خبرگزاری ایسنا در قزوین بهمنظور بررسی عملکرد خانه مطبوعات قزوین، پرسشنامهای تدوین و نظر خبرنگاران نسبت به عملکرد خانه مطبوعات را موردبررسی قرارداد که طی آن میزان رضایت خبرنگاران قزوینی بهصورت نسبی ۲.۶۷ از ۵ مشخص شده که تقریباً رضایتمندی متوسط را نشان میدهد، پس از دریافت پاسخهای خبرنگاران قزوینی و تحلیل دادههای پرسشنامه، نشستی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس خانه مطبوعات استان قزوین بهمنظور بررسی عملکرد خانه مطبوعات برگزار شد.
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این نشست تصریح کرد: اگر نظرسنجی ایسنا را معیار قرار دهیم حدود ۸۰ درصد خبرنگاران عضو خانه مطبوعات هستند که این آمار خوبی است و میزان رضایت ۲.۶۷ از ۵ نشان میدهد که عملکرد خانه مطبوعات مطلوب بوده است.
وی افزود: در روزگار کنونی، ما بیشتر از هر چیزی به فرهنگ گفتوگو نیاز داریم و اگر بتوانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود، در دوران کنونی باهم حرف نمیزنیم و بر اساس ذهنیات قضاوت میکنیم، تصمیم میگیریم و اقدام میکنیم بنابراین برخی از نظرهایی که دادهشده به همین دلیل است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین اظهار کرد: نظرسنجی نشان میدهد که خبرنگاران شناخت درستی از وظایف خانه مطبوعات ندارند، باید بررسی شود چرا از خدمات و عملکرد خانه مطبوعات اطلاع ندارند، همچنین باید عملکرد خانه مطبوعات را بهصورت فصلی و ماهانه بررسی کنیم و گارد نگیریم.
وی افزود: در این عرصه دو موضوع وجود دارد آنچه هست و آنچه باید باشد، آنچه هست را باید نقد و بررسی کنیم اما مطمئناً یکسری از آمال، رویاها و نقاط آرمانی وجود دارد که با آن فاصلهداریم اما باید با توجه به شرایط موجود قضاوت کنیم و در مقابل آن راهکار ارائه دهیم.
جابر خرم نیا رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات قزوین نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: با توجه به جو موجود در بین خبرنگاران قزوینی و با توجه به صحت نظرسنجی انجامشده، نتایج بهدستآمده خوشبینانه است و نشان میدهد که خانه مطبوعات در حد توان و بهخوبی عمل کرده است.
وی تأکید کرد: بخشی از نارضایتیهایی که در حوزه خدمات وجود دارد قابلدرک است اما نتایج بهدستآمده خوشبینانه است، همانطور که در این نظرسنجی اعضا اذعان داشتند خانه مطبوعات منابع اعتباری لازم برای ضمانت اجرایی لازم را ندارد، گاهی این ابزار قانونی در اختیار ارشاد و خانه مطبوعات نیست.
برخی وظایف اساسنامه خانه مطبوعات خارج از اختیار است
خرم نیا با اشاره به وظایف خانه مطبوعات، اظهار کرد: ما در قانون گردش اطلاعات با مشکل روبهرو هستیم، در قانون گردش آزاد اطلاعات، اساساً مفهوم آزادی تعریفنشده است و درعینحال در متن این قانون محدودیتهایی وجود دارد که آزادی را سلب میکند؛ از طرفی قانون خانه مطبوعات نیز دارای اشکالات دیگری است برای مثال مواردی در اساسنامه آمده و مصوب شده که استانها باید انجام دهند، اما سازوکار مشخصی تعیین نشده است و مواردی را برای خانه مطبوعات استانها در نظر گرفتند که در اختیار استانها نیست.
اسماعیلی در این خصوص گفت: برخی از مواردی که در اساسنامه خانه مطبوعات آورده شده است درواقع وظایفی خارج از دسترس است برای مثال آزادی مطبوعات کلیاتی است که خارج از دسترس استان است و حتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نمیتواند در این حوزه کاری کند و اختیارات ندارد.
وی اظهار کرد: یکی از نقایصی که در حوزه خانه مطبوعات بهصورت کشوری وجود دارد عدم دریافت حق عضویت بهصورت سالانه است، خبرنگاران زمانی میتوانند انتظار خدمات داشته باشند که حق عضویت پرداخت کنند، هر چه میزان دریافتی بیشتر باشد امکان ارائه خدمات مطلوبتر نیز افزایش پیدا میکند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تأکید کرد: ما بهعنوان یکنهاد حاکمیتی در حوزه فرهنگ حضور داریم، این بحث تولی گری است تصدیگری نیست، تصدی همین خانه مطبوعات و انجمنها است ما در حوزه هدایت، حمایت و نظارت بر امور فرهنگی طبق قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفهداریم در این حوزه هم ورود پیدا میکنیم.
