دکتر محمدتقی قربانیان در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: براساس آمار میزان اشتغالپذیری دانشجویان و فارغالتحصلان مراکز علمی کاربردی استان سمنان در مقایسه با یک سال قبل از این ۲۰ درصد بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه فضا در مراکز علمی کاربردی استان سمنان تنها یک فضای آموزشی نیست ادامه داد: رویکردهای این دانشگاه سبب شده که دانشجویان این دانشگاه آمادگی و شانس بیشتری برای جذب به بازار کار داشته باشند.
وی به شکلگیری برخی از مراکز علمی کاربردی در کارخانهها و صنایع بزرگ اشاره و خاطرنشان کرد: تعدادی از ۱۱ مرکز فعال علمی کاربردی در استان سمنان مراکزی هستند که متعلق به واحدهای صنعتی و یا کشاورزی بزرگ هستند و لذا از همان محیط کار نیز برای آموزش دانشجویان استفاده میکنند.
رویکرد نادرست حذف تدریجی مقطع کاردانی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان از تمرکز بر دورههای کاردانی به عنوان دیگر وجه متمایز علمی کاربردی با دیگر دانشگاهها یاد کرد و گفت: متاسفانه آموزش عالی در کشور در یک دورهای از دورههای کاردانی غفلت کرد به طوری که به تدریج سهم این مقطع از رشتهها به صفر نزدیک شد این در حالی است که دانشگاه جامع با تمرکز بیشتر بر این دوره، به تربیت کاردان و تکنیسین در کشور کمک کرد.
دکتر قربانیان کاهش تدریجی دوره های کاردانی را یک سیاست نادرست خواند و اضافه کرد: امروز مشخص شده که این حذف تدریجی، یک رویکرد اشتباه بوده چرا که جامعه را از تکنیسین و کاردان محروم کرد.
آغاز پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان سمنان
این مدرس دانشگاه از آغاز پذیرش دانشجو در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: ثبتنام دانشجویان دوره کاردانی از چهارم تا ۱۱ شهریورماه و ثبتنام بدون کنکور در مقطع کارشناسی از ۱۱ تا ۱۷ شهریورماه انجام میشود.
وی با بیان اینکه امسال در سطح کشور ۸۳۰ کدرشته محل جدید ایجاد شده افزود: علمی کاربردی استان سمنان نیز دارای ۸۹ کدرشته است که ۵۷ کدرشته در مقطع کاردانی و ۳۲کدرشته مربوط به دوره کارشناسی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ظرفیت پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی در سطح ملی را افزون بر ۳۴۰ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: مراکز علمی کاربردی استان ظرفیت پذیرش بیش از دو هزار و ۷۰۰ دانشجوی جدید را در ترم پیش رو دارند.
وی از این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه مبتنی بر مهارت و اشتغال نام برد و تصریح کرد: دانشجو در مراکز علمی کاربردی برخلاف دیگر دانشگاهها محیط کار را نیز تجربه میکنند چرا که علاوه بر برخورداری از دروس کاربینی و کارورزی، برخی از دروس عملی در محیط کاری برگزار میشوند و همین به ارتقاء سطح مهارت دانشجو کمک شایانی میکند.
قربانیان به تنوع رشتهها در این دانشگاه پرداخت و ادامه داد: کدرشتههای مراکز علمی کاربردی استان سمنان از تنوع بالایی برخوردار است و در حوزه صنعتی و کشاورزی و هم در حوزه خدمات اجتماعی و فرهنگی و هنری کدرشتههای خوب و جذابی دارد.
