رییس دانشگاه علامه تاکید کرد

ضرورت شناخت بهتر ابعاد جامعه‌شناختی اربعین توسط محققان

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اربعین را نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها و بزرگداشت ارزش های انسانی دانست و گفت: امیدوارم ابعاد متفاوت جامعه‌شناختی، معرفت‌شناختی و همچنین ارزش‌های متفاوت در این پدیده جدید را بهتر بشناسیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در افتتاحیه چهارمین همایش علمی بین‌المللی «اربعین» با رویکرد اربعین، مقاومت، امنیت و همگرایی به اهمیت پدیده اجتماعی و تاثیرگذار اربعین اشاره کرد و گفت: نوع نگاه ما به اربعین صرفا یک نگاه مناسکی نیست، درست است که اربعین یکی از مناسک ماندگار و تأثیرگذار در تاریخ اسلام و تاریخ مناسک بشری بوده است، اما صرفاً هدف از برگزاری این همایش، شرکت یا برگزاری مناسک نیست، بلکه توجه به این مقوله و این پدیده به عنوان یک پدیده اجتماعی و بین‌المللی تأثیرگذار است.

وی با بیان این که از نظر ما اربعین نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها و شیوه جدید بزرگداشت ارزش‌های انسانی است، افزود: اربعین گونه تازه‌ای از ظلم‌ستیزی است که هیچ تناقص و تضادی با مسالمت‌جویی ندارد. وقتی که فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و حتی گرایش‌های مذهبی متفاوت در یک پدیده عظیم و بی‌سابقه مانند راهپیمایی اربعین کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، نه‌تنها هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد، بلکه صحنه‌های خاطره‌انگیزی از عشق، محبت و مبادله ارزش‌های انسانی در میان گروه‌های شرکت‌کننده شکل می‌گیرد.

سلیمی تاکید کرد: اندیشه‌های مختلف و گویش‌ها و زبان‌های مختلف می‌توانند حول محور ارزش‌های بلند برآمده از قیام امام حسین(ع) گرد هم جمع شوند و ضمن همسازی، گام در مسیری بگذارند که هم مخالف ظالمان است و هم یک نمایش متفاوتی از توحید، وحدت و همسازی بین فرهنگ‌های مختلف داشته باشند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: درست اینجا است که نشان می‌دهد ظلم‌ستیزی و مخالفت با مستکبران، تضادی با همنشینی و همسازی بین مومنان ندارد و اتفاقاً مومنان، عدالت‌طلبان و انسان‌گرایان در فرایند همنشینی با یکدیگر است که می‌توانند به ستیز با ظلم بنشینند و تأثیرگذار باشند و پدیده غیرقابل توصیفی مانند راهپیمایی اربعین را به وجود آوردند که به عنوان یک اهل تاریخ و نگارنده تاریخ می‌گویم که اربعین رویدادی استثنایی، متفاوت و یک پدیده جدید در تاریخ روابط بین ملت‌ها است.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، وی بیان کرد: تا به حال سابقه نداشته که ده‌ها میلیون انسان برای بزرگداشت ارزش‌های ناشی از یک قیام، دور هم جمع شوند و مرزهای ملی و فرهنگی در نوردیده شود و همه‌چیز حول یک محور باارزش به‌هم بپیوندد و این پدیده جدید گویای شیوه جدید کنشگری در عصر جدید است.

او افزود: در شرایطی که خیلی‌ها صحبت از پایان سخنان مبتنی بر ایدئولوژی می‌کردند، یک نوع جدید از ایدئولوژی و کنشگری بر مبنای ارزش‌هایی که از هزار و چهارصد سال قبل باقی مانده، گرد هم جمع می‌شوند و چشم جهان را به پدیده‌ای باز می‌کنند که شاید کمتر به آن توجه شده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان افزود: امیدوارم در خلال مباحثی که از سوی محققین مطرح می‌شود، بتوانیم ابعاد متفاوت جامعه‌شناختی، معرفت‌شناختی و همچنین ارزش‌های متفاوت در این پدیده جدید را بهتر بشناسیم و شرایطی فراهم کنیم که جهانیان نیز با این اندیشه‌ها بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99071813220
  • خبرنگار : 71567