رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور:

آموزش و مهارتی که قدرت انعطاف دهد مورد نیاز است

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امروز آموزش و مهارتی که قدرت انعطاف دهد و ضامن ماندگاری باشد مورد نیاز است.

علی اوسط هاشمی در جلسه شورای مهارت لرستان که امروز ۱۹ شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه جهان آینده دنیای مهارت است، اظهار کرد: امروز با شیوع بیماری کرونا تغییر و تحول، اجتناب‌ناپذیر است و تجارت الکترونیک خود را نمایان می‌کند که در کشور ما این موضوع با بیماری کووید ۱۹ تجربه شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه تجارت الکترونیک با بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی در جهان رقابت می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما اسنپ تجربه موفقی داشته است و فرهنگی نو ایجاد کرده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: اکنون ۸۵ درصد مردم از وسایل هوشمند استفاده می‌کنند و آینده متعلق به وسایل هوشمند است.

هاشمی با تأکید بر اینکه مردم برای بهره‌وری از وسایل هوشمندی نیازمند کسب مهارت هستند عنوان کرد: امروز سخن از آموزشی است که قدرت تغییر و تحول داشته باشد و توانایی استفاده از داشته‌ها در مسیر دانش و مهارت برای رسیدن به وضعیت بهتر و پیشگیری از خروج از مدار کار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در جامعه امروزی مهارت فقط فن نیست و به معنای عام هم ضرورت است و تمام مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی بهتر جزو ضرورت‌ها است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در کسب مهارت سخت ۱۵ درصد توانایی و با مهارت نرم ۸۵ درصد شانس ماندگاری و تثبیت موقعیت خواهیم داشت بیان کرد: اگر کسی در بازار کیفیت، مشتری مداری و اخلاق‌مداری و شبکه‌سازی و برندسازی و استاندارد نداشته باشد در مسیر رقابت سهم خود را از دست می‌دهد.

هاشمی ادامه داد: امروز آموزش و مهارتی که قدرت انعطاف دهد و ضامن ماندگاری باشد مورد نیاز است و نگاه به مهارت را باید بازنگری کنیم زیرا جامعه امروز نزدیکی خاصی با ارزش مهارت ندارد.

وی با تأکید بر بازنگری در نظام آموزش عالی جهت دستیابی به مهارت فارغ‌التحصیلان افزود: آموزش‌های دانش آموزان باید هدفمند و با نگاه به آینده باشد و اگر در آموزش عالی بازنگری و نگاه به فردا نباشد آمار فارغ‌التحصیلان بیکار تصاعدی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: کسب علم باید به سمت حضور مؤثر، کارآمد و ماندگار منتج شود و امروز با حداقل سرمایه، حداکثر درآمد ایجاد می‌شود و بدون توجه به آموزش‌های نوین و تقاضاهای جدی آینده، تحول ایجاد نمی‌شود.

هاشمی تصریح کرد: باید محور معیشت و اقتصاد مردم در استان شناسایی و به نسل دانش‌آموختگان و بیکار توجه شود و امروز فرصتی برای مشاغل آینده در ۲۴ رشته در حوزه فناوری است که باید در فنی و حرفه‌ای لرستان محور آموزش قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دپارتمان ملی عشایر کشور با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای، امور عشایری و استانداری در لرستان تشکیل می‌شود و از محل فروش سهام مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به‌ویژه پنج استان کمتر برخوردار تجهیز به‌روز می‌شوند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: با مشارکت شورای مدیران وزارت تعاون، سند توسعه اجتماعی در لرستان تنظیم شود و منطبق با سند آمایش در شورای سیاست‌گذاری وزارت تعاون پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

هاشمی بیان کرد: سند راهبری مهارت با توجه به آمایش سرزمین، شناسایی منابع و نتایج حاصل ازنظر سنجی ذی‌نفعان در استان ایجاد و مشاغل دارای اولویت در ۱۰ سال آینده معرفی شود تا نیاز استان تأمین و از فرصت‌های ملی جهت تجهیز کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها استفاده شود.

وی بر لزوم تهیه بانک اطلاعات استادکاران تأکید کرد و گفت: تنها مدرک در جامعه جایگاه ندارد بلکه امروز مهارت دارای جایگاه رفیع است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: ۵۰ درصد ظرفیت آموزش‌وپرورش باید به سمت مهارت‌آموزی برود و تمام مراکز فنی و حرفه‌ای در خدمت مدارس است. ‌

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99061914877
  • خبرنگار : 50176