به گزارش ایسنا، بنابراعلام موفق شو، شاید شما برنامه ها و اهداف بسیار بزرگی را داشته باشید اما به طور قطع تا زمانی که انگیزه لازم برای پیگیری آنها را نداشته باشید، حتی اگر وارد مسیر هم شوید باز هم نمی توانید موفقیتی را به دست بیاورید.
گاهی نیز ممکن است شما در نیمه های راه انگیزه خود را از دست بدهید و ندانید دقیقا در این مرحله باید چه کنید. خیلی از اوقات زمانی که شرایط سخت می شود، بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند انگیزه از دست رفته خود را به دست بیاورند به سراغ جملات انگیزشی الهام بخش می روند.
برخی از این جملات الهام بخش مشهور را همه ما شنیده اید و در واقع به بخشی از فرهنگ لغت جامعه بشریت تبدیل شده اند. برخی از آنها عبارتند از:
اگر نمیتوانید کارهایی بزرگ انجام دهید، سعی کنید که کارهای کوچک را به بهترین شکل ممکن، انجام دهید. - ناپلئون هیل
آینده در برابر ما قرار نگرفته است. آینده همین الان اتفاق افتاده است. - فیلیپ کاتلر
اما سوالی که مطرح می شود این است که از میان تمام صحبت هایی که مردم مختلف از جمله افراد مشهور، افراد تاثیرگذار و ... می گویند، چه چیزی باعث می شود که برخی از عبارت هایی که آنها به زبان آورده اند به یک نقطه عطف در زندگی نسل های مختلف تبدیل شوند؟
وجود فاکتورهای مربیگری در جملات انگیزشی
یک نوع فرآیند خودآزمایی وجود دارد که طی آن جمعیت افرادی که جذب سخنان انگیزشی و انرژی پشت آن می شود به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
همچنین این موضوع که شخص دیگری باور دارد که شما می توانید به چیزی که به دنبال آن هستید، دست پیدا کنید نیز می تواند انگیزه بسیار زیادی به شما بدهد تا بتوانید بیشتر تلاش کنید تا به هدف خود برسید.
اگر معلم یا مربی شما باور داشته باشد که شما می توانید کاری را انجام دهید، احتمال اینکه شما حقیقتا بتوانید آن کار را با موفقیت انجام دهید بیشتر است.
استفاده از قدرت زبان در افزایش انگیزه
در کلمات قدرت منحصر به فردی نهفته شده است. او بر این باور است که افراد مختلف از خودشان تمایل شدیدی به شنیدن جملات حکیمانه یا انگیزشی نشان می دهند.
معمولا در این نوع از جملات نوعی بینش عالی نهفته است که سبب می شود آنها به یکسری جملات به یاد ماندنی تبدیل شوند. به همین دلیل قدرت زبان را به هیچ عنوان نباید دست کم گرفت.
نحوه بیان ایده می تواند روی قضاوت افراد درباره میزان شایستگی آنها تاثیر بگذارد
به طور کلی نحوه بیان افراد می تواند روی میزان اثربخشی جملاتی که به زبان می آورند تاثیرگذار باشد. هر چقدر که جمله ای که بیان می شود با ریتم و قافیه بندی بهتری باشد، به شکل مناسب تری در ذهن افراد مانده و برای آنها جذاب تر است.
یک مطالعه ۲۰۰۰ نفری توسط دانشمندان علوم شناختی صورت گرفته است که نشان می دهد زمانی که یک گفته مشخص را به دو سبک متفاوت برای افراد حاضر در این مطالعه بیان کرده اند، شرکت کنندگان به جمله ای که با ریتم و قافیه بیان شده، تمایل بیشتری را نشان داده اند.
این مطالعه نشان می دهد که نحوه بیان یک ایده می تواند روی قضاوت افراد درباره مناسب بودن آن تاثیر مستقیم داشته باشد. هر چقدر که جمله ای که بیان می شود خوش آهنگ تر و با انگیزه بیشتری باشد، ذهن انسان آن را باور می کند. در نتیجه افراد می پذیرند که می توانند به آن دست پیدا کنند.
با توجه به اینکه شما می توانید یک جمله را به روش های مختلفی بیان کنید، یکی از آنها می تواند به دلیل رعایت جزئیات بیشتر در چیدمان کلمات، برای افراد دلپذیرتر بوده و روی آنها تاثیر بیشتری بگذارد. به عنوان مثال ساختارهای موازی به دلیل تعادل جذابی که ایجاد می کنند، می توانند یک انتخاب بسیار تاثیرگذار باشند.
همچنین می توان به نقش موثر استفاده از استعاره در زمینه جذب افراد نیز اشاره کرد. فارنسورث بر این باور است که با توجه به اینکه با استفاده از استعاره می توانید موضوع مورد بحث را به شکل نمایان تر و ساده تری بیان کنید، احتمال اینکه موفقیت چشمگیرتری را کسب کنید بیشتر خواهد بود.
به عنوان مثال عبارت زیر را در نظر بگیرید: «همه نابغه هستند. اما اگر شما یک ماهی را با توجه به توانایی آن در بالا رفتن از یک درخت قضاوت کنید، او تمام عمر خود را مثل یک احمق زندگی کرده است.»
این عبارت اگر به همان جمله ابتدایی ختم می شد به طور قطع نمی توانست خیلی محرک و انگیزه بخش به نظر می رسد. این مثال به شکل خیلی دقیقی نشان دهنده قدرت استفاده از قوانین ادبیات در جملات انگیزشی است.
افزایش انگیزه با در نظر گرفتن احساس بلند پروازی در افراد
نکته دیگری که وجود دارد این است که معمولا جملاتی که از سمت رهبران شناخته شده در حوزه تجارت، سیاست، هنر و ... بیان می شود برای افراد دارای جذابیت بیشتری است.
چرا که این باور وجود دارد که افراد زمانی می توانند سمت های مختلف را از آن خود کنند که از مهارت، هوش و خرد بالایی برخوردار باشند. این باور سبب می شود تا جملاتی که توسط این افراد بیان می شود برای عموم دارای جذابیت و قدرت بیشتری باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی