به مناسبت روز جهانی سالمند صورت گرفت

مروری بر وضعیت نشریه‌ای که 15 دوره از چاپ آن می‌گذرد

نشریه " سالمند: مجله سالمندی ایران " که از جمله نشریات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی بوده و در بسیاری از پایگاه های معتبر ملی و بین المللی از جمله Scopus وWeb of Science نمایه شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر یداله ابوالفتحی ممتاز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سردبیر نشریه  "سالمند: مجله سالمندی ایران" به مناسبت روز جهانی " سالمندان "، گفت: این نشریه که شامل دستاوردهای علمی محققان حوزه سالمندی است، نتایج تحقیقات حوزه‌های مختلف سالمندشناسی و طب سالمندان، سلامت روانی-اجتماعی و اقتصادی سالمندان و سیاستگذاری حوزه سالمندی را به زبان فارسی و چکیده انگلیسی به صورت دسترسی آزاد و الکترونیکی منتشر می کند.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ شماره این نشریه  از سال ۱۳۸۵ تا کنون،  در ۱۵ دوره بصورت منظم به چاپ رسیده است، افزود: نشریه سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی، دارای ۴۷ عضو هیات تحریریه ( ۳۶ درصد بین المللی) و ۱۸۳ عضو هیات داوری است  که همه اعضای هیات تحریریه و داوری آن، از اساتید دانشگاه های داخل و خارج از کشور هستند.

ابوالفتحی ممتاز، ظرفیت چاپ این نشریه را که بصورت فصلنامه منتشر می شود، ۴۰ مقاله در سال ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر میزان مقالات ورودی به نشریه، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مقاله است، بر همین اساس میزان پذیرش نهایی مقاله حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

وی افزود:  به منظور استفاده بهینه و به موقع از نتایج پژوهش های علمی ، همه مقالات پس از پذیرش و دریافت DOI ، بصورت Articles in Press   منتشر می شوند، که به منظور جذب مخاطبان خارجی و بین المللی، انتشار مقالات بصورت  Extended abstract نیز انجام می شود. 

این متخصص و محقق حوزه سالمندی تصریح کرد: انتشار مقالات بصورت Articles in Press، علاوه بر اینکه باعث افزایش رویت پذیری مقالات و استفاده بهنگام از نتایج تحقیقات می شود، زمینه لازم برای استفاده معنوی نویسندگان را نیز فراهم می کند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ابوالفتحی ممتاز در پایان تاکید کرد که نشریه  تخصصی " سالمند: مجله سالمندی ایران "،  علاوه بر اینکه منبع علمی معتبری برای محققان و  دانش پژوهان حوزه ‏های مختلف سالمندی محسوب می شود، می تواند مورد استفاده سیاستگذاران و برنامه ‏ریزان حوزه سالمندی جهت خدمات رسانی بهتر به سالمندان نیز قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99070907133
  • خبرنگار :