تاکید چین بر خروج نیروهای هندی از مرز مورد مناقشه "لداخ"

یک روز پس از درگیری فیزیکی در منطقه "چوشول"، چین نیروهای هندی را به عبور "غیرقانونی" از خط کنترل واقعی در سواحل جنوبی دریاچه "پنگونگ" و انجام اقدامات تحریک‌آمیز آشکار در ۳۱ اوت متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ جی رونگ، سخنگوی سفارت چین در هند امروز (سه‌شنبه) گفت: ما از طرف هندی می‌خواهیم تا نیروهای خط مقدم خود را کنترل کند، به تعهدات خود احترام بگذارد، فورا تمامی اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند، فورا نیروهای خود را که به صورت غیرقانونی از خط کنترل واقعی عبور کرده‌اند خارج کند و فورا هرگونه اقدامی را که منجر به تشدید و بغرنج شدن اوضاع می‌شود، متوقف کند.

سفارت چین در دهلی‌نو اعتراض شدید خود را به طرف هندی مطرح کرد و از هند خواست تا تمامی نیروهای خط مقدم خود را که تمامیت ارضی چین و توافقات مربوطه را نقض کرده‌اند، خارج کند.

رونگ گفت: این اقدام هند به ضرر تلاش‌های صورت گرفته توسط هر دو طرف برای کاهش تنش‌ها و آرام کردن اوضاع در این منطقه عمل کرده است.

ارتش هند اوایل روز دوشنبه مدعی شد که ارتش آزادی‌بخش خلق چین اقدامات نظامی‌ تحریک‌آمیزی را در شرق منطقه لداخ انجام داده که منجر به درگیری‌های تازه میان نیروهای چین و هند در شب ۲۹ اوت شده است.

پس از نخستین درگیری خشونت‌آمیز در ۱۵ ژوئن سال جاری میلادی که در آن ۲۰ سرباز هندی کشته شدند، هند و چین هزاران نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر در منطقه لداخ مستقر کرده‌اند. این درگیری فیزیکی بار دیگر در ۲۹ اوت در روستای چوشول واقع در منطقه لداخ در شمال هند رخ داد.

هند و چین یک مرز مشترک ۴۰۵۷ کیلومتری دارند که از کشمیر تا آروناچال پرادش کشیده شده است. از آنجایی که این مرز، مرزبندی دقیق و مشخصی ندارد دهه‌هاست که یک منبع تنش میان این دو کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99061108000
  • خبرنگار : 71477