خرم نیا تأکید کرد: شرط عضویت در خانه مطبوعات باید پرداخت حق عضویت سالانه باشد اما در سامانه عضویت، محلی برای پرداخت وجود ندارد، این در حالی است که باید عددی توسط هیئتمدیره هر استان تعیین و بر مبنای آن خدمات ارائه شود، خانه مطبوعات باید به خبرنگاران عضو خانه خدمات ارائه کند این در حالی است که ما به کلیه خبرنگاران استان فارغ از عضویت در خانه مطبوعات خدمات ارائه میدهیم.
وی یادآور شد: در برخی موارد نیز ناگزیر هستیم که به رسانههایی که به طور قانونی رسانه محسوب نمیشوند مانند صداوسیما نیز خدمات دهیم درحالیکه آنها از حمایت سازمان صداوسیما برخوردار هستند اما ما در هر مرحله به حداقل ۳۰ خبرنگار صداوسیما خدمات ارائه میدهیم.
آموزش پذیری در بین خبرنگاران قزوینی کم است
رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات قزوین با اشاره به اقدامات کمیته آموزشی خانه مطبوعات قزوین، بیان کرد: ۸ دوره آموزشی در خانه مطبوعات استان با عدم استقبال روبهرو شد و درنهایت در این کمیته به جمعبندی رسیدیم که آموزش پذیری در بین خبرنگاران قزوینی کم است.
وی تأکید کرد: سه دوره آموزشی عمومی و همچنین چندین دوره آموزشی اختصاصی مانند خبرنگار اختصاصی محیطزیست برای خبرنگاران برگزار شد که مورد استقبال قرار نگرفت، همچنین از دورههای قبل تاکنون بیش از ۱۰۰ برگ مدرک آموزشی صادرشده وجود دارد که خبرنگاران برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکردند، این امر نشان میدهد که در موضوع آموزش نهتنها با بیانگیزگی برگزاری بلکه با عدم استقبال و ضعف آموزش پذیری روبهرو هستیم.
خرم نیا خاطرنشان کرد: هیئتمدیره دوره قبل دورههای آموزشی برگزار کرده بود و ما موظف بودیم امتحانات آن را برگزار کنیم تا خبرنگاران برای حضور در آزمون هماهنگ شوند یک سال زمان برد، همچنین خانه مطبوعات ۴ دوره اردو آموزشی شامل بازدید از رویدادهای ملی ازجمله نمایشگاه کتاب و مطبوعات و همچنین سه دوره اردوهای تفریحی اختصاصی برگزار کرده است.
حضور فعال خانه مطبوعات در جشنوارهها، همایشها و نمایشگاه
خرم نیا خاطرنشان کرد: یکی از وظایف خانه مطبوعات برگزاری جشنواره است، اگرچه ما با عدم همراهی مدیرکل وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین روبهرو بودیم اما توانستیم جشنواره رسانههای استان را بعد از ۵ سال وقفه برگزار کنیم، همچنین در برگزاری ۴ جشنواره ازجمله سه دوره جشنواره ابوذر و یک دوره سیمرغ سپیدبال طی سه سال مشارکت داشتیم، امسال با توجه به کرونا جشنواره و همایشی برگزار نکرده و خطر نکردیم.
وی عنوان کرد: در حوزه رسانهای نیز فعالیت خوبی داشتیم و در این خصوص ۸ کارگاه و نشست تخصصی با موضوعات مختلف ازجمله دفاع همچنان باقی است با مشارکت دستگاههای اجرایی برگزار کردیم، همچنین نشستهای هماندیشی با اعضای خانه داشتیم که آخرین آن تابستان سال گذشته نشست با مدیران رسانهها بود.
رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات قزوین اظهار کرد: در رویدادهای استانی نیز در نمایشگاه کتاب و قرآن استان حضور مؤثر داشتیم و غرفه اختصاصی برای رسانهها تأمین کردیم بهطوریکه در نمایشگاه کتاب روزانه یک یا دو رسانه میتوانستند در غرفه مستقر شوند و برای عموم مردم تبلیغات داشته باشند، همچنین بن کتاب تأمین و بهصورت قرعهکشی بین خبرنگاران توزیع شد.
خبرنگاران تسهیلات متنوعی دریافت کردند
خرم نیا یادآور شد: در این سه سال دو مرحله بستههای کالایی ارائه کردیم که یکی از آنها شامل چاشنی غذایی و دیگری شامل مواد غذایی بود که طبق مستندات موجود همه اعضا آن را دریافت کردند، همچنین بهصورت مشارکتی با بسیج رسانه بسته بهداشتی کرونا توزیع کردیم.
