به گزارش ایسنا، بنابراعلام ایده های کوچک نوین، اُتیسم یک اختلال در کودکان است که تا حدی، بسته به درجهی طیف اُتیسم، در توانایی ارتباط با دیگران مشکل ایجاد میکند.
این امر فعالیتهای کودک را محدود میکند. کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم، در بیان عواطف و احساسات خود با سختی مواجند و ممکن است از برقراری ارتباط با کودکان همسن خود و بازی با آنان کمتر لذت ببرند.
در موارد شدت اختلال طیف اُتیسم، ممکن است کودک درک درستی از موقعیت خود نداشته باشد و از نگاه کردن و تماس چشمی با افراد خودداری کند.
یکی از علامتهای این وضعیت این است که کودک به انجام کارهای تکراری و فعالیت های محدود علاقه دارد. ممکن است تماشا کردنِ هرروزهی یک کارتون، حوصلهِی کودک مبتلا به اختلال طیف اُتیسم را سر نبرد و حتی خوردنِ یک غذای تکراری و راه رفتن در مسیری یکسان او را ناراحت نکند.
دلیل این امر آن است که کودک اُتیسمی تغییر را دوست ندارد. حتی تغییرات جزیی ممکن است او را دچار اضطراب و ناراحتی کند.
کاردرمانی راهی برای بهبود رفتارهای کلیشهای
رفتاردرمانی مناسبترین درمان برای کودکان اوتیستیک است. در این روش به وسیلهی کاردرمانی و هدایت کردن کودک به سمت انجام فعالیتهای خاص، فرایند درمان تسریع میشود. در کاردرمانی، از طریق شرطیسازیِ الگوهای رفتاری مناسب، توانایی زبانی و فکری کودک افزایش مییابد.
در اینجا نقش والدین باید بسیار پررنگ باشد و هرچه برنامههای مداخله زودتر صورت گیرد و سن کودک کمتر باشد فرایند کاردرمانی سریعتر جواب میدهد.
در این مداخلهی درمانی نباید در مقابل رفتارهای پرخاشگرانهی کودک، رفتار نامناسب نشان داد یا حتی به او بیمحلی کرد. برعکس هنگامی که کودک رفتار مثبتی انجام میدهد تشویق و پاداش بهترین روش خواهد بود؛ زیرا این کار، رفتارهای مثبت را در کودک تقویت میکند.
از طریق کاردرمانی و مراقبتهای دقیق رفتاری، کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم طی سالها یاد میگیرند که با کودکان همسن خود چگونه ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب تلاش میشود که این کودکان قدرت کلامی مناسبی به دست بیاورند و کمتر رفتارهای مضطرب و پرخاشگرانه انجام بدهند.
نکتهی مهمی که در این روش درمان وجود دارد این است که مداخلهی افراد کم سن و سال، مانند برادر یا خواهر بزرگتر، روی رفتار کودک بیشتر تأثیرگذار است. تحقیقات علمی نشان داده است که کودکان با اختلال طیف اُتیسم بیشتر تحت تأثیر همسالان خود قرار میگیرند تا بزرگسالان.
همچنین در این روش، مدرسه یا کادر درمانی مؤسساتی که برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم طراحی شدهاند نیز نقش بسزایی دارند. همکاری همهی افراد خانواده و نهادهای اجتماعی مرتبط، به زندگی این کودکان که بعضا در برخی زمینههای بسیار هوشمند و مستعد هستند، امیدی دوباره میبخشد.
دندانگیر راهحلی برای کاهش استرس
فشارها و استرسهایی که جامعه یا افراد دیگر با رفتارها و برخوردهای نامناسب خود به کودک منتقل میکنند، او را آشفته میکند. نگاههای خیره به آنان، اخم کردن، یا واکنشهای تند نسبت به رفتارهای کودک او را دچار تنش و تشویش میکند.
در این حالت کودک رفتارهای اضطرابی چون تکرار کردن گفتار یا حرکتی به صورت مداوم، جیغ زدن، به دور خود چرخیدن و پرتاب کردن وسایل نشان میدهد.
یکی از کارهایی که کودک در شرایط اضطراب انجام میدهد، جویدن آستین، یقه یا برخی وسایل است که هم ممکن است منجر به صدمه زدن به دندان و لثهی او شود و هم میتوان آلودگی را وارد بدن او سازد. اینجاست که دندانگیر راهحلی مناسب برای کنترل اضطراب و استرس کودک است.
پیشنهاد ما دندانگیر کِدی است. ساخت دندانگیر کِدی با توجه به اندازه، جنس و شکل آن به گونه است که هیچ آسیبی به دندان و لثهی کودک وارد نمیکند و به خوبی استرس و فشار را از او دور میکند.
کدی، همراه کودک شما
کودکان با اختلال طیف اُتیسم نیازمند مراقبتهای خاصی هستند. کدی لند محصولات ویژهای را که کیفیت و استاندارد آنها تأیید شده است برای این کودکان تهیه میکند. بخش مهمی از تکامل رشد ذهنی کودکان وابسته به بازیها و وسایلی است که در اختیار او قرار میگیرد.
نه تنها کنترل مشکلات و اختلالات کودکان با استفاده از اسباببازیهای استاندارد امکانپذیر است، بلکه هدایت و آموزش کودکان در سن مناسب و استفاده از اسباببازیهای مفید میتواند ضریب هوشی کودک را در سنین بالاتر افزایش دهد.
کِدی مکانی است مطمئن برای شما تا مجموعهی بزرگی از وسایل لازم جهت تضمین رشد مناسب کودک خود را تهیه کنید. فارغ از این که کودک شما از اختلال اُتیسم یا هر نوع اختلال اضطرابی دیگر رنج میبرد یا نه، تهیهی یک یا چند دندانگیر با طرح و رنگی که برای کودک شما جذاب باشد، یک تصمیم خوب و هوشمندانه خواهد بود.
انتهای رپرتاژ آگهی