‌ «ایندیپنت» در روزهای اخیر با انتشار یادداشتی به این روزنامه‌نگار ادای احترام کرده است.

به گزارش ایسنا، ایندیپندنت نوشته است:

«رابرت فیسک» احتمالا بیش از یک روزنامه‌نگار جوایز معتبر جهانی کسب کرده است اما هیچگاه آن‎ها را به نمایش نگذاشت.

از دهه ۷۰ میلادی تاکنون در هر دهه «فیسک» خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین خبرنگاران بریتانیایی خارج از کشور معرفی کرد. با اینکه در تمامی ادوار خبرنگاران قابل‌توجه دیگری نیز وجود داشتند اما «فیسک» به واسطه شجاعت، بصیرت و مهارت‌های نوشتاری‌اش که اغلب به همکاری با «ایندیپندنت» منجر شد، خود را از سایر همکارانش متمایز کرد.

او یک خانه در نزدیکی «دابلین» و خانه ای دیگر در بیروت جایی که اغلب گزارشگران در خطر ربوده‌شدن قرار دارند، در اختیار داشت.

«فیسک» که در سال ۱۹۴۶ در «کنت» متولد شد در دوران کودکی قصد داشت یک منتقد فیلم شود. این خبرنگار سال گذشته در گفت و گویی اعلام کرده بود «در دوران کودکی شیفته سینما بوده چراکه از نظر او سینما قدرتی شکست‌ناپذیر برای قانع کردن مخاطبان دارد.»

او با فعالیت در «ساندی اکسپرس» بود که فعالیتش را به عنوان یک خبرنگار آغاز کرد اما از سال ۱۹۷۲ و با خبرنگاری برای روزنامه «تایمز» در شهر «بلفاست» (پایتخت ایرلند شمالی) به عنوان یک چهره برجسته شناخته ‌شد. در این شهر سازمان‌های خبری بسیاری تمایل داشتند روایت‌های همواره تردید برانگیزی که از سوی مقامات رسمی درمورد اتفاقات بحث‌برانگیز اعلام می‌شد را تکرار کنند، اما «فیسک» عادت داشت، تمامی اخبار و روایات را چندین‌بار مرور و پیگیری کند و خودداری او در راحت پذیرفتن ادعاهای مقامات رسمی اغلب موجب آزردگی دولت بریتانیا و ارتش می‌شد.

فلسفه گزارش نویسی «فیسک» که در تمام دوران فعالیش به عنوان یک خبرنگار مشهود است در یک جمله که دهه‌ها پیش بیان کرده بود خلاصه می‌شود: «باید تا جایی که می‌توانید به سراغ تمامی منابع بروید.»

او همیشه با یک دفترچه یادداشت در دستش آماده گزارش نویسی بود.  

«فیسک» پیش از آنکه در سال ۱۹۷۶ به یک گزارشگر خاورمیانه تبدیل شود علاوه بر گزارش نویسی در «بلفاست»، از پرتغال نیز برای «تایمز» گزارش تهیه می‌کرد. او در سال ۱۹۷۶ به بیروت رفت تا خبرنگار خاورمیانه این روزنامه باشد.

«فیسک» گزارشگر ناآرامی‌های داخلی لبنان و الجزایر و جنگ ایران ـ عراق بود.  این خبرنگار در سال‌های  ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ برنده جایزه خبرنگار بین‌المللی سال شد.

این گزارشگر در سال ۱۹۸۹ از «تایمز» جدا شد و به «ایندیپندنت» نشریه‌ای پیوست که تا پایان با آن همکاری کرد.

نشریه «ایندیپندنت» از «رابرت فیسک» به عنوان خبرنگاری برجسته و صادق که جان خود را به مخاطره می‌انداخت یاد کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99081408913
  • خبرنگار : 71631