وی از خودارزیابی و سطحبندی مراکز علمی کاربردی به عنوان یکی دیگر از وجوه متمایز این دانشگاه نام برد و اظهار کرد: در این طرح همه مراکز علمی کاربردی در سطح کشور در سطوح چهارگانهای، سطحبندی میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان از قرار گرفتن ۷ مرکز علمی کاربردی استان در سطح دو خبر داد و گفت: دو مرکز از ۹ مرکز علمی کاربردی ارزیابی شده این استان نیز در سطح سه قرار گرفتند. البته با توجه به معیارهای جدی طراحی شده هیچ مرکز سطح اولی در کشور وجود ندارد و همین نشان میدهد که مراکز سطح دو ما از کیفیت خوبی برخوردارند. ضمن اینکه استان سمنان هیچ مرکزی در سطح چهارم ندارد.
وی از تلاش برای ارتقاء کیفی مدرسین در این دانشگاه خبر داد و افزود: دانشگاه جامع از معدود دانشگاههایی است که به ارتقاء کیفی مدرسین توجه ویژه دارد و به طور پیوسته مدرسین را از طریق برپایی دورههای آموزشی عمومی و تخصصی بروز میکند.
سامانه جهاددانشگاهی کممسئلهدارترین سامانه در امتحانات مجازی بود
قربانیان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برپایی امتحانات مجازی و مشکلات پیش آمده برای برخی از دانشجویان گفت: بدیهی است که امسال برای اولینبار بود که امتحانات به صورت مجازی برگزار میشود و لذا برخی مشکلاتی در این حوزه وجود داشت البته خوشبختانه مراکز علمی کاربردی در استان سمنان به خاطر برخورداری از یک سامانه مناسب، کمترین مشکل و مسئله را در این بخش داشتند.
وی با بیان اینکه بیشتر دانشگاه ها از یک سامانه استفاده کرده و همین باعث افزایش حجم در آن شد گفت: خوشبختانه علمی کاربردی برای امتحانات از سامانه جهاددانشگاهی استفاده کرد که کممسئلهدارترین سامانه در امتحانات مجازی بود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ادامه داد: با وجود این هر کدام از مراکز دانشگاهی که درخواست تجدید امتحان را از علمی کاربردی استان داشتند با آنها موافقت شد تا دانشجویان آسیبی نبینند.
دکتر قربانیان در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با کمبود فضای آموزشی در برخی مراکز و سوق دادن برخی از رشتههای پرمخاطب به سمت اینگونه دانشگاهها گفت: دانشگاه جامع اصرار دارد که هر کدام از مراکز در خوشه تخصصی خود کار کند تا فضا و محیط کار را برای دانشجوها فراهم کند. البته هر کدام از مراکز هم که درخواست رشتهای را داشتند تلاش شده که با آنها موافقت شود.
پذیرش دانشجوی گردشگری در جهاددانشگاهی
وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ دارای علمی کاربردی هستند اضافه کرد: البته نقائصی در اعطای رشتهها به مراکز وجود دارد که به تدریج رفع میشود. ضمن اینکه دانشگاه جامع در دادن رشتهها به مراکز دارای یک فرآیند است که این فرآیند باید رعایت شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان با بیان اینکه دانشگاه ها باید محیط کار لازم برای آموزش را داشته باشند افزود: وجود این محیط کار ضروری است چرا که دانشجویان باید در طی آموزش مهارت لازم را بیاموزند.
وی از وجود پنج کدرشته جدید در مراکز علمی کاربردی استان در این ترم خبر داد و گفت: کاردانی گردشگری در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی سمنان، کشاورزی، تکنیک فروش و...از کدرشتههای جدید در استان هستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی میتوانند پیشنهاد کدرشتههای جدید بدهند خاطرنشان کرد: این رویکرد مناسب به تعریف رشتههای جدید سبب شده که هر مرکز و هر استان متناسب با ظرفیت و رغبتی که در منطقه وجود دارد، رشته جدید تعریف کند.
وی شمار دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان را ۲۷۰۰ دانشجو اعلام کرد و گفت: در ترم پیش رو نیز ظرفیت پذیرش ۲۷۰۰ دانشجو وجود دارد.
انتهای پیام