چرا حرفه ای ها از لاین اری استفاده می کنند؟

در سال‌های اخیر محبوبیت لاین اری بین صدابرداران افزایش یافته و بیش از پیش از این سیستم در پوشش‌دهی انواع مراسم‌ها و رویدادهای زنده استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام دیجی صدا، حتما آنها را دیده‌اید، به‌صورت آویزان از سقف سالن یا تالار اجرای مراسم و یا آویخته روی برج‌های فلزی و داربست‌ها در فضای باز نمایشگاه‌ها و رویدادها. اما لاین اری چیست و بکارگیری آن چه مزایا و محدودیت‌هایی دارد؟

به عبارت ساده یک سیستم لاین اری شامل مجموعه‌ای از اسپیکرهای هم سایز است که دامنه فرکانس مشابهی را پوشش داده و به‌طور عمودی روی همدیگر سوار شده‌اند.

در این سیستم زاویه‌ی عمودی اسپیکرها کمی با هم تفاوت دارد و به آنها اجازه می‌دهد تا عمق میدان بیشتری را در مقایسه با یک اسپیکر PA پوشش دهند. نتیجه‌ی کار این است که افراد چه در ردیف عقب، چه وسط و چه جلوی محل اجرا صدای مشابهی را دریافت کرده و همه‌ی آنها تجربه‌ی خوبی از محل اجرا خواهند داشت.

مزایای استفاده از لاین اری

کاهش تعداد بلندگوها و صدارسانی بهتر

در گذشته برای پوشش‌دهی اجراهای زنده در فضا باز یا اماکن سرپوشیده بزرگ چاره‌ای نبود جز اینکه از تعداد زیادی بلندگو استفاده شود، اما این کار یک اشکال بزرگ داشت، تداخل امواج صوتی و به‌دنبال آن حذف یا تشدید فرکانس ها.

در واقع با اشتباه در محاسبات مربوط به جایگذاری بلندگوها و نصب آنها در فواصل نادرست، چیزی جز صدای آزاردهنده عاید حضار و شنوندگان نمی شد. البته این نوع صدارسانی ایرادات دیگری هم داشت که از جمله آنها می‌توان به وقت گیر بودن نصب و حمل و نقل بلندگوهای متعدد اشاره کرد.

مناسب استفاده در فضاهای آکوستیک و باز

لاین اری‌ها ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می‌کنند مفید هستند، چرا که می‌توان انتشار عمودی آنها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش داد. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است، و پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که کمک می‌کند تا صدای اضافی از دیوارها دور نگه داشته شود، مزایای بیشتری به‌دنبال خواهد داشت.

به علت استانداردهایی که در طراحی بدنه و تمام اجزای لاین اری رعایت می‌شود استفاده از آنها در فضاهای باز و شرایط گوناگون آب و هوایی امکان­پذیر بوده و نسبت به بلندگوهای معمولی ارجحیت دارد. این بلندگوها مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید، وزش باد، گرد و غبار، دما و رطوبت بالا و ... دارند.

شکل دهی و انعطاف پذیری مطلوب

یکی دیگر از مزایای سیستم صوت لاین اری این است که می‌توانید بر اساس ابعاد سالن یا فضای اجرای مراسم بلندگوها را به شکل‌های مختلف تنظیم کرده یا فرکانس آنها را جهت پوشش‌دهی مناسب تنظیم نمایید.

از آنجایی که انتشار عمودی در هر اسپیکر بسیار متراکم است، می‌توانید فضای شنیداری را به بخش‌هایی از جلو تا عقب تقسیم کنید، به‌گونه‌ای که هر یک از بخش‌های جلویی تنها با یک یا دو اسپیکر پوشش داده شود، و برای پوشش بخش‌های عقبی از اسپیکرهای بزرگتری استفاده کنید.

این ایده منجر به لاین اری محبوب J شده که به وفور در سالن‌های کنسرت و محل‌های روباز دیده می‌شود.

البته شکل دقیق، بسته به طرح و ابعاد محدوده پوشش مورد نیاز، متفاوت است. می‌توانید ببینید که این پیکربندی چطور به صورت ذاتی صدای بیشتری را به سمت عقب سالن در مقایسه با ردیف‌های جلویی ارسال کرده، و به یکپارچگی پوشش کلی کمک می‌کند.

با تنظیم وات ارسالی به هر اسپیکر می‌توانید باز هم کنترل بیشتری روی آن داشته باشید – تکنیکی که معمولاً آن را تحت عنوان سایه­زنی (shading) می‌شناسند.

محدودیت‌های لاین اری

تداخل فرکانس ها

با اینکه لاین اری‌ها می‌توانند در حل مشکلات برخی فضاها مفید واقع شوند، اما محدودیت‌های پیچیده‌ای نیز دارند. علاوه بر چالش ایجاد یک اری (array) که طول آن برای کنترل محدوده فرکانسی میانی و پایین مناسب باشد، گاهی لاین اری ‌ها دچار مشکلات عجیبی مثل ورود فرکانس‌های خاصی به محدوده‌ی بالا و پایین اری می‌شوند.

در فضاهایی که آکوستیک ضعیف­تری دارند، این مسئله می‌تواند بسیار مشکل‌ زا باشد، و اگر میکروفن خواننده مستقیماً زیر یک باند لاین اری باشد، ممکن است با مشکلات فیدبک نیز روبرو شوید.

نصب لاین اری

برپا کردن یک لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند یک رویه‌ی مکانیکی و الکترونیکی سخت و دقیق است. به‌خاطر بر هم کنش‌های پیچیده، همه چیز اهمیت دارد – زاویه‌ی دقیق هر کابینت، نقاط دقیق کراس اوور، تأخیرهای درایورها و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.

کیفیت صدا

لاین اری‌ها حتی در بهترین حالت نیز بعید است خلوص صدایی را که یک درایور باکیفیت یا یک کابینت دو یا سه طرفه دارد، ارائه کنند و به‌همین خاطر است که در فضاهای کوچکی که وجود تعداد کمی اسپیکر مناسب­تر است، احتمال استفاده از آنها کمتر خواهد بود. البته مسئله‌ی هزینه و فضا نیز مطرح است.

چنانچه برای خرید و یا نصب و راه  اندازی سیستم لاین اری سوال یا ابهامی دارید، آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان دیجی صدا به‌طور رایگان پاسخگوی سوالات شما هستند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99081106714
  • خبرنگار : 30054