گاردین بررسی کرد

پیشنهاد آمریکا درباره دریافت صدها میلیون غرامت در ازای خروج سودان از فهرست تروریسم

طرح پیشنهادی آمریکا برای حذف سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم در ازای پرداخت غرامت ۳۳۰ میلیون دلاری این کشور به قربانیان آمریکایی القاعده باعث خشم مردم در این کشور فقیر حوزه شرق آفریقا شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه به خارطوم سفر کرد تا بر حمایت کشورش از دولت انتقالی جدیدی که در پی سقوط عمر البشیر در سال گذشته قدرت را در سودان در دست گرفت، تاکید کند.

پامپئو که در ضمن این سفر خواستار بهبود روابط میان سودان و اسرائیل شد، درباره مساله برداشتن تحریم‌ها نیز با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به بحث پرداخت.

آمریکا در سال‌های اخیر به تدریج روابطش را با سودان بازیابی کرده اما تاکید داشته قبل از خارج کردن نام این کشور از فهرست کشورهای پشتیبان تروریسم باید یک سری مناقشات حقوقی موجود حل شوند.

سودان از سال ۱۹۹۳ نامش در این فهرست قرار داشته و به همین سبب تدابیری تنبیهی علیه آن از جمله جلوگیری از اعطای کمک‌های مالی نهادهای بین‌المللی به آن اعمال شد.

در سال ۱۹۹۸ دو بمبگذاری سفارتخانه‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا را هدف قرار داد که به القاعده که در آن زمان تحت رهبری اسامه بن لادن مستقر در افغانستان بود، نسبت داده شد. در این حوادث بیش از ۲۲۴ تن کشته و حدود ۴۰۰۰ تن نیز زخمی شدند.

دادگاه‌های آمریکا بعدا سودان را از بابت حمایت موثر از القاعده در زمان حضور بن لادن از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ در این کشور گناهکار شناختند.

با این حال وزرای دولت سودان، رهبران مخالفان و مردم عادی این کشور از طرح پرداخت پول‌های چند میلیون دلاری از جانب این کشور به آمریکا به عنوان غرامت شدیدا اظهار نارضایتی کرده‌اند. برخی شکایت کردند این عادلانه نیست دولت اصلاح طلب فعلی سودان از بابت اقدامات یک دیکتاتور سقوط کرده به رنج و زحمت بیفتد.

شماعیل النور، یک شرکت کننده در اعتراضات گسترده‌ای که منجر به سرنگونی عمر البشیر شد عنوان کرد، آمریکا باید فورا نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم بعد از برکناری عمر البشیر خارج می‌کرد.

برخی دیگر نیز پایه و اساس ادعای دریافت غرامت را زیر سوال بوده و گفتند سودان با اخراج کردن بن لادن با آمریکا همکاری کرد و اینکه این حملات دو سال بعد از آنکه این افراطگر زاده عربستان خاک سودان را ترک کرد، اتفاق افتادند.

حسن عبدالرحمان، وزیر دفاع اسبق سودان در زمان حضور بن لادن در این کشور گفت، واشنگتن با پیشنهاد تحویل دادن این رهبر افراطگر به آنها مخالفت کرد. 

او اظهار کرد: سیاستمداران پیشنهاد داده بودند او را نزد آمریکایی‌ها بفرستیم اما آمریکایی‌ها آن را رد کردند، سودانی‌ها همچنین گفتند حاضر به بازداشت و یا کنترل کردن بن لادن هستند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی مسؤول حوزه مبارزه با تروریسم در آن زمان، این مساله را که پیشنهاد سودانی‌ها جدی بوده رد کرده‌اند. بن لادن بعدا توسط خارطوم اخراج شده و به پناهگاه امنی در شرق افغانستان رفت.

این طرح اعطای غرامت در پی پرداخت یک غرامت مشابه با مبلغی کمتر به قربانیان یک حمله دیگر القاعده علیه یک کشتی جنگی در سواحل عدن یمن در سال ۲۰۰۰ مطرح شد.

در حالی که اقتصاد سودان به دلیل سوءمدیریت عمر البشیر و درگیری‌های داخلی مداوم این کشور در کنار ناآرامی‌های سیاسی اخیر و شیوع کووید ۱۹ فلج شده اما این کشور انتخاب چندانی به جز پذیرفتن درخواست‌های آمریکا ندارد. حدود ۱۰ میلیون نفر در سودان طبق اعلام سازمان ملل با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و ماه ژوئن تورم این کشور ۱۳۰ درصد برآورد شد.

اخیرا وزیر رسانه و ارتباطات سودان اظهار کرد: این کشور مجبور به پرداخت این غرامت است چون حکمی از جانب دادگاه علیه آن صادر شده و این حکم قبل از آنکه برای ما الزام آور باشد برای دولت آمریکا الزام آور است.

با این حال این توافق مورد اعتراض بسیاری قرار گرفته و حتی برخی سودبرندگان بالقوه آن نیز به آن مناقشه وارد کرده‌اند.

وکلا می‌گویند، یک نگرانی اصلی این است قربانیانی که در زمان این حملات شهروند آمریکا بودند خیلی بیشتر از قربانیان کنیایی و تانزانیایی پول دریافت کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99060504629
  • خبرنگار : 71415