رئیس اداره استاندارد شهرستان خبر داد

ابطال ۱۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد در ملایر

رئیس اداره استاندارد شهرستان ملایر به تعلیق سه پروانه کاربرد علامت استاندارد اشاره و اعلام کرد: ۱۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ در این شهرستان ابطال شد.

داریوش خالقی در جمع خبرنگاران، با اشاره به شعار روز جهانی استاندارد گفت: ۱۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ به عنوان روز جهانی استاندارد با شعار «حفاظت از زمین با استانداردها» مزین شده که نشان دهنده اهمیت موضوع استانداردسازی و رعایت استانداردها در حفاظت از منابع و محیط زیست پیرامونی است.

وی به اهمیت حفظ منابع و محیط زیست اشاره و تصریح کرد: این مهم نیازمند یک خواست همگانی است و در راستای تحقق آن علاوه بر حمایت های قانونی، رعایت پروتکل ها و استانداردها از اولویت خاصی برخوردار است.

خالقی اعتمادسازی در مصرف کنندگان کالا و خدمات را از دیگر نکات حائز اهمیت در زمینه استانداردها برشمرد و افزود: عرضه کالا و خدمات دارای استاندارد توسط تولیدکنندگان با اقبال مناسبی از طرف خریداران مواجه بوده و از قدرت رقابتی برتری در بازار عرضه برخوردار است.

وی استانداردها را به عنوان زبان فنی مشترک در بین ملت ها برای تبادل کالا و خدمات عنوان کرد و گفت: می توان با ارتقاء سطح کیفی محصولات و استفاده بهینه از منابع در راستای تولید محصولات با کیفیت، علاوه بر حضور مستمر در بازار مصرف داخلی، نسبت به توسعه و بسط بازارهای خارج از کشور نیز موفقیت های بسیاری را رقم زد.

خالقی یادآور شد: مشتری در صورت اطمینان از کیفیت کالا و خدمات ارائه شده و همچنین استمرار آن، رغبت و تمایل برای استفاده از کالا و خدمت را پیدا خواهد کرد، این موضوع می تواند در بحث صادرات کالا و توسعه بازارهای صادراتی نیز بسیار حائز اهمیت باشد.

وی با بیان اینکه اعطای پروانه و نشان استاندارد به محصولات منطبق با استانداردها از جمله اقدامات اصلی سازمان ملی استاندارد و زیرمجموعه های این سازمان برای استانداردسازی در حوزه های متعدد تولید کالا و خدمات است، تأکید کرد: امید است با تلاش شبانه روزی کارشناسان حوزه استانداردسازی تمایل مصرف کنندگان به خریداری و استفاده هر چه بیشتر از کالاهای تولید داخل هر روز بیشتر از قبل شده تا در راستای حمایت های ایجاد شده، رونق تولید حادث و اشتغال روزافزون برای جوانان این مرز و بوم محقق شود.

خالقی خاطرنشان کرد: اداره استاندارد شهرستان ملایر نیز به عنوان زیرمجموعه اداره کل استاندارد استان همدان در حوزه شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان در زمینه های متعدد مرتبط با شرح وظایف سازمانی از جمله نظارت های فنی و کارشناسی در حوزه های تولید، خدمات، صادرات و ترویج فرهنگ استاندارد و دیگر حوزه های مرتبط فعالیت می کند و با وجود تنگناهای موجود سعی در ایفای وظایف سازمانی به نحو شایسته دارد.

رئیس اداره استاندارد شهرستان ملایر به کاهش تعداد پرسنل شاغل در اداره طی سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: با برنامه ریزی های انجام شده برای ارتقاء بهره وری از منابع انسانی نسبت به افزایش ظرفیت کارشناسی و همچنین نسبت به توسعه در زمینه تصدی نظارت های کارشناسی در صنایع ساختمانی، مکانیک، فلز شناسی، غذایی، کشاورزی و دیگر حوزه های مرتبط اقداماتی صورت گرفته است.

وی به وجود ۱۳۶ واحد تولیدی فعال در شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان در حوزه تحت نظارت اداره استاندارد شهرستان ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: ۷۳ واحد تولیدی فعال در شهرستان ملایر، ۳۹ واحد تولیدی در شهرستان نهاوند و ۲۴ واحد در شهرستان تویسرکان در صنایع مختلفی شامل ۵۶ واحد ساختمانی و معدنی، ۴۱ واحد غذایی و کشاورزی، سه واحد برق و الکترونیک، هشت واحد نساجی و بسته بندی و سلولزی، چهار واحد خودرو و نیرو محرکه، یک واحد انگ فلزات گرانبها، ۹ واحد ایمنی سلامت محیط زیست، ۹ واحد شیمیایی، سه واحد مکانیک و فلزشناسی و دو واحد مهندسی پزشکی فعال است.

خالقی به رشد ۵۲ درصدی صدور گواهینامه انطباق کالای صادراتی طی یکسال گذشته اشاره و مطرح کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تا ابتدای مهر امسال ۹۰۹ فقره گواهینامه انطباق کالای صادراتی شامل انواع کشمش انگوری، تیزابی و کشمش سبز به وزن ۲۴ هزار تن در شهرستان ملایر صادر و ۴۲ فقره پروانه و مجوز کاربرد علامت استاندارد صادر و یا تمدید شده است.

وی ادامه داد: ۲۴۲ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، ۱۵۷۷ مورد بازرسی طرح طاها، ۸۷۵ مورد بررسی صحت عملکرد نازل های سوخت، ۳۷۴ مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی و ۹۵۰ مورد نمونه برداری خشکبار و انجام آزمایش از جمله عملکردها در حوزه تحت نظارت اداره استاندارد شهرستان ملایر از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ است.

خالقی همچنین به تعلیق سه پروانه کاربرد علامت استاندارد اشاره کرد و ادامه داد: ۱۱ پروانه کاربرد علامت استاندارد که شش مورد آن در حوزه غذایی کشاورزی، چهار مورد در حوزه ساختمانی و یک مورد در حوزه خودرو و نیرو محرکه بود، طی این مدت ابطال شد. در این مدت برای ۲۷۶۰ مورد صحت عملکرد ترازوهای سبک مستقر در واحدهای صنفی در شهرستان های ملایر، نهاوند و تویسرکان بررسی شد.

وی با بیان اینکه در این مدت ۷۳ مورد تأییدیه ایمنی آسانسور صادر شده است، گفت: ایمنی آسانسور مشمول استاندارد اجباری است و تا زمانی که گواهینامه ایمنی آسانسور از سمت سازمان استاندارد به شهرداری ها ابلاغ نشود، گواهی پایان کار صادر نخواهد شد.

خالقی یادآور شد: روال استانداردسازی آن بدین شکل است که ابتدا آسانسور توسط شرکت های طراحی و نصب که تحت نظارت اداره صمت هستند، نصب و پرونده آنها به سامانه استاندارد آسانسور ارجاع داده می شود سپس شرکت های بازرسی تحت نظارت سازمان استاندارد آسانسور را مورد ارزیابی قرار داده و گواهینامه انطباق صادر می کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99072317044
  • خبرنگار : 50416