افتتاح پایگاه هوایی اورژانس درخراسان شمالی/۵۰ درصد ماموریت اورژانس هوایی درحوزه حوادث ترافیکی

رییس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور از افتتاح چهل و ششمین پایگاه هوایی اورژانس کشور در تنها استانی که فاقد پایگاه بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد سرور در ویدیو کنفرانسی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از پایگاه های اورژانس هوایی از سال ١٣٧٩ در حوزه غیر نظامی آغاز شد، البته در سال های جنگ از انتقال هوایی استفاده کردیم و جانبازان و مصدومان را از خطوط درمانی منتقل کردیم. 

وی گفت: در حال حاضر ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی داریم. با شروع طرح تحول نظام سلامت این خدمت جزو اولویت‌های اورژانس کشور قرار گرفت و از آن زمان تمام تلاش خود را انجام دادیم. در آینده نزدیک هم شاهد افتتاح چهل و ششمین پایگاه در استانی که اصلاً اورژانس هوایی نداشتیم یعنی خراسان شمالی خواهیم بود.

سرور ادامه داد: طی مدت زمان فعالیت اورژانس هوایی با بیش از ۲۲ هزار مأموریت بیش از ۳۲ هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم که اغلب افرادی که توسط بالگردها به مراکز درمانی منتقل می شوند بیماران و مصدومان بدحال هستند.

وی افزود: البته بعد مسافت، بسته بودن مسیرها و زمان طلایی برای انتقال افراد با اورژانس هوایی نیز در زمینه انتخاب بالگرد برای انتقال افراد تاثیر گذار است.

رییس اداره اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور گفت: هموطنان عزیزی که دچار سکته های قلبی و مغزی شوند و  برای درمان نیازمند مراکز مجهز هستند و از آن ها بیش از یک ساعت فاصله داشته باشند نیز مشمول دریافت خدمات اورژانس هوایی می شوند.

وی گفت: از دیگر خدمات اورژانس هوایی بحث مشارکت در پیوند اعضا است. یکی از چالش های کشور ما رساندن ارگان های حیاتی مثل قلب، کبد و ریه است.

وی افزود: ما نوزدهمین کشور پهناور جهان هستیم و برای اینکه بتوانیم ارگان های دهنده را به گیرنده برسانیم نیازمند خدمات هوایی هستیم. در این نوع خدمت ما از خدمات پرنده های بال ثابت یا هواپیما ها و پرنده های بال متحرک یا بالگرد ها به صورت ترکیبی استفاده می کنیم و از آمبولانس های زمینی خود نیز کمک میگیریم. 

سرور گفت: از سال گذشته که این خدمت جدید را در اختیار مردم قرار دادیم تا به حال توانستیم ٢٣ قلب را با موفقیت از مناطق دوردست به افراد نیازمندی که مرگ و زندگیشان در گروی این ارگان ها بوده رسانده ایم. تمام این عمل ها خوشبختانه با موفقیت انجام شده است. 

وی در خصوص آنالیز ماموریت های اورژانس هوایی گفت: ۵٠ درصد ماموریت های اورژانس هوایی در حوزه حوادث ترافیکی است که مصدومان بدحال به سرعت به مراکز درمانی منتقل می شوند. 

وی افزود: ٢٧ درصد از ماموریت های اورژانس هوایی حوادث غیر ترافیکی مثل سقوط از ارتفاع، تیرخوردگی و  ضرب و جرح است که معمولا در مناطق صعب‌العبور اتفاق می افتاد.

وی گفت: آخرین ماموریت ما در حوزه تهران انتقال محیط بانی بود که در لواسان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود که توانستیم او را با موفقیت منتقل کنیم. 

سرور گفت: از هوانیروز و هواناجا هم تشکر می کنیم که با همکاری ما و ستاد کل نیروهای مسلح بخشی از ناوگان ما را فراهم کردند که این خدمات را به مردم ارایه کنیم.
وی افزود: در حوزه انتقال اعضای پیوندی نیز همکاری آشیانه ارتش جمهوری اسلامی با اورژانس کشور در حوزه استفاده از هواپیماها بسیار قابل تحسین و تشکر است.

