عبدالحسین مختاباد ـ آهنگساز، خواننده و برنده جایزه جهانی ۲۰۲۰ موسیقی ـ درباره انتخابات خانه موسیقی در راستای صحبت های بالا، در گفتوگو با ایسنا ادامه میدهد: هیات مدیره فعلی خانه موسیقی که چندین دوره در رأس کار بودهاند، باید برای یک دوره از کاندیدا شدن فاصله بگیرند تا شائبهای درباره اینکه انتخابات خانه موسیقی نمایشی است، به وجود نیاید. درواقع هنرمندان موسیقی و اعضای خانه موسیقی باید روی این مساله اصرار کنند که «افرادی که بیش از دو دوره در هیات مدیره خانه موسیقی بودهاند اکنون حق کاندیدا شدن برای دوره جدید را ندارند و کاندیداها از میان سایر هنرمندان و مدیران مطرح حوزه موسیقی انتخاب شوند تا شاید این دوره استقبال بیشتری از سمت اعضای خانه موسیقی برای انتخابات آن صورت بگیرد.» ولی اگر آن دسته از اعضای خانه موسیقی که دو دوره یا بیشتر برای هیات مدیره کاندیدا و انتخاب شدهاند، این بار هم کاندیدا شوند، این انتخابات قانونی نخواهد بود.
مختاباد اضافه میکند: این انتخابات همانند انتخابات ریاست جمهوری است؛ به گونهای که یک کاندیدا ممکن است در دو دوره خود به خوبی عمل کرده باشد و کاندیدای محبوبی باشد ولی از لحاظ قانون پس از دو دوره باید فضا را در اختیار سایر کاندیداها قرار دهد و دوره بعدی در صورت تمایل در انتخابات شرکت کند.
این هنرمند در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی اش از عملکرد مدیریت فعلی خانه موسیقی؟ پاسخ میدهد: تمامی تشکیلات فرهنگی و هنری در این کشور در محاق و از جهت مالی و مدیریتی دچار یک وضعیت پریشان و آشفته هستند. مشکل اصلی این سیستم این است که اعضایی که به عنوان پایههای قدرت یک صنف محسوب میشوند، احساس نمیکنند در آنجا دستی دارند تا بتوانند به موقع وارد شوند، اظهار رأی کنند و کمک کنند تا آن صنف دچار پیشرفت شود. به همین دلیل اکنون که نزدیک به یک سال از تعطیلی کنسرتها میگذرد، خانه موسیقی هیچ اقدامی نمیکند تا این تشکیلات را فعال تر کنند؛ و به سراغ هنرمندانی برود که در این وضعیت امکان برگزاری کنسرت نداشته، کلاسهایشان تعطیل شده و مردم از آنها بیخبر هستند.
او ادامه میدهد: خانه موسیقی باید به روز باشد و در این شرایط که همه درگیر هستند، بررسی کند که چه کمکی میتواند به هنرمندان موسیقی داشته باشد؛ آیا میتواند امکاناتی را در اختیار هنرمندان موسیقی قرار دهد، فضاهایی را برای فعالیت آنها فراهم کند و در جامعه موسیقی همدلی ایجاد کند؟ خانه موسیقی باید مکانی باشد که هنرمندان این حوزه به آنجا مراجعه و حس کنند که میتوانند مشکلات خود را مطرح و راه حلی برای آن پیدا کنند.
مختاباد با بیان اینکه صنف موسیقی در حال حاضر تنها است، تصریح میکند: در این وضعیت نه وزارت فرهنگ و ارشاد به هنرمندان موسیقی کمکی میکند و نه نهاد مردمی مانند خانه موسیقی. در نهایت من به عنوان یک موسیقیدان میتوانم بگویم که بود و نبود خانه موسیقی در چنین شرایطی تفاوت چندانی ندارد؛ چراکه مثلا یک استاد موسیقی مانند محمد یگانه (بخشی و دوتار نواز) در این جامعه دغدغه بیمه دارد گرچه که اصلا نباید درباره بیمه چنین هنرمندی سوال شود و باید افتخار کنند که به چنین هنرمندی خدماتی ارائه شود.
او در ادامه با مقایسه خانه سینما با خانه موسیقی میگوید: خانه سینما نسبت به خانه موسیقی زندهتر است؛ چون اعضای آن مشارکت بیشتری دارند. ولی خانه موسیقی نسبت به بیشتر رویدادهای اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی جامعه موسیقی مسکوت مانده است.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود با ایسنا درباره پیشنهادش برای بهبود شرایط اداره خانه موسیقی اظهار میکند: وقتی سیستمی به مدت دو دهه به کار خود ادامه میدهد، مدیرانی که تاکنون برای آن کار کرده، باید از خود تقوای قدرت نشان دهند و عرصه را برای نیروهای جدیدتر که فکر میکنند حرف جدید و فکر نویی برای اداره موسیقی دارند، خالی کنند. اینگونه نباشد که احساس مسئولیت کرده و بگویند اگر ما نباشیم موسیقی دچار مشکل خواهد شد؛ موسیقی همانند رود خروشانی است که همیشه در جریان است و به کسی وابسته نیست.
مختاباد ادامه میدهد: باید اجازه داده شود تا آنهایی که از شرایط فعلی اداره خانه موسیقی شکایت دارند روی کار آمده و سنجیده شود که اینها به چه صورت میتوانند عمل کنند؟ شرایط را بهتر خواهند کرد یا بدتر؟ اگر بدتر شود که تعریف و تمجیدش برای نیروهای قبلی است و اگر بهتر شود که باز همان قبلیها لطف کرده و عرصه را برای حضور ایدههای جدید خالی کردهاند. در ایام قدرت باید همانند یک ورزشکار که افتخارات بزرگ آفریده تقوی و جسارت به موقع ترک میدان را در اوج قدرت در خود تقویت کنیم. همانند پله، مارادونا و... که زمانی اسطوره فوتبال بود ولی شجاعت به موقع ترک زمین را داشتند وگرنه روزگار درس دیگری بدانان می آموخت.
انتهای پیام