آرزو جعفری مذهب، دبیر انجمن علمی رشته صنایع دستی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته خیلی بیشتر به رشته صنایع دستی توجه می شد و طبعا بیشتر هم دیده میشد. برای مثال دانشجویانی که ده سال قبل این رشته را انتخاب می کردند، در مورد این رشته اطلاعات کافی جمع آوری کرده و با هدف مشخص و با پشتکار دنبال نتیجه بودند. متاسفانه امروز دیگر دانشجویان اطلاعات کافی در مورد رشتهها ندارند و فقط با شنیدهها و بدون اطلاع دقیق از جزییات، انتخاب رشته میکنند.
وی در ادامه افزود: حجم رویدادها و فعالیتهایی که در رشته صنایع دستی اتفاق میافتد، خیلی زیاد است و این میزان فعالیتها جهت بهرهبرداری نیاز به مدیریت و سوق دهی دارد که البته بخشی از این مسئولیت بر عهده خود دانشجویان است که در این راستا، انجمن علمی دانشجویان در یکی و دو سال اخیر تمام سعی و تلاش خود را مبنی بر تشویق و ایجاد انگیزه در دانشجویان و نمایش آثار و فعالیت آنها در برابر دید عموم و در قالب برپایی نمایشگاه، بکار گرفته است.
جعفری مذهب اظهار کرد: کمبود بودجه یکی دیگر از مشکلاتی است که حوزه صنایع دستی را درگیر خود کرده است و رشد و شکوفایی این مجموعه را تا حدی مختل کرده است. دانشجویان با این محدودیت بودجه نمیتوانند آنطور که انتظار می رود در این رشته فعالیتهای مثمر ثمری را تجربه کنند. این انتظار از مسئولین دانشگاه و اساتید می رود که با انتخاب اساتید مطرح صنایع دستی و دعوت آنها به دانشگاه، برگزاری رویدادهای بزرگ صنایع دستی و برگزاری کنفرانس های خبری مردم را بیشتر با تاریخچه این رشته آشنا کنند.
وی به نزدیک نبودن شرایط آموزشی رشته صنایع دستی در ایران به استانداردهای آکادمیک جهانی اشاره کرد و افزود: این رشته در ایران به طور کلی به دلیل کمبود و حتی نبود امکانات و کم توجهی متولیان، اصلا به استاندارهای جهانی نزدیک نیست. در صورتی که رشته صنایع دستی جای کار بسیاری دارد و میتواند به خیلی از رشتهها نزدیک باشد و حتی آنها را در بر بگیرد. این امر در صورتی محقق می شود که برای دیده شدن رشته صنایع دستی برنامهریزی مدون در دستور کار مسئولین باشد و به این رشته اهمیت داده شود.
جعفری مذهب ظرفیتهای اقتصادی رشته صنایع دستی را قوی برشمرد و گفت: از نظر من رشته صنایع دستی جزء معدود رشته هایی است که شما به محض آشنایی با فضای کلی آن خودتان به طور مستقل میتوانید با سرمایه کم و در وهله اول هنر خودتان را به نمایش بگذارید و از آن کسب درآمد کنید. امروز در فضای مجازی هنرمندان زیادی در رشتههای مختلف صنایع دستی و بدون آموزشهای آکادمیک وارد این حرفه شده و کسب درآمد میکنند. در مورد دانشجویان رشته صنایع دستی اوضاع کمی بهتر هم بوده و می توانیم شاهد پیشرفت آگاهانه و علمی آنها در جشنوارههای داخلی و خارجی نیز باشیم.
وی نقش حمایتی دولت و نهادهای خصوصی را در مورد رشته صنایع دستی مهم برشمرد و بیان کرد: بالندگی و رشد در هر حوزه ای علاوه بر تلاش و علاقه، مستلزم فراهم بودن تجهیزات و فضای لازم جهت حرکت کردن در مسیر مورد نظر است. در مورد رشته صنایع دستی باید اطلاعات کافی در مورد این رشته و گرایشهای آن در اختیار دانشجویان قرار داده شود تا آنها دچار سردرگمی نشوند.
دبیر انجمن علمی صنایع دستی دانشگاه هنر در پایان با ابراز ناخرسندی از حذف گرایشها و محدودیت دانشجویان در انتخاب این گرایشها در دانشگاه هنر بیان کرد: دانشجو به محض ورود به دانشگاه دورههای اموزشی محدودی را در کارگاههای اموزشی به صورت عمومی میگذراند و در آخر به عنوان تخصص بین یک یا دو گرایش حق انتخاب دارد و این برای دانشجویان قابل فهم نیست که اگر یک استاد عضو هیات علمی دانشگاه در گرایش خاصی تدریس می کند، من به عنوان دانشجو مجبور باشم که همان گرایش را انتخاب کنم. این مسئله با سلیقه و علاقه دانشجویان و همچنین مسیر استاندارد آکادمیک در تضاد است. اگر قرار است این اتفاق رخ دهد و پشت آن دلیل منطقی وجود دارد، مسئولین و اساتید دانشگاه هنر برای دانشجویان دلیل این فرآیند، محدودیت و حذف گرایشها را توضیح دهند.
انتهای پیام