گرچه این روزها ویروس کووید ۱۹ مسافرت کردن را به یک امر غیرممکن تبدیل کرده است و همه مدیران از جمله تیم سلامت، کشوری و لشگری از مردم تقاضا دارند در خانه بمانند و از پذیرفتن مسافر نیز خودداری کنند اما متأسفانه با وجود تصمیم مدیران استان همدان از دو سال گذشته مبنی بر ممانعت از فعالیت کارتن به دست ها برای جذب مسافر گرفته اند، همچنان این افراد در ورودی های شهر فعالیت دارند و هیچ نهادی توان مقابله و منع تبلیغ و جذب مسافر به صورت غیرقانونی توسط این افراد را ندارد. تنها کاری که مسئولان انجام می دهند ارائه گزارش در جلسات است که همه آنها نیز بی نتیجه مانده است.
به گفته چند تن از اهالی دهکده توریستی علیصدر این کارتن به دست های تبلیغات منزل، در ورودی های همدان علاوه بر جذب مسافر به منازل خود آن هم با قیمت های غیرمنطقی و ۱۰ برابر کرایه منزل در علیصدر، با تبلیغات منفی در باره دهکده توریستی علیصدر باعث می شوند مسافرانی که هدف سفر آنها دیدن بزرگترین غار آبی جهان است، در شهر همدان ساکن شده و در آخرین لحظه به غارعلیصدر بیایند.
برای اطمینان و پیگیری این موضوع در مسیر دهکده توریستی علیصدر با خانواده آلبقوبیش خوزستانی که به قصد دیدن غارعلیصدر به استان همدان آمده بودند، گفتوگویی انجام دادم. پدر خانواده گفت: هدف سفر ما غارعلیصدر بود اما به علت شناخت کمی که از روستا داشتیم، زمان ورود به همدان کارتن به دست ها ما را به داخل شهر هدایت کردند و گفتند علیصدر یک روستای دور افتاده است و هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد، تنها یک غار در کنار کوهی واقع شده و اطراف آن بیابان است، به همین علت ما چند روز در همدان ماندیم.
این تبلیغات منفی درباره روستای علیصدر در حالی صورت می گیرد که دهکده توریستی علیصدر و مجتمع توریستی با یک هتل جهانگردی سه ستاره، چهار سفره خانه مجهز و بسیار بزرگ، دو رستوران همچنین سوئیت های اقامتی در مجتمع سیاحتی و داخل روستا با پیشرفته ترین امکانات روز پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان از غارعلیصدر است. البته این تنها موضوع و مشکل نیست که باعث کاهش ورود مسافر به دهکده توریستی علیصدر شده است، باید با شرمندگی گفت بزرگترین غار آبی جهان راه استاندارد ندارد!
استاندارد نبود راه دهکده توریستی علیصدر
محمدعلی پورمختار، نماینده وقت مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس در سال ۹۶ و در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان همدان در شورای حمل و نقل استان، موضوع استاندارد نبودن راه دهکده توریستی علیصدر را مطرح کرد و گفت: مسیر کبودراهنگ- غارعلیصدر جاده پرترددی است و مشکلات فراوانی دارد. توریست های کشورهای دیگر هم در این مسیر تردد دارند بنابراین این جاده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اصلاح و تعریض آن اجرا شود. حتی وجود سرعتگیرها در جادهها هیچ توجیهی ندارد و نمی توان با ایجاد سرعت از مسئولیت امنیت جان مردم سر باز زد چراکه سرعتگیرها در بسیاری موارد خود باعث بروز تصادفات می شوند.
در همان سال ها اعتبار ملی برای تعریض جاده علیصدر مصوب شد اما مدیران ارشد استان نسبت به روستای علیصدر بی اعتنا هستند و تاکنون هیچ گونه اقدامی برای تعریض راه علیصدر صورت نگرفته است و هر ساله شاهد حوادث زیادی در این مسیر هستیم.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز سال ۹۸ مجدداًمهر تأییدی به این موضوع زد و گفت: راه های ارتباطی به سمت غارعلیصدر مناسب و در سطح بین المللی نیست به طوریکه هیچ یک از مسیرهای منتهی به غار استاندارد لازم را ندارد.
رانندگان و مردم روستای علیصدر از استاندار همدان گله مند هستند که چرا نسبت به مهمترین دهکده توریستی که بزرگترین غار آبی جهان را در خود جای داده، بی اعتناست.
در ادامه گزارش با چند تن از رانندگانی که تقریبأ در طول هفته از مسیر همدان به علیصدر تردد دارند، گفتوگویی انجام دادیم. یکی از رانندگان به اسم آرش توکلی، رانند ۱۸ چرخ درباره زیان هایی که در این مسیر متحمل می شود، به خبرنگار ایسنا گفت: به علت کم عرض بودن جاده من و دیگر همکاران که در مسیر همدان به علیصدر و کبودراهنگ تردد داریم، باید سرعت را به قدری کاهش دهیم که برای خودروهای دیگر مشکل ایجاد نشود و علاوه بر این، جاده به قدری تخریب شده که در طول سال وسایل نقلیه ما دچار خسارات زیادی می شود.
امیر زارعی، راننده تاکسی مسیر گل تپه به علیصدر نیز از بی اعتنایی مدیران استان گله مند بود و گفت: گرچه به علت شیوع کروناویروس گردشگری تعطیل شده است اما در کل ما از مهمانان، مسافران و گردشگرانی که برای بازدید به غارعلیصدر می آیند، خجالت می کشیم که مجبور هستند تخریب های این مسیر و خسارت های آن را تحمل کنند.
معطری نیز دیگر راننده اهل گل تپه از بخشدار منطقه خواست برای چهار بانده کردن راه همدان به علیصدر پیگیری های لازم را انجام دهد.
وی اظهار کرد: این باعث شرمندگی است که برزرگترین غار آبی جهان راه استاندارد ندارد در حالیکه اگر این غار در استانی هایی مانند اصفهان یا شیراز بود نه تنها از نظر راه مشکلی نداشت بلکه همه ورودی های استان به محل تولید و اشتغال تبدیل می شد.
انتهای پیام