سرور ادامه داد: در سال گذشته و شش ماهه اول سال گذشته درگیر حوادث بزرگی بودیم که نقش اورژانس هوایی در پوشش خدمات مردم گرفتار در این حوادث چشمگیر بود، مثل سیل سال گذشته که چند استان را به شدت درگیر کرد و انبوهی از جمعیت تحت محاصره سیل قرار گرفتند.

وی افزود: هچنین در زلزله میانه اورژانس هوایی با ارزیابی اولیه و فوری که از حادثه رخ داده انجام داد امکانات خوبی را ارایه کرد. 

سرور اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور تمام تلاش خود را کرده برای اینکه این خدمات را در نقاط کشور مستقر کند و دسترسی مردم را به صورت استاندارد تعریف کند. برای اینکه این اقدامات صورت گیرد نیازمند زیرساخت ها هستیم و شهرداری ها، فرمانداری ها، وزارت راه در حین ساختن راه ها و گردنه های کوهستانی باید ایجاد پدهای نشست و برخواست هلیکوپتر را در نظر بگیرند. 

وی افزود: واقعا نیازمند یک همت همگانی هستیم تا بتوانیم این خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم. در روستا های دوردست و بخش ها، اگر پدهای مناسب که هزینه های پایینی هم وجود دارد، ایجاد شود میتوانیم خدمات خود را با ایمنی مناسب تری به خصوص به مناطق محروم ارایه کنیم. 

وی افزود: می توان گفت که حدود ٧٠ تا ٨٠ درصد ماموریت های اورژانس هوایی مختص مردم محروم است که دسترسی به خدمات تخصصی و فوق تخصصی بهداشت و درمان ندارند.
رییس اداره اورژانس هوایی کشور اظهار کرد: با افتتاح پایگاه هوایی در اورژانس هوایی تقریبا پوشش ما تبدیل به ١٠٠ درصد می شود، اما تلاش ما این است که بتوانیم زمان طلایی را رعایت کنیم. زمان طلایی یک اصل در اورژانس است، یعنی همه افرادی که نیازمند دریافت خدمات هستند بتوانند ظرف حداکثر یک ساعت خود را به مرکزی که خدمت مورد نظر آن ها را ارایه می‌کند برسانند. 

سرور افزود: تلاش ما این است که به این حد از استاندارد برسیم که برای رسیدن به این امر تقریبا باید ناوگان ما دو برابر تعداد فعلی باشد.

وی گفت: هزینه های خدمات اورژانس هوایی متفاوت است اما به صورت میانگین هر ماموریت اورژانس هوایی برای اورژانس کشور بیش از ٢۵ میلیون  تومان هزینه بردار است. 

سرور افزود: یعنی برای انتقال مادری باردار از اشترانکوه که پس از بارش چند ماه ارتباطش قطع می‌شود به صورت میانگین ٢۵ میلیون تومان هزینه میکنیم تا او را منتقل کنیم. در تمام دنیا هم هزینه خدمات بالگردی پرخرج است.

سرور گفت: بیش از ٢٠ فروند بالگرد را نیز از نیروهای نظامی کمک گرفتیم و همکاری تنگاتنگ و نزدیکی با آن ها داریم. 

رییس اداره اورژانس هوایی کشور تصریح کرد: در حوزه کمبود هلیکوپتر واقعیت این است که برای توسعه خدمات اورژانس هوایی با چالش هایی رو به رو هستیم و به همین دلیل هم از نیرو های نظامی کمک گرفتیم. 

وی ادامه داد: ما در حوزه اورژانس هوایی متاسفانه کمبود بسیار داریم و شرکت هایی که در حوزه غیر نظامی بتوانند با ما همکاری کنند به دلیل همین تحریم های ناجوانمردانه دچار مشکلات هستند. اما از طرف مختلف سعی می کنیم این تحریم ها را رفع کنیم.

