تاکید وزیران خارجه مصر، اردن و عراق بر لزوم توقف مداخلات در امور کشورهای عربی

وزیران امور خارجه عراق، اردن و مصر برای بررسی سازوکار هماهنگی میان سه کشور در قاهره دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، نشست سه جانبه فؤاد حسین، أیمن الصفدی و سامح شکری، به ترتیب وزیران امور خارجه عراق، اردن و مصر برای بررسی سازوکار هماهنگی میان سه کشور در قاهره برگزار شد.

طبق این گزارش، سامح شکری در این نشست اظهار کرد: در نشست با وزیران خارجه عراق و اردن بر ضرورت توقف مداخلات منطقه‌ای در امور کشورهای عربی تأکید کردیم.

وزیر خارجه مصر عنوان کرد: همکاری سه جانبه در راستای منافع ملت‌های سه کشور است. توافق در بسیاری از زمینه‌ها حاصل شد و ما بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی تاکید کردیم و دیدگاه‌های مشترک از بابت حفظ امنیت قومی عربی و چالش‌های فرا روی کشورهای عربی بررسی شد.

او خاطرنشان کرد، مسائل فلسطین، لیبی، سوریه و لزوم مقابله با تروریسم را بررسی کردیم و نیز به بررسی امنیت مالی پرداختیم و آخرین رویدادهای پرونده سد النهضه را مورد ارزیابی قرار دادیم.

وی افزود: همچنین ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین در داخل مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وزیر خارجه لیبی درباره پرونده لیبی هم گفت: مصر بر حل سیاسی بحران لیبی بدون مداخله خارجی و لزوم عدم تجاوز به خط سرت و جفره تاکید کرد. این گام‌ها در ازسرگیری مذاکرات سیاسی بین طرف‌های لیبیایی نمود پیدا می‌کند و مصر به حمایت از تلاش‌های سیاسی در لیبی ادامه می‌دهد و طرف‌های منطقه‌ای هستند که برای بی‌ثبات‌سازی لیبی تلاش می‌کنند که باید موضعی بین‌المللی در قبال این تلاش‌های لحاظ شود.

ایمن الصفدی نیز با اشاره به حل و فصل مساله فلسطین تأکید کرد: تداوم منازعه و درگیری میان فلسطین و اسرائیل خطر و تهدیدی برای کل منطقه است.

وی در ادامه درباره بحران لیبی نیز تصریح کرد: باید به راه حل سیاسی دست یافت که امنیت لیبی و کشورهای همسایه آن را حفظ کند.

وزیر خارجه اردن در ادامه درباره عراق نیز گفت که امنیت عراق پایه و اساس ثبات منطقه به شمار می‌رود.

فؤاد حسین هم درباره مسائل مطرح شده در این نشست گفت: در این نشست درباره استفاده از تجربیات اردن و مصر در بازسازی عراق گفت‌وگو کردیم.

او بر اهمیت تکمیل سازوکار هماهنگی سه‌جانبه در تمام زمینه‌ها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد: به زودی نشستی میان وزرای عراق، مصر و اردن در قاهره برای گفت‌وگو بر سر فعال‌سازی یادداشت تفاهم‌های اقتصادی امضا شده برگزار خواهیم کرد.

حسین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان اردنی و مصری خود در قاهره تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف نشست‌ها و مذاکرات مشترک میان سه کشور عراق، اردن و مصر به زودی نشستی میان وزرای مربوطه در حوزه‌های برق، کشاورزی و عمران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در نشست‌هایی که میان سه طرف برگزار شد، بر امنیت آبی کشورهای عربی تاکید شد و موضع عراق درخصوص در پیش گرفتن گفت‌وگو با کشورهای همسایه برای حل و فصل مشکلات روشن است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در پایان اظار داشت: بازسازی عراق یکی از پرونده‌های مهم در مذاکرات سه‌جانبه بود و فعال‌سازی توافقات سه جانبه را به سود تقویت اقتصاد سه کشور دانست.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد همکاری میان بغداد، امّان و قاهره علیه هیچ طرفی نیست.

وی تصریح کرد: ما برای تقویت همکاری میان ملت‌های سه کشور همکاری می‌کنیم و این همکاری سه‌جانبه تهدیدی علیه هیچ کشور نیست همچنین امنیت آبی یکی از اولویت‌های ما در این مذاکرات بود.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن هم ضمن دعوت به حمایت از عراق در برابر پیامدهای درگیری منطقه‌ای و حفظ حاکمیت این کشور تصریح کرد: تداوم درگیری منطقه‌ای خطری برای منطقه به شمار می‌رود.

الصفدی در پایان با اشاره به اینکه امنیت و ثبات عراق دو رکن ثبات منطقه است، بر اهمیت حمایت از تلاش‌های دولت عراق در بازسازی کشور و حفظ حاکمیتش تاکید کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072216687
  • خبرنگار : 71610