دکتر سید مهدی قمصری در گفتوگو با ایسنا، در خصوص ارزیابی عملکرد دانشگاهها در مواجهه با کرونا گفت: ما در این دوران دچار تناقض بودیم. وزارت بهداشت اعلام کرد که ما در طولانی مدت با این مشکل مواجه هستیم، لذا همه تصمیمات باید در این جهت اتخاذ شود. ولی تصمیماتی که در این مدت در زمینه آزمونهای ورودی گرفته شد، نشان داد که آموزش عالی چندان باور ندارد که به صورت طولانی مدت با کرونا مواجه است و به این ترتیب تصمیمات به صورت مقطعی گرفته میشد. این امر نشان میدهد که برنامهای که با سایر قسمتها همخوانی داشته باشد، وجود نداشته است. در رابطه با برگزاری کلاسها نیز همین دیدگاه وجود دارد.
قمصری اظهار کرد: به برگزاری کلاسهای آنلاین برای بسیاری از رشتههای علوم تجربی و فنی و مهندسی اعتقادی ندارم. چون بسیاری از کلاسها به صورت عملی و کارگاهی است و نمیشود این گونه کلاسها به صورت مجازی برگزار شوند. بنابراین اگر پذیرفتهایم که ما در طولانی مدت با این مشکل مواجه هستیم و توصیههای وزارت بهداشت را قبول داریم، باید به شکل بلندمدت برای رشتههای تجربی برنامهریزی کنیم. در حالی که اکنون حتی رشتههای تئوری نیز از کیفیت ضعیف برگزاری کلاسها برخوردار هستند.
وی ادامه داد: البته من دغدغهها را می دانم و سالها دانشجو بودهام و با مشکلات دانشجویی و خوابگاهها آشنا هستم، اما معتقدم قشر دانشجو با توجه به درک و شعور بالا و داشتن سن بالاتر نسبت به محصلها، باید بتواند در مواجهه با چالشی مانند کرونا، زندگی کردن را یاد بگیرد.
قمصری خاطرنشان کرد: ما دانشجوها را از دانشگاه راندهایم و طرد کردهایم، این دانشجویی که در دانشگاه که نیست، پس در کجاست؟ در غار تنهایی خود که زندگی نمیکند، در خانواده و محیط جامعه است. در حال حاضر میبینیم که دانشجویان در همه جا رفتوآمد میکنند، بنابراین ظاهرا فقط دانشگاه محیطی خطرناک تلقی شده است.
وی افزود: بنابراین باید راه برای ورود دانشجو به دانشگاه وجود داشته باشد، منتها زحمت ما اساتید بیشتر میشود. چراکه با توجه به تعداد کم دانشجویان حاضر، تعداد جلسات کلاسها افزایش مییابد. پس میتوان با رعایت استانداردها و اینکه دانشجویان با فاصله کنار هم بنشینند، ماسک بزنند و در خوابگاهها و محوطه تجمع نکنند، میتوان کلاسها را برگزار کرد.
به گفته وی، با توجه به احتمال طولانی مدت بودن شرایط کرونایی دانشجو باید زندگی در محیط کرونایی را تمرین کند. اگر دانشجو نتواند این شرایط را رعایت کند، یک محصل اصلا نمیتواند این شرایط را رعایت کند. لذا، کرونا را باید در دانشگاهها تجربه کرد.
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر رعایت پروتکلها گفت: اگر پروتکلها رعایت شوند، قطعا هزینه کرونا بیشتر از چالشهای قبلی خوابگاهها نظیر استعمال مواد مخدر و دخانیات نیست. اگر کیفیت آموزش مهم است، بنابراین میتوان با حفظ استانداردها و پرداخت هزینههای نسبی در کلاسها حضور پیدا کرد.
وی ضعیفترین بخش جامعه در مواجهه با کرونا را نظام آموزش عالی عنوان کرد و گفت: سایر بخشها به فعالیت خود ادامه میدهند ولی ظاهرا ما کیفیت آموزش را فدا کردهایم. از ترس تلفات و افزایش ابتلا که عدم حضور در دانشگاه نیز چندان به کاهش میزان فراگیری کمکی نکرده است. پس ما باید به عنوان یک مشکل دراز مدت با کرونا برخورد کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود، نداشتن چشمانداز مناسب و نداشتن برنامه برای آن و نبود زیرساختها حتی برای شرایط فعلی، از ضعفهای آموزش عالی در این دوران است. وقتی تمامی کلاسها حتی کلاسهای تئوری به صورت مجازی برگزار میشود، ظرفیت این میزان دسترسی وجود ندارد و اختلالهایی در سیستم بروز پیدا میکند و تعامل درستی برقرار نمیشود.
قمصری تاکید کرد، اگر دلیلی وجود ندارد که همه کلاسها به صورت مجازی برگزار شود. اگر در کلاسی ۵ تا ۶ دانشجو حضور دارند، با یک فاصله منطقی میتوان کلاسها را برگزار کرد. چه دلیلی دارد همه کلاسها مجازی باشند به ویژه وقتی که با این روش کیفیت هم پایین میآید. به عنوان مثال دلیلی ندارد جلسه پایان نامه به صورت مجازی برگزار شود.
اگر زیرساخت اینترنتی دانشگاه محدود است و قرار است صرف آموزش دانشگاه شود، پس میتوان با رعایت فاصله و جمعیت محدود، کلاسها را برگزار کرد. دانشجوها میتوانند با برنامهریزی منطقی مطابق با شرایط امروز، در دانشگاهها حضور پیدا کنند. مخصوصا کلاسهای قدیمی دانشگاه تهران که فضا بزرگتر است و امکان فاصلهگذاری اجتماعی وجود دارد.آزمایشگاهها و کارگاهها را نیز میتوان با کاهش جمعیت دانشجویان برگزار شود.
انتهای پیام