وی در ادامه داد: قطعات بالگردها باید در زمان مشخصی تعویض شود، این قطعات فقط توسط شرکت سازنده قابل ارایه است، زمانی که تحریم هستیم و نمی توانیم پول را منتقل کنیم و قطعه را به ما نمیدهند دچار چالش می شویم. پیش آمده که به علت تحریم نتوانستیم برخی از ماموریت ها را انجام دهیم و گاهی متاسفانه برخی از هموطنانمان جانشان به خطر افتاده است.

وی گفت: این تحریم ها ناجوانمردانه است و به طور قطع بر کمیت و کیفیت ماموریت ها تاثیر می گذارد. 

سرور در خصوص حضور پرسنل خانم در اورژانس هوایی گفت: اورژانس هوایی یک عملیات مشترک است، تقریبا ١٠٠ درصد نیروهای ما در دیسپچ ها کارشناسان حرفه ای هستند که مهارت های لازم را در حوزه راهبری عملیات دارند و در پایگاه زمینی و اورژانس هوایی خود و شرکت هایی که به ما ارایه خدمت می کنند متخصصین هستند که حوزه هوانوردی عملیات را مدیریت می‌کنند چرا که عملیات فقط منحصر به پرواز بالگرد نیست. 

وی افزود: خانم ها در این حوزه حضور پررنگی دارند اما در خود پرواز فعلا از حضور خانم ها استفاده نمی‌کنیم آن هم به دلیل شرایط خاص است. به عنوان مثال گاهی در شرایط بسیار سختی عملیات انجام می دهیم و این نیازمند قدرت بدنی و تحمل شرایط بسیار سختی است، بنابراین فعلا ترجیح دادیم که در پرواز از خانم ها استفاده نکنیم. 

وی گفت: البته در بسیاری از پروازها که کار تخلیه مادران باردار است و مقصد و مبدا تعریف شده است از حضور ماماها و پرستارها و متخصصین خانم استفاده می کنیم.
رییس اداره اورژانس هوایی کشور گفت: مالکیت ٩ فروند بالگرد برای وزارت بهداشت و جزو ناوگان خودمان است. تعدادی هم از بالگردها متعلق به شرکت های خصوصی است و ٢٣ فروند بالگرد هم متعلق به حوزه های نظامی است که در خصوص ارایه خدمات فوریت های پزشکی از آن ها استفاده می کنیم. 

وی در خصوص آمار انتقال مادران باردار نیز اظهار کرد: ١٠ درصد از ماموریت های حوزه اورژانس هوایی انتقال مادران باردار است. همچنین مرگ مادران باردار در استان لرستان به خصوص در حوزه الیگودرز به صفر رسیده است. 

وی افزود: بالگرد یاسوج نیز غالبا مادران باردار را منتقل می کند چرا که بسیاری از مادران باردار عشایر ما دچار مشکل می شوند و اصلا امکان انتقال از زمین در برخی از موارد وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه تا به حال دو هزار و ١٢۶ مادر باردار با شرایط پرخطر از مناطق صعب العبور به مراکز درمانی منتقل شده اند، گفت: این افراد توسط اورژانس هوایی منتقل شدند که تعدادی از آن ها در حین انتقال زایمان هم داشتند. یک زایمان در اصفهان داشتیم که مادر باردار سه قلو زایمان کرد. 

سرور اظهار کرد: خلبان ها باید دوره های خاصی را بگذرانند و به خصوص تا جایی که در حوزه خودمان است این اقدام را انجام دادیم و کلاس های مشترکی را هم برگزار می‌کنیم تا بتوانیم به یک درک مشترک برسیم اما جای کار دارد و امیدواریم این خدمت را ارتقا دهیم. 

وی افزود: تقریبا هر هلیکوپتر برای اینکه شیفت ها را مدیریت کند نیاز به چهار خلبان و چهار خلبان دوم دارد. هشت خلبان لازم است تا یک بالگرد در ٣٠ روز ماه فعالیت خود را انجام دهد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 99062216389
  • خبرنگار : 71614