مجبتی زوربخش سهشنبه ١٨ شهریور و بعد از آنکه مصوبه شورای شیراز مبنی بر افزایش قابل توجه کرایه تاکسی خصوصا در بخش تاکسی گردشی، اجرایی و انتقاداتی در خصوص باقیماندن مشکل نبود پول خُرد مطرح شد، در یک کنفرانس خبری بیان کرد: افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش نرخ بنزین و سایر هزینهها و منطبق بر محاسبات کارشناسی مصوب شده است.
معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه نصب برچسب اعلام نرخهای جدید در خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی، الزامی است، ادامه داد: تلاش شده افزایش نرخها به گونهای باشد که بتوانیم رضایت نسبی شهروندان را جلب کنیم.
زوربخش به تخلفات احتمالی در این باره هم اشاره و خاطرنشان کرد: طی تماسهای متعدد متوجه شدیم که رانندگان تاکسیها به جای ۱۲۰۰ تومان، ۱۵۰۰ تومان از مسافران دریافت میکنند؛ این یک تخلف محسوب میشود و مردم میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ پیگیر باشند تا اداره بازرسی و نظارت سازمان حمل و نقل، رسیدگی کند.
او با بیان اینکه در سیستم حمل و نقل با مصوب شدن نرخ خدمات، راننده و مسافر متعهد به اجرای مصوبه هستند، گفت: سال گذشته افزایش نرخ بنزین و تورم داشتیم و تورمی که محاسبه شده نسبت به افزایش کرایه بالاتر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین با بیان اینکه رانندگان تاکسی همانند سایر افراد درگیر افزایش نرخ تورم هستند، گفت: تاکسیها هیچ یارانهای جز یارانههای مقطعی مانند لاستیک دریافت نمیکنند و اکنون هم محدودیتهایی در این باره وجود دارد.
زوربخش اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزیها در سازمان حمل و نقل مسافر، به دلیل حادث شدن شرایط کرونایی و احتمال انتشار این ویروس، حذف پرداخت کرایه نقدی در تاکسیها در دستور کار قرار گرفته و فراخوان آن از هفته آینده منتشر میشود و طی سه ماه آینده تمام تاکسیهای شیراز به سیستم پرداخت کرایه غیر نقدی میشوند.
او با بیان اینکه مذاکراتی انجام شده تا هیچ بار مالی در این خصوص به رانندگان تاکسی تحمیل نشود، گفت: پیشبینی میشود هشت هزار تاکسی در شیراز مجهز به سیستم پرداخت غیر نقدی شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین یادآور شد: یک پلتفرم واحد و یکپارچه برای شبکه پرداخت غیرنقدی و شهروندی نیز برای ناوگان شبه عمومی توسط سازمان وافای شهرداری در حال تهیه است.
زوربخش همچنین گفت: ١١ سال از استفرار و فعال شدن کارت شهروندی در کلانشهر شیراز میگذرد و براساس ضوابط عملکردسرویسهای حمل و نقلی، زمانیکه سیستم پرداخت غیرنقدی در اتوبوس در دستور کار قرار گرفت، در بررسی مهندسی ترافیک علاوه بر کاهش آلودگیها، کاهش زمان تاخیر و توقف را در پی داشت.در تاکسیها نیز اگر این کار انجام شود، به بخشی از اهداف ترافیکی خواهیم رسید.
او تاکید کرد: توصیه ما این است که همانگونه در تصویب نرخها، تفاوت فاحشی بین کرایه غیر نقدی و نقدی وجود دارد، لذا شهروندان برای استفاده از سرویسهای حمل و نقلی از کارت شهروندی استفاده کنند.
معاون شهردار شیراز به نرخ نامه مصوب شورای شهر شیراز برای تمام پارکینگهای سطح شهر هم اشاره و عنوان کرد: گاهی اوقات گزارشهایی از پارکینگهای خصوصی یا تحت تملک شهرداری مبنی بر اخذ نرخهای غیرواقعی دریافت میکنیم. در حالیکه هیچ تفاوت قیمت در پارکینگهای شیراز به جهت عدالت اجتماعی وجود ندارد و نرخ نامه شورای شهر شیراز در این باره برای همه پارکینگها یکسان است.
زوربخش همچنین عنوان کرد: با مکانیزه شدن سیستم های پرداخت غیرنقدی در پارکینگها، دوربینهای ثبت نظارتی نیز مستقر و موجب به حداقل رساندن آسیبهای اجتماعی از جمله سرقت شده است.
او از افزایش ٢٠ درصدی نرخ پارکینگهای رو باز و مسقف خبر داد و گفت: تعداد زیادی پارکینگ در سطح شهر شیراز داریم که نه تحت پوشش شهرداری و نه سازمان صمت است که به سمت ساماندهی آنها رفتهایم.
معاون شهردار شیراز همچنین به آخرین وضعیت عملکرد دوچرخههای بیدود اشاره و عنوان کرد: ۲ هزار دوچرخه به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز وارد شده است که در حال حاضر هزار و ۸۰۰ دوچرخه فعال و در اختیار شهروندان قرار دارد.
زوربخش با بیان اینکه در آیندهای نزدیک ۲۰۰ دوچرخه اشتراکی دیگر نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز افزوده خواهد شد، ادامه داد: همچنین تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۸ نفر از دوچرخه استفاده کردند و ۱۹۶ هزار و ۴۰۹ سفر با دوچرخههای بیدود انجام شده است.
معاون شهرداری شیراز میانگین متوسط سفرهای طی شده را ۱.۶ دهم کیلومتر اعلام کرد و گفت: مجموع کل سفرها ۲۲۵ هزار کیلومتر گزارش شده است.
به گزارش ایسنا، افزایش کرایه تاکسیها در شیراز همواره محل مناقشه بوده است؛ وعدههای اجرایی نشده مسئولان شهرداری از گذشته تاکنون در خصوص مدیریت پرداخت کرایه و تقویت نظارت بر نحوه ارائه خدمات، اعم از نصب دستگاههای تاکسیمتر، فراگیر شدن کارت شهروندی و .... راهکارهای مختلفی که علیرغم وجود زیرساخت و تجربه دیگر کلانشهرهای جهان، به هر دلیل، اجرایی نشده است.
از نگاه شهروندان، اضافه دریافت کرایه به ازای هر کورس و در مقایسه با مبلغ مصوب شورای شهر، تنها یک بخش از مناقشه بین مسافر و راننده تاکسی است؛ بخشی از این مجادلات به نحوه محاسبه هر کورس باز میگردد زیرا براساس مصوبه، هر هزار متر مسافت یک کورس تلقی شده اما ملاک رانندگان تاکسی، مسافت حد فاصل بین ۲ تقاطع است! البته اگر این مسافت زیاد طولانی نباشد.
نبود نظارت کافی از سوی سازمانهای مدیریت کننده بحث حمل و نقل، منجر به انتقادات فراوانی نسبت به وضعیت ارائه خدمات، نحوه رانندگی، نامناسب بودن اغلب خودروهای مورد استفاده در بستر حمل و نقلی و .... شده است؛ به حتم بسیاری از شهروندان تجربه انعکاس نقطه نظرات، نقدها، شکایات و ... خود را به سامانه ۱۳۷ شهرداری شیراز دارند و میدانند که پیگیری مطالباتی نظیر اضافه دریافت کرایه یا برخورد نامناسب راننده، یا رانندگی خطرناک و فراقانونی رانندگان اتوبوس و تاکسی و .... از سوی شهروندان عمدتا نتایج شفاف و محسوسی در پی نداشته است.
انتهای پیام