به گزارش ایسنا حسین شهبازی افزود: سالانه حدود ۷۲ هزار تن ترکیبات آلی فرار بر اثر فعالیت خودروها در هوای تهران تولید میشود که خودروهای سواری و موتورسیکلتها به ترتیب عامل تولید ۳۱ و ۲۸ هزار تن از این مقدار هستند.
وی در ادامه گفت: ترکیبات آلی فرار موادی شیمیایی هستند که نه تنها تاثیری نامطلوب بر سلامت دارند بلکه یکی از مهمترین پیشسازهای تولید آلایندههای ثانویه ازجمله ازن و ذرات معلق در اتمسفر هستند.
شهبازی درباره راهکارهای کاهش تولید و انتشار ترکیبات آلی فرار توضیح داد: از مهمترین راهکارها برای کاهش تولید و انتشار این مواد شیمیایی از اگزوز خودروها، نصب و تعویض کاتالیست خودروهای گازسوز و بنزینسوز است. این کار میتواند تا بیش از ۹۰ درصد از انتشار ترکیبات آلی فرار از اگزوز خودروها را کنترل و حذف کند.
بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مدیر واحد مدلسازی و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان ضمن بیان اینکه موتورسیکلتهای کاربراتوری نیز به دلیل احتراق ناقص مقادیر زیادی ترکیبات آلی فرار تولید و وارد هوا میکنند، گفت: جایگزینی موتورسیکلتهای کاربراتوری فرسوده موجود با موتورسیکلتهای انژکتوری و برقی میتواند تاثیر قابل ملاحظهای بر کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار از این منبع آلاینده داشته باشد.
انتهای پیام