خرم نیا خاطرنشان کرد: شورای مرکزی روابط عمومیهای استان، خانه مطبوعات و بسیج رسانه با مصوباتی که داشتند ۱۰۰ فقره تسهیلات کرونا به اصحاب رسانه که آسیب دیدند پرداخت کردند، اولویت پرداخت این تسهیلات به خبرنگاران درگیر کرونا بود و سپس تسهیلات از طریق قرعهکشی به اصحاب رسانه ارائه شد که همچنان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: بهمنظور حمایت از اصحاب رسانه در ایام کرونا طبق مصوبات استانی دستور دادهشده اگر رسانهای مستأجر بخشهای دولتی یا بخشهای عمومی غیردولتی است اجارهبهای اسفند، فروردین و اردیبهشت بخشیده شود اما کسی برای این موضوع مراجعه نکرد، همچنین طبق مکاتبه صورت گرفته هزینه آب، برق و گاز رسانهها را نیز قرار شد استمهال کنند.
شورای اطلاعرسانی، حوزه رسانه را ارتقا داده است
اسماعیلی تأکید کرد: شورای اطلاعرسانی میتواند مثمر ثمر باشد و نقطه عطفی در هر استان است که در کنار خانه مطبوعات میتواند نقش ایفا کند و اثرات خودش را داشته باشد، از زمانی که شورای اطلاعرسانی شکلگرفته شاهد ارتقا در حوزه رسانه هستیم و آرامشی در این حوزه برقرار است.
این مسئول تأکید کرد: در ایام کرونا ما از اصحاب رسانه حمایتهای متعددی کردیم و همواره سعی میکنیم در کنار اصحاب رسانه باشیم، تسهیلات حداقلی را پیگیری کردیم و بیش از ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اصحاب فرهنگ و هنر استان پرداخت شد و بیش از هزار فرد فاقد بیمه و کارفرماها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.
وی تأکید کرد: حق بیمه سهماهه اصحاب رسانه که عضو صندوق هنر بودند همچنین بیمه تکمیلی این افراد تا پایان شهریور توسط وزارت ارشاد پرداخت شد، موضوع مسکن خبرنگاران را نیز در دو حوزه پیگیری میکنیم و اعلام کردیم که همه افرادی که شرایط را دارند ثبتنام کنند که بتوانیم از این حوزه بهرهمند کنیم.
پایش رسانهها و خبرنگاران سخت است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در خصوص تدوین بانک اطلاعاتی خبرنگاران تصریح کرد: پایش رسانهها یکی از مواردی است که باید موردبررسی قرار میگرفت و رسانهها را باید به فعال یا غیرفعال تقسیمبندی میکردیم، رسانههای غیرفعال ماده ۱۶ میشوند، بحث ماده ۱۶ در استان جدی شده است و حدود ۱۸ نشریه در استان شامل این ماده شدند، این موضوع نشان میدهد که باید این مسئله توسط رسانههای استان جدی گرفته شود.
وی افزود: رسانهای که درخواست مجوز میدهد و منتشر نمیشود علیرغم اینکه چندین بار هشدار گرفته و آن را پیگیری نکرده است شامل ماده ۱۶ خواهد شد، صاحبامتیاز موظف است ظرف ۶ ماه نشریه را منتشر کند در غیر این صورت عدم انتشار منظم نشریه موجب لغو امتیاز میشود.
اسماعیلی تأکید کرد: در خصوص پایش اصحاب رسانه بحث شاخصها مشکل است باید شاخصهای خبرنگاران فعال را تعریف میکردیم، معیار ما در ارشاد ضریب انتشار با توجه به شرایط روز و با تساهل ۵۰ درصد است که در این صورت خیلی از رسانههای استان غیرفعال محسوب میشوند، بااینحال پایش رسانهها بهطورجدی در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم این مسئله را حل کنیم.
خرم نیا نیز با اشاره به تدوین بانک اطلاعاتی خبرنگاران یادآور شد: بانک اطلاعاتی تا حدی تکمیلشده است و طی دو مرحله ارائه خدمات به خبرنگاران بر مبنای بانک اطلاعاتی صورت گرفته است که با کمترین اعتراض روبهرو بودیم.
هادی درزی رامندی مدیر خانه مطبوعات قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: طبق بررسی صورت گرفته در حال حاضر ۱۵۰ خبرنگار عضو خانه مطبوعات هستند، اما در روز خبرنگار ما به ۲۷۰ خبرنگار هدیه روز خبرنگار پرداخت کردیم، این در حالی است که اطلاعات رسانهها بهصورت دقیق مشخصشده است.
وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران غیرفعال شناسایی شدند و نام آنها از لیست خانه مطبوعات حذف شد؛ درواقع ما نسبت به حضور این افراد در خانه مطبوعات چشمپوشی نکردیم بهطوریکه در ابتدا خانه مطبوعات ۱۷۶ عضو داشت که هماکنون ۱۵۰ نفر عضو خانه هستند.
خبرنگاران خودشان را در خانه مطبوعات مسئول بدانند
اسماعیلی تأکید کرد: هیئتمدیره خانه مطبوعات نتیجه اراده جمعی اصحاب رسانه استان است و بخشی از انتقادات به خود خبرنگاران برمیگردد وقتی مجموعهای را انتخاب میکنیم نباید آن را رها کنیم و بگوییم این گوی و این میدان حالا به ما خدمات بده، ما باید این را بپذیریم که بخش عمده مسائل به انتخاب ما برمیگردد اگر انتقاد و اعتراضی داریم باید در این مورد دقت زیادی داشته باشیم.
وی بابیان اینکه باید یک استراتژی رسانهای در استان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: فعالیت رسانهای استان قزوین ازلحاظ کمی و پویایی جایگاه خوبی دارد اما ازنظر کیفی و سطح فعالیت رویکردها و دیدگاههای حوزه رسانه بحث دیگری است، باید با بررسی وضعیت موجود هدفگذاری دقیقی در حوزه رسانه داشته باشیم و برای رسیدن به آن اهداف، به برنامهریزی دقیق و جامعی برسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اظهار کرد: باید راهبردی طراحی کنیم که خانه مطبوعات با کمک ارشاد و خبرنگاران آن را اجرایی کند و عملکرد با توجه به آن اهداف موردسنجش قرار بگیرد، اکنون بهگونهای است که شاخص نقد و ارزیابی خودمحورانه است یعنی چون من عضو نبودم و از تسهیلات استفاده نکردم عملکرد خانه مطبوعات ضعیف است.
وی یادآور شد: مشکل اساسی این است که شاخص ارزیابی مشخصی وجود ندارد یعنی بر اساس اینکه چه سودی را به من داده است ارزیابی میکنند، ارزیابی و نظرسنجی ایسنا نیز همینطور است، چون استراتژی و هدفگذاری جامعی نداشتیم که به عنوان مثال بعد از سه سال میخواهیم به این نقطه برسیم؛ اگر این کار را میکردیم باید نظرسنجی را بر اساس همان پیگیری میشد که امیدواریم در دوره جدید این اتفاق بیفتد.
معترضین در انتخابات شرکت کنند
درزی رامندی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات مطرح نسبت به خانه مطبوعات، این است که اعضای هیئتمدیره جوان هستند درحالیکه این حسن است، جوانگرایی در خانه مطبوعات باعث شده که جوانان خوشفکر با تمام توان در تمامی جلسات حضور پیدا کنند و این نقطه قوت است که اعضای هیئتمدیره پایکار هستند و اقدامات داوطلبانه بدون دریافت حقالزحمه انجام میدهند بنابراین باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.
وی افزود: اگر بخواهیم خانه مطبوعات ارتقا پیدا کند نیازمند بودجه است، بودجه عموماً از حق عضویت تأمین میشود که طی این سالها به دلایل مسائل معیشتی رسانهها از کسی حق عضویت دریافت نکردیم، خانه مطبوعات باید بودجه ثابتی داشته باشد که بتواند بر مبنای آن برنامهریزی کند و اقدامات مناسب انجام دهد.
در پایان اسماعیلی تأکید کرد: اعتقاد ما در اداره کل ارشاد این است که بهطورکلی تمامی امور فرهنگی در حوزه ادب، فرهنگ و رسانه باید بر اساس آن رشته واگذار شود و مناسبترین بستر برای این کار انجمنها و تشکلها هستند، ما نمیتوانیم بگوییم که میخواهیم امور رسانه را به ۲۷۰ خبرنگار واگذار کنیم باید به چکیدهای از اراده جمعی بدهیم بنابراین تنها راه ارتقای خانه مطبوعات است.
وی خاطرنشان کرد: امسال سال آخر دوره هیئتمدیره خانه مطبوعات است و به دنبال این هستیم که انتخابات را برگزار کنیم، تمام کسانی که اعتراض دارند در انتخابات شرکت کنند، کاندیدا شوند و برنامه ارائه دهند، در دوره جدید این خلأها را میتوان با هدفگذاری درست برطرف کرد.
انتهای پیام