به گزارش ایسنا سردار محمدحسین حمیدی اظهارکرد: از زمانی که موتور سیکلت تولید و به بازار عرضه شد، طرح های متنوعی برای ساماندهی موتور سیکلت سواران در ادوار مختلف توسط دولت و مجلس، تصویب، قانون، ابلاغ و اجرایی شد.
وی با اشاره به نتیجه اجرای طرح های متنوع در راستای ساماندهی موتورسیکلت سواران در دوره های مختلف زمانی گفت: محصول اجرای طرح های متنوع را در ادوار مختلف مشاهده کردیم و می بینیم هم اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتور سیکلت در پارکینگ ها انباشت و توقیفی داریم این در حالیست درشهر تهران،بیش از ۶۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگ ها به دلیل تخلفات راکبان توقیف شده است.
رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ توضیح داد: پلیس بر مبنای وظایف ذاتی و قانونی در برابر موتورسیکلت سواران متخلف اعمال قانون می کند. هر چند در پی اعمال قانون و برخوردها، کشمکش وکش و قوس هایی وجو دارد. به هر حال این موضوع که برخی از راکبان از طریق موتورسیکلت امرارمعاش می کنند بر ما پوشیده نیست. وقتی در راستای اجرای قانون مجبوریم موتور فرد متخلف را متوقف کنیم و به پارکینگ انتقال دهیم برای خود ما هم سخت است اما نمی توانیم چشم روی تخلفات موتور سیکلت سواری که برای معیشت از این وسیله نقلیه استفاده می کند و از طرفی به عینه مشاهده می کند که پلیس تخلفات را رصد و اعمال قانون می کند و هم چنان بر بی قانونی اصرار دارد، ببندیم.
وی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم در مقابل بی قانونی چشم پوشی کنیم و کوتاه بیاییم، یادآور شد: طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران در سال های گذشته اجرایی شده اما منتج به نتیجه مطلوب نشده است. لایه های محسوسی از عدم نتیجه یابی مطلوب را می توان در اجرای این طرح ها دید که موجب انباشت شمار زیادی موتور سیکلت در پارکینگ ها شده است. از طرفی متاسفانه حجم تخلفات موتور سیکلت سواران بالاست و شاهد نارضایتی عمومی از رفتارهای پرخطر موتور سیکلت سواران هستیم بنابراین باید به راهکار " نو " اندیشید.
حمیدی خاطرنشان کرد: امروز ما می خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش "جدیدتر" متوسل شویم. به گونه ای که هزینه های اعمال قانون در این حوزه اعم از توقیف و ارجاع به پارکینگ و از این دست نتایج را کاهش و در عین حال آموزش و رضایت مندی عمومی و رفتارهای ترافیکی را ارتقا دهیم و شاهد تخلفات کمتر و کمتر موتور سیکلت سواران در آینده باشیم.
رئیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: در همین رابطه طرحی را با عنوان " موتور یار " (البته نام طرح هنوز قطعی نشده است) در دست بررسی داریم؛ طرحی که با تعامل با قوه قضائیه در پی استفاده از مجازات های جایگزین برای موتور سیکلت سوار متخلف هستیم. کارشناسان ما پیش نویس طرح را تهیه، تدوین کرده اند و در گام های اولیه بررسی موضوع به نتایج خوبی دست یافته ایم و تقریبا موافقت های ضمنی و تعاملی با مراجع ذی صلاح صورت گرفته است و به زودی کلیت طرح نهایی می شود.
وی با بیان اینکه از آنجایی که فرآیند اعمال قانون چون توقیف وسیله نقلیه فرد متخلف( موتور سیکلت) و... ماهیت "قانونی" دارد و کما فی سابق باقی است، گفت: در این طرح جدید با تحلیل رفتار راکب متخلف با بررسی چرایی اینکه از خط ویژه در تردد است، چرا خلاف جهت حرکت می کند، از چراغ قرمز عبور می کند و ... به یک "شاه کلید " می رسیم و آن "عجله" و "شتاب" است.
حمیدی افزود: در نظر داریم با توقیف موتور سیکلت فرد متخلف در همان محل ، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل شود، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار دهیم و فرد در یک بازه زمانی مشخص مثلا "دو ساعته " در محدوده ای که تخلف را مرتکب شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتور سواران دیگر شود.
به گزارش پایگاه خبری پلیس وی تصریح کرد: زوایای مختلف این طرح اعم از ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، شهروندی و ... در حال بررسی و تکمیل است. طرح مذکور به قوه قضائیه ارائه شده و طی هفته های گذشته، جلسات مستمری با مسئولان و کارشناسان امر داشته است و این سلسله نشست ها ادامه دارد و ان شاء الله پس احصای کامل پیامدهای طرح، اجرای آن مصوب می شود و در آینده ای نه چندان دور عملیاتی می شود.
انتهای پیام