محمود امتی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت مرز دوغارون اظهار کرد: دوغارون اصلیترین، کلیدی ترین و مهمترین مرز ما با افغانستان بوده که علیرغم پیگیریهای مکرر، صحبتهای تکراری و درخواستهای همیشگی متاسفانه هنوز نیز دچار مشکل است و روانی و راحتی در تردد را در مرز مشاهده نمیکنیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 2500 دستگاه کامیون در پارکینگها، گمرک و بازارچه منطقه ویژه دوغارون متوقف بوده که مشکلات زیادی را برای تجار ایرانی، افغانستانی، شرکتهای حمل و نقل و رانندگان ایجاد کرده و اگر مرز تخلیه نشده و فکری برای رفع این توقفها نشود، احتمال اینکه حادثه ناگواری در مرز رخ دهد، وجود دارد، زیرا بخش زیادی از محمولههای و کامیونهایی که اکنون در مرز متوقف بوده، حامل سوخت گازوئیل و گاز هستند.
امتی با بیان اینکه ما بخش خصوصی هستیم، مشکلات را منتقل میکنیم، راهکارها را میدهیم و علتها را بیان میکنیم، عنوان کرد: گزارش جامعی تهیه کردیم و در واقع افرادی که باید این مشکل را برطرف کنند، مقامات دولتی دوطرف هستند. بخشی از مشکلات دوغارون به عدم پذیرش در گمرک اسلامقلعه افغانستان و بخشی به سوءمدیریت در این طرف مرز بر میگردد که عوامل متعددی دارد، یکی از عوامل آن عدم مدیریت واحد مرزی است.
نائب رئیس انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی افزود: علیرغم اینکه گمرک مسئول کمیته ساماندهی معابر مرزی است، اما به دلیل اینکه ارگانها و نهادهای مختلفی دست اندرکار هستند، متاسفانه این هماهنگی انجام نشده است. بخش دیگری از مشکلات مربوط به گذرنامه بوده که در چند روز گذشته قطعی سیستم مزید بر علت شده است. استقرار و جانمایی غلط شرکت نفت در منتهی الیه خروجی گمرک دوغارون نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این مشکلات میطلبد که دو طرف و بخش خصوصی اقدام مشترکی انجام دهند. یکی از اقدامات این است که ساعت کاری افزایش یابد، در بررسی اسناد تسریع کنند و ورود و خروج را در نقطه صفر مرزی که یکی از محلات مورد مناقشه و مشکلدار بین دو کشور است، برطرف نمایند.
گمرک اسلامقلعه 7 و 8 شهریور ماه تعطیل است
امتی در خصوص تعطیلی مرز دوغارون در روزهای تاسوعا و عاشورا گفت: رسما چیزی را در این زمینه مشاهده نکردیم اما به روال سابق معمولا تعطیل است. طرف افغانستانی اعلام کرده که گمرک اسلامقلعه در روزهای جمعه و شنبه یعنی 7 و 8 شهریور ماه گمرک تعطیل است و پذیرشی ندارند که این هم مزید بر علت خواهد شد. بالغ بر 2500 دستگاه کامیون در مرز وجود دارند و روزانه نیز حدود 500 تا 600 دستگاه به این ناوگان متوقف افزوده میشود که این تعطیلی نیز افزایش توقف را در پی خواهد داشت. امیدواریم این تعطیلات زودتر سپری شده و تردد مرزی آغاز شود، زیرا هر روز بر کامیونهای متوقف افزوده میشود.
نائب رئیس انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ایجاد شده در اثر این شلوغی و ترافیک، نابهنجاریهایی در داخل مرز است، تصریح کرد: یکی از این موارد نوبتفروشی است که برخی نوبتها را جابهجا کرده و کامیونها را زودتر خارج میکنند و در این بخش یک تا دو میلیون تومان پول رد و بدل میشود. نابهنجاریهای دیگری نیز در مرز داریم.
وی خاطرنشان کرد: توقف کامیونها در واقع توقف سرمایه ملی، مالالتجاره تولیدکنندهها و صادرکنندههای داخلی و تجار خارجی بوده که میلیاردها تومان از محموله آنها بین 7 تا 9 روز متوقف است. اگر عزم و اراده ملی و جدی برای رفع مشکل دوغارون وجود نداشته باشد، به جز اینکه مفسدهای ایجاد شود و عدهای از رانت استفاده کنند، نتیجهای برای کشور نخواهد داشت.
امتی اضافه کرد: جانمایی غلط شرکت نفت باید جابهجا شود، باید مدیریت واحد مرزی بین بخشهایی مانند گذرنامه، مرزبانی، سازمان حمل و نقل، گمرک و شرکت نفت که روزانه همه با آنها ارتباط دارند، وجود داشته باشد، جانمایی باید طوری باشد که به سهولت رفت و آمد کامیونها کمک کند، برنامه مرزی و شروع به کار و اتمام کار طوری باشد که تمام این نهادها و ارگانها با هم هماهنگ باشند، اگر این موارد وجود نداشته باشد، وضعیت همین است.
در تاریخ سابقه ندارد که برای افغانستان کرایه 40 میلیون تومانی پرداخت کنیم
نائب رئیس انجمن حملونقل بینالمللی خراسان رضوی بیان کرد: در مرز دوغارون افزایش کرایه 250 تا 300 درصدی هم داشتیم. در تاریخ سابقه ندارد که ما برای افغانستان کرایه 40 میلیونی داشته باشیم. الان از بندرعباس 40 میلیون تومان برای اسلامقلعه و 50 تا 52 میلیون برای هرات بارگیری میشود. اگر این روند ادامه داشته باشد، نارضایتی و فرار تجار خارجی و شرکتهای افغانستانی را به دنبال خواهد داشت و ضرر و زیان زیادی به شرکتهای حمل و نقل، رانندهها و بدنه اقتصادی کشور وارد خواهد شد.
انتهای پیام