به گزارش ایسنا، پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در ۹ اردیبهشت ماه مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، به مشمولان این سهام این فرصت داده شد تا مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم را برای سهام خود انتخاب کنند. پس از آن و در ۶ خردادماه امکان فروش ۳۰ درصد از این سهام و همچنین در ۱۹ مردادماه امکان فروش ۳۰ درصد دیگر، یعنی در مجموع ۶۰ درصد از سهام عدالت برای آن دسته از مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند فراهم شد.
البته افراد مستقیما اجازه فروش سهام خود را ندارند و برای فروش باید سفارش خود را نزد کارگزاری یا بانک ثبت کنند. در نهایت کارگزاری ها بنا به تشخیص خودشان (درمورد زمان و قیمت) اقدام به فروش سهام کرده و وجه حاصل از فروش را به حساب سهامدار واریز می کنند.
این فرایند درحالی باید طی شود که همچنان صدای اعتراض بسیاری از سهامداران درمورد عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالتشان به گوش می رسد. صدای اعتراض این افراد تا حدی بالا رفت که فرهاد دژپسند-وزیر امور اقتصاد و دارایی- از فروشندگان سهام عدالت خواست چنانچه با تأخیر غیرمعمول در واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالتشان مواجه شدند، مشکل خود را در بخش ارتباط مستقیم با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در پورتال این وزارتخانه به نشانی mefa.gov.ir تعبیه شده است، برای پیگیری واحد ارتباطات مردمی این مرکز با درج مشخصات فردی، شماره تماس و کد هویت ملی مطرح کنند.
علاوه بر این، فروشندگان سهام عدالت پس از طرح مشکل خود در پورتال این وزارتخانه، برای آگاهی از نتیجه درخواست مطروحه در پورتال این وزارتخانه، میتوانند با شماره تلفن ۳۳۹۶۷۳۰۰- ۰۲۱ تماس بگیرند.
این مباحث درحالی مطرح شده است که همچنان بسیاری از مخاطبان ایسنا در تماس با این خبرگزاری اعتراض خود را ابراز کرده و بر این موضوع تاکید کرده اند که بین یک تا سه ماه است که سفارش فروش خود را نزد بانکها یا کارگزاری ها ثبت کرده اند اما پولی به حسابشان واریز نشده است.
البته این فقط یک روی ماجرا است و روی دیگر این سکه از گله دیگر سهامداران درمورد نحوه فروش سهام عدالت حکایت دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل نزول اخیر شاخص کل بورس نحوه فروش سهام عدالت و رقابت کارگزاری ها در فروش سهام عدالت بوده است که در نهایت باعث کاهش ارزش سهام عدالت نیز شد.
در این راستا پیگیری های ایسنا برای جویا شدن چرایی تاخیر در واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت بی نتیجه ماند و حسین فهیمی-سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت- پاسخگو نبود. هرچند ممکن است بسیاری از فروشندگان پول خود را دریافت کرده باشند اما انتظار می رود سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت و شرکت سپرده گذاری مرکزی پاسخگوی مطالبه مردم باشند.
تنها پاسخ شرکت سپرده گذاری مرکزی درمورد این ماجرا مربوط به ۱۹ تیرماه است که اعلام کرد با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشده اند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچکترین مشکلی روبرو بوده از مرحله سفارش گیری حذف شدهاند؛ بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند، زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامداران وارد سامانهها شده است نه شخص دیگر.
انتهای پیام