/آموزش عالی کرونایی در بوته نقد و نظر/

کیفیت ارائه خدمات اینترنتی، تاثیرگذار بر جذابیت آموزش مجازی

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به مشکلات نرم‌افزاری آموزش غیر حضوری افزود: یکی از مشکلاتی که دانشگاه‌ها دارند، موضوع نحوه ارائه خدمات مربوط به سرویس های اینترنتی است که مدیریت آن از اراده دانشگاه‌ها خارج است و این مشکل همچنان باقی است و کاربران و دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه‌ زیاد برای این خدمات، از کیفیت و سرعت اینترنت برای دریافت و ارسال اطلاعات ناراضی‌اند و این مساله بر کیفیت و جذابیت ارائه آموزش غیر حضوری تاثیر گذاشته است.

دکتر عباس پاک در گفت و  گو با ایسنا اظهار کرد: شرایط فعلی در آموزش عالی و آموزش‌ به صورت غیر حضوری موضوع جدیدی نیست. اساتیدی در کشور داریم که در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس غیرحضوری دارند. بنابر این بحث آموزش غیر حضوری پیش از این نیز هم مرسوم بوده است و برخی از دانشگاه‌های بزرگ ما نیز از قبل زیرساخت های آموزش غیر حضوری را داشته‌اند.

وی با بیان مشکلات مربوط به آموزش غیر حضوری در دوران کرونا ادامه داد: مشکلی که دانشگاه‌ها در ابتدا با آن مواجه بودند، نبود زیرساخت‌های کافی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری بود. بخش سخت‌افزارها شامل تجهیزاتی مانند سرورها، رایانه‌ها و شبکه‌های انتقال داده‌ها می شود و بخش دیگر شامل نرم‌افزارها و خدمات سرویس‌دهی شبکه‌های داخلی جهت اجرای آموزش غیر حضوری در بستر فضای مجازی است. البته در حال حاضر و با گذشت یک ترم کرونایی، دانشگاه‌های مختلف کشور با توجه به ظرفیت‌های خود این مشکلات را تا حدودی برطرف نموده و تجهیزات لازم را فراهم کرده اند.

دکتر پاک با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا همدان به سرعت در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش غیر حضوری است، اظهار کرد: با فراهم شدن زیرساختهای کافی امکان بارگذاری محتواهای آموزشی تهیه شده توسط اساتید  هم بصورت بر خط (آنلاین) و هم بصورت برون خط (آفلاین)، محقق شده است. ولی موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد برخی خدمات آموزشی مانند ارائه دروس عملی و خدمات غیر آموزشی و دانشجویی مانند خدمات مربوط به برخی از مراحل انتخاب واحد، حضور در آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها،  فعالیت‌های پژوهشی، دفاع از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی و تسویه حساب دانشجویی است که هنوز برخی دانشگاه‌ها در این زمینه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث پژوهش در دوران کرونا یادآور شد: در حال حاضر، فعالیت‌های پژوهشی بدلیل عدم امکان حضور مستمر محققان و دانشجویان در آزمایشگاه‌ها  و مراکز تحقیقاتی با کاهش مواجه شده است. البته این مشکل در سایر دانشگاه‌های دنیا نیز بوجود آمده است. چراکه نمی‌توان فعالیت‌های پژوهشی بویژه فعالیت‌های آزمایشگاهی  را در بستر فضای مجازی و غیر حضوری به انجام رساند. البته دانشگاه‌ها تلاش دارند با فراهم کردن فضاها و آزمایشگاه های تحقیقاتی مطابق با پروتکل‌های بهداشتی و  کنترل شده  تا حدودی موضوع حضور و فعالیت محققان و دانشجویان را در این شرایط فراهم نمایند که البته کار آسانی نخواهد بود.

وی با اشاره به راهکارهای موجود در بهبود آموزش عالی در دوران کرونا گفت : بخشی از راهکارها نیازمند حمایت و تامین منابع مالی است به این ترتیب که هم دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم از جمله سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را تامین کرده و توسعه دهند و هم این که سازمان‌های متولی مانند وزات ارتباطات شرایطی را فراهم کنند تا ارائه سرویس های شبکه و خدمات اینترتی با پهنای باند و سرعت مناسب در اختیار دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار گیرد.

دکتر پاک با اشاره به موضوع جذب دانشجو ، ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر، وضعیت جذب دانشجویان باید بازنگری شود، گفت: بر خلاف رشته‌های علوم پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برخی از رشته‌های دانشگاهی توسعه نامتوازنی داده است. مثلا در استان همدان چندین واحد اقماری دانشگاهی و دولتی در شهرستان‌های کوچک وجود دارد که بعضا رشته‌های تحصیلی آنها با نیازهای استان و آموزش عالی کشور تناسب ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد باید در موضوع جذب دانشجو و توسعه آموزش عالی بازنگری شود. در این میان با توجه به شیوع کرونا، این شرایط می‌تواند فرصتی مناسب برای اجرای این بازنگری باشد. بدیهی است با کاهش تعداد مراکز آموزش عالی می‌توان خدمات کیفی‌تری در آموزش و تحقیقات ارائه نمود.

دکتر پاک با بیان اینکه جذب دانشجو باید مدیریت شود خاطر نشان کرد: ما باید با مدیریت توسعه مراکز آموزش عالی کشور، امکانات متناسب و مناسب را اختیار  این مراکز قرار دهیم. در حال حاضر فرصت خوبی است که مراکز آموزش عالی که غیر کارشناسی ایجاد شدند و هم‌اکنون هم با صندلی‌های خالی مواجه هستند ساماندهی شوند. البته  در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم اقدامات اولیه را انجام داده‌اند،اما این اقدامات به صورت عملیاتی و اجرایی به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای از جمله مسائل بخش‌نگری در حوزه آموزش عالی به اجرا نرسیده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۴۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99072618806
  • خبرنگار : 71603