به گزارش ایسنا، در خلال نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان که امروز (شنبه) با مدیرانی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزارشد، سعید صبوری، با اعلام این موضوع، اظهار کرد: آنچه که میتواند قطعهسازان را سرپا نگه خواهد داشت و موجب حرکت آنها خواهد شد، نقدینگی است که باتوجه به مشکلات و موانعی که در مسیر تامین قطعات و تامین نقدینگی آنها قرار گرفته است، قطعهسازان در شرایط بسیار نامناسبی قرار گرفتهاند که بهتبع صنعت خودرو را هم با گرفتاری مواجه ساخته است.
رییس کمیته نقدینگی انجمن صنایع همگن قطعهسازی ریشه این مشکلات را در سیاستهای اشتباه و سرکوب قیمتهای خودرو و قطعات دانسته و تامین نقدینگی را از واجبترین امور در صنعت قطعهسازی عنوان کرد.
خزانهدار انجمن همگن قطعهسازی تصریح کرد: بازار مواد اولیه در شرایط فعلی به صورت لحظهای و ساعتی قیمتگذاری میشود. در بازار لحظهای و ساعتی بورس، پرداخت ۱۲۰ روزه معنایی نخواهد داشت؛ چراکه مواد اولیه با حجم کم و قیمتهای بالا به صورت ساعتی تعین قیمت میشوند.
صبوری در پاسخ به سوال ایسنا، میزان مطالبات قطعهسازان را ۳۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفت: این در حالی است که چنانچه نرخ اصلاح قیمتها را نیز با این مطالبات معوق محاسبه کنیم، به رقمی در حدود ۳۸ تا ۳۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات، تعهدات معوق است،6000 میلیارد تومان نیز در قالب خرید دین پرداخت شده و 9000 میلیارد تومان نیز سررسید آن فرا رسیده است.
این عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعهسازی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: چنانچه مطالبات قطعهسازان پرداخت نشود آن هم در شرایطی که تحریمها از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر فعالان این صنف را در مضیقه قرار داده است، صنعت قطعهسازی و بهتبع آن صنعت خودروسازی، در آیندهای نزدیک متوقف خواهد شد.
۳۴۳ میلیون یورو صرفهجویی، حاصل ۴ میز داخلیسازی صنعت خودرو
در ادامه مهدی مطلب زاده - رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن قطعهسازی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز طی یک سال و نیم گذشته، نهضت ساخت داخل در کشور جانی تازه گرفته و از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری، چهار میز داخلیسازی در زمنیه صنعت خودرو و قطعهسازی برگزار شده است، اظهار کرد: از برگزاری این میزها ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی طبق برنامهریزیها محقق شده است. میزان پیشرفت فیزیکی و صرفه جویی ارزی در این میزها به ترتیب در میز اول ۸۲ درصد و ۶۰ درصد، در میز دوم ۶۵ درصد و ۷۰ درصد، در میز سوم ۵۷ درصد و ۲۷ درصد و در میز چهارم ۵۴.۵ درصد و ۲۵ درصد بوده است.
وی افزود: هرچه در فرآیند داخلی سازی جلو میرویم، سرمایهگذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر میشود که عمده آن نیز ارزی است؛ چراکه قطعات پیچیدهتر شده و نیاز به فناوری بالاتری دارند. ضمن اینکه با تداوم تحریمها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایهگذاریها دشوارتر نیز میشوند.
مطلبزاده خاطرنشان کرد: برگزاری میز پنجم نیز منتظر انتخاب وزیر صمت بوده که شامل ۱۶ مجموعه و ۴۳ قطعه خواهد بود و کاهش ارزبری ۲۴۲ میلیون دلاری برای آن پیشبینی شده است. تحقق کامل اهداف برگزاری این میزها مستلزم رفع موانع موجود خواهد بود که در این راستا ۱۰ مشوق به دستگاههای حاکمیتی و همچنین خودروسازان پیشنهاد شده است.
این مقام صنفی در اعلام عناوین این مشوقها گفت: در زمینه مشوقهای حاکمیتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوقهای مالیاتی، حمایتهای رسانهای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، پیشنهاد شده است. همچنین چهار مشوقی که خودروسازان میتوانند برای تحقق جهش تولید برای قطعهسازان فراهم کنند، خرید با قیمت تمام شده معادل واردات در ابتدای کار و پس از آن، کاهش قیمت در بلندمدت خواهد بود.
نوید قریب، در نشست خبری انجمن صنایع همگن با بیان این که عدم ثبات نرخ ارز و نبود ثبات در سیاست ها و عدم یکپارچگی در خصوص گزینه های واردات از چالش های اصلی قطعه سازان است، افزود: انتظار می رود بانک مرکزی برنامه ای منظم در خصوص تخصیص ارز ارایه تا تولیدکنندگان نیز بر این اساس سیاست های تولید را تنظیم کنند.
قریب با تاکید بر همراهی گمرک ایران با هدف رفع مشکلات موجود در ترخیص مواد و قطعات تصریح کرد: با وجود همراهی های صورت گرفته، بوروکراسی اداری همچنان از موانع اجرای سریع تصمیمات است اما با این حال بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در پنج مهرماه در گمرکات شهید رجایی، قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضی امکان ترخیص خواهند داشت و تاکنون از نگاه انجمن گزینه بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء آزاد نشده است.
بانک مرکزی برنامهای منسجم برای تخصیص ارز تولیدکنندگان تدوین کند
رییس کمیته ارزی و گمرکی انجمن صنایع همگن ضمن تاکید براینکه عدم ثبات نرخ ارز، نبود ثبات در سیاستها و عدم یکپارچگی در رابطه با واردات از چالشهای اصلی قطعهسازان است، خواستار تدوین برنامهای منسجم برای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به تولیدکنندگان شد و گفت: انتظار میرود بانک مرکزی با ارائه یک برنامه منظم برای ارز تولیدکنندگان، سیاستهای تولید را تنظیم کنند.
وی ضمن اشاره به همراهی گمرک برای رفع مشکلات موجود در ترخیص مواد و قطعات، اظهار کرد: با وجود همراهیهای صورت گرفته، متاسفانه بوروکراسی اداری همچنان از موانع اجرای سریع تصمیمات است.
رییس کمیته ارزی و گمرکی انجمن صنایع همگن قطعهسازی ضمن با اشاره به تصمیمات اخیر مبنی بر ترخیص قطعات رسوب شده از در گمرکات کشور با ارز متقاضی، تصریح کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، در گمرک شهید رجایی صرفا قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضی امکان ترخیص خواهند داشت و تاکنون از نگاه انجمن گزینه بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء آزاد نشده است.
انتهای پیام