دکتر رضا روستا آزاد در گفتوگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، عملکرد نهادهای متولی آموزش عالی در دوران شیوع کرونا را در مجموع نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در دنیا، کشورهایی مانند ژاپن و امارات این تهدید را به یک فرصت تبدیل کردهاند.
وی ادامه داد: در فضای آموزش عالی، برخی دانشگاههای برتر دنیا نیز به سمت استفاده از فضای مجازی سوق پیدا کردهاند و به تبع آن اساتید ما نیز به استفاده از آن تمایل پیدا کردهاند که در این زمینه با توجه به مشکلات زیرساختها مسائلی نیز وجود دارد.
دکتر روستا آزاد با اشاره به برگزاری جلسه دفاعیه دکتری یکی از دانشجویان به صورت مجازی افزود، در جلسه دفاع مجازی یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه شریف دچار مشکلاتی بودیم که سبب شد جلسه دفاع از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. بنابراین حتی در دانشگاهی مانند شریف که امکانات خاص خود را دارند،حتی با استفاده از برترین نرمافزارهای دنیا برگزاری جلسه دفاع به صورت مجازی تمرکز را از بین میبرد .
وی ادامه داد، اگر به دانشگاهی مانند استنفورد توجه کنیم، میبینیم که ورود به فضای مجازی نیازمند امکانات لازم از جمله پهنای باند گسترده، نرمافزارها و اینترنت خوب است. در صورتیکه در فضای فعلی،کارایی کلاس به دلیل قطع و وصل شدن میکروفون و اینترنت، جز اعصاب خوردی چیزی برای ما ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: در اوایل شیوع کرونا شرایط بهتر بود و دلیل آن خلوتتر بودن فضا بود چراکه بسیاری از اساتید به آموزش مجازی رو نکرده بودند.
دکتر روستا آزاد در زمینه ضعفهای آموزش عالی در دوران کرونا اظهار کرد: "کرونا" ما را مجبور به استفاده از فضای مجازی کرد و نکتهای که مشهود بود این است که چه قدر ما انیمیشن داریم؟چهقدر تصاویر ویدئویی آزمایشگاهها را داریم؟ و چهقدر قسمتهای روتینی را داریم که استاد میتواند با استفاده از این تصاویر تدریس کند. بنابراین ما در زیرساختها و روسازهها دچار کمبود هستیم.
وی تاکید کرد: در صورت داشتن اراده لازم،ما هم میتوانیم مانند بسیاری از دانشگاههای دنیا، حتی در پایان کرونا آموزش مجازی را ادامه دهیم و در این صورت کیفیت آموزش بهتر نیز میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به همکاری با دانشگاههای آمریکا افزود، ۱۵ سال پیش طی تعامل سازمان ملی جوانان و بسیج اساتید و پرچم دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه "امآیتی"(MIT)، تفاهمنامهای امضا کردیم که در آن میتوانسیتم از درسهای دانشگاه امآیتی که ۶ ماه به ۶ ماه بروز میشد، استفاده کنیم. خوبی این طرح این بود که ما هر ۶ ماه به ۶ ماه تدریس را با استفاده از دانش روز دنیا انجام میدادیم. بدی این طرح هم این بود که ما به دانشگاه امآیتی متکی بودیم و به مرور زمان خلاقیت و نوآوری خود را از دست میدادیم. به این ترتیب از ۱۵ سال پیش و قبل از کرونا استفاده از فضای مجازی آغاز شده بود و کرونا این بحث را تقویت کرد.
دکتر روستا آزاد راهکار بهبود شرایط آموزش عالی در دوران کرونا را مدیران پرانرژی و تحولگرا دانست و اظهار کرد : اگر مدیری تحولگرا و پر انرژی در راس کار باشد، هر روز یک راهکار جدید ارائه میدهد و نتیجه هم میگیرد.
انتهای پیام