کنگره مشترک هوش محاسباتی در دانشگاه فردوسی مشهد

دبیر کنگره مشترک هوش محاسباتی گفت: کنگره مشترک هوش محاسباتی طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند شبکه‌های عصبی، منطق فازی و یادگیری را از بحث‌های تئوری تا کاربردهایی در دنیای واقعی دربرمی‌گیرد و در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ شهریور ماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دکتر محمدرضا اکبرزاده توتونچی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تفاوت هوش محاسباتی با هوش مصنوعی، اظهار کرد: هوش مصنوعی و محاسباتی ابزارهایی هستند که برای ایجاد هوشمندی به صورت مصنوعی ایجاد شدند. در گذشته که ابتدا رشته‌های تحقیقاتی شکل گرفت، زاویه‌ای مبتنی بر دانش فرد خبره آغاز شد و افرادی که آغاز مسیر را تعیین کرده بودند، این حوزه را هوش مصنوعی نام نهادند.

وی اضافه کرد: مورخان دیگر زاویه جدیدی را به هوش مصنوعی اضافه کردند که این زاویه جدید، مبتنی بر الهام از طبیعت بود. طبیعتاً این زاویه جدید شاخه دیگری است که به آن سیستم‌های هوشمند می‌گویند و پس از شکل‌‎گیری این رشته، نیاز بود تا بتوانیم این دو را در کنار هم قرار دهیم و وجه مشترکی را برای حوزه علمی تعریف کنیم که هوش مصنوعی، زاویه هوش مصنوعی و زاویه هوش مصنوعی مدرن را شامل شود. این امر نیز هوش محاسباتی نام گرفت. بنابراین این حوزه ریشه تاریخی دارد که افراد آن‌ها را شکل دادند.

استاد تمام گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: هوش مصنوعی زیرشاخه‌ای از هوش  محاسباتی است و این هوشمندی در طبیعت وجود دارد که انسان را به عنوان هوشمندترین مخلوق می‌شناسیم، با این وجود می‌توانیم هوش مصنوعی ایجاد کنیم. امروزه مورخانی هستند که در حوزه هوش مصنوعی، هوش محاسباتی و سیستم‌های هوشمند فعالیت می‌کنند و این سه حوزه در بسیاری اوقات کنار هم قرار می‌گیرند. 

وی افزود: به مواردی مانند قدرت بهینه‌سازی، یادگیری و برقراری ارتباطات اجتماعی که‌ در هوشمندی به دنبال آن هستیم، به صورتی که دو موجود هوشمند برآیندی را در خود خلق کنند و به توانمندی یکی از آن‌ها منجر شود، هوش اجتماعی می‌گویند که در نهایت معیار نهایی هوش اجتماعی است.

اکبرزاده توتونچی در خصوص کنگره مشترک هوش محاسباتی عنوان کرد: ما اکنون در حال شکل‌گرفتن و حتی به تعبیر بسیاری از افراد، در میان مرحله چهارم انقلاب صنعتی هستیم که از ابتدا با نیروی بخار آغاز شد و امروزه در بستری قرار گرفتیم که با تلاش‌های بشر برای خلق جامعه مدرن که در قالب هوش مصنوعی است، دست پیدا کنیم. این کنگره طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند شبکه‌های عصبی، منطق فازی و یادگیری را از بحث‌های تئوری تا کاربردهای دنیای واقعی را دربرمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته هوش مصنوعی یک مطلب تجملاتی بود تا اینکه موضوعی باشد که می‌توانست به عنوان صنایع خیلی پیشرفته از آن استفاده کرد. امروزه هوش مصنوعی در همه ابعاد زندگی بشر به صورت فراگیر رخنه پیدا کرده و این امر را می‌توان در نرم‌افزارها یا موارد دیگر ملی و جهانی مشاهده کرد.

دبیر کنگره مشترک هوش محاسباتی اظهار کرد: این کنگره با هدف و ایجاد فضای هم‌افزایی بین جامعه دانشگاهی، صنعتی و کل جامعه شکل گرفت که می‌تواند یک رخداد در شکل دادن به این حرکت بسیار موثر باشد. یکی از ویژگی‌های این کنگره این است که، برای اولین بار برگزاری سه کنفرانس که زیرمجموعه هوش مصنوعی هستند را در کنار خود قرار داده است. ابتدا کنفرانس سیستم‌های حفاظی ایران، کنفرانس سیستم‌های هوشمند و سوم کنفرانس هوش جمعی است. در حقیقت یکی از ویژگی‌های این کنگره این است که در گذشته به صورت جداگانه در این زمینه‌ها کار می‌کردند، اما اکنون در کنار هم قرار گرفته‌اند.

وی گفت: علاوه بر اینکه شاهد ارائه مقالات با کیفیت بالایی در این کنگره هستیم، تلاش کردیم تا صنایع را هم درگیر کنیم و مشارکت خوبی را با شهرداری مشهد در این زمینه داشته باشیم. همچنین با شرکت‌های خصوصی به ویژه دانش‌بنیان وارد بحث شدیم و این امر باعث شد تا با جامعه دانشگاهی آشنایی بهتری داشته باشیم و با مشارکت این صنایع بتوانیم مسائل اساسی کشور را شناسایی و با به کارگیری هوش مصنوعی بتوانیم در حل آن‌ها قدم برداریم.

اکبرزاده توتونچی در خصوص برنامه‌هایی که برای کنگره در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این کنگره، ۱۱ سخنران کلیدی از آمریکا، ایتالیا، انگلیس، چین و تعدادی از اساتید برجسته ایران به منظور ایجاد پیوند بین محققان سیستم‌های هوشمند کشور و صاحبان حضور دارند. علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی و نشست‌های تخصصی که بیش از ۱۴۰ مقاله در آن ارائه خواهد شد، میزگردهای مختلفی نیز در این کنگره  وجود دارد که یکی از آن‌ها در رابطه با پالایش‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر به کارگیری هوش مصنوعی دارند.

وی اضافه کرد: اگر بپذیریم که در مرحله چهارم انقلاب صنعتی هستیم و بسیاری از تحقیقات در همه رشته‌ها مانند کشاورزی، مدیریت، اقتصاد، پزشکی و... به صورت سنتی بوده‌اند و از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کردند، اگر وارد حوزه هوش مصنوعی شوند قطعا یکی از راهکارها برای پیشبرد اهداف است و حتما به این سمت روی خواهیم آورد.

استاد تمام گروه برق و کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: کنگره مشترک هوش محاسباتی در دانشگاه فردوسی مشهد و با حمایت انجمن‌های علمی کشوری، انجمن سیستم‌های فازی ایران و انجمن سیستم‌های هوشمند در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ شهریور ماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99061007246
  • خبرنگار : 50081