برگزاری مسابقه «کتابخوانی تابستانه» در دانشگاه امیرکبیر

مسابقه «کتابخوانی تابستانه» به همت کانون نجوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، کتاب های «فلسفه علم، سمیر اکشا»، «نظریه کوانتومی، جان پاکینگ هرن» و «سه دقیقه اول، استیون وینبرگ» بخش های این مسابقه را تشکیل می دهند.

کتاب «فلسفه علم» با ترجمه هومن پناهنده، مقدمه ای کوتاه بر فلسفه علم معاصر است که مضامین اصلی این شاخه از فلسفه را در بر می گیرد. نویسنده در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخ علم می اندازد و سپس مفاهیمی از قبیل استدلال علمی، تبین علمی، انقلاب علمی و نیز رئالیسم علمی و ضدرئالیسم را بررسی می کند. او همچنین بخشی از کتاب خود را به برخی مباحث فلسفی مربوط به این یا آن علم خاص اختصاص می دهد. مسائلی مانند طبقه بندی در زیست شناسی و ماهیت زمان و مکان در فیزیک و در آخرین فصل کتاب به مواردی از تعارض علم و دین اشاره می کند و در نهایت به این سوال می پردازد که آیا علم مفید است.

همچنین کتاب «نظریه کوانتومی» با ترجمه حسین معصومی همدانی کتابی است در مورد یکی از نظریه فیزیک به نام کوانتوم  که بیان می کند: «گمان می‌کنم می‌توان با اطمینان گفت هیچ‌کس مکانیک کوانتومی را نمی‌فهمد.» این جمله را ریچارد فاینمن، فیزیکدان بزرگ درباره‌ی نظریه کوانتوم یکی از مهم‌ترین نظریات امروز فیزیک گفته است. نظریه‌ای که دنیای فیزیک را تغییر داد و توانست به بسیاری از سؤالاتی که فیزیک کلاسیک از پاسخ‌دادن به آن‌ها عاجز بود را پاسخ دهد؛ اما همچنان که فاینمن می‌گوید این نظریه بسیار پیچیده است و در بعضی موارد حتی برای فیزیکدان‌ها هم گنگ است. جان پاکینگورن در کتاب نظریه‌ کوانتوم تلاش کرده است این نظریه را با زبانی روشن و واضح به شکلی توضیح دهد که مخاطب غیردانشگاهی هم از آن بهره ببرد و بتواند با نظریه‌ کوانتوم و دست‌آوردهای آن آشنا شود.

 و کتاب دیگر مورد مطالعه مسابقه «سه دقیقه اول» با ترجمه محمدرضا خواجه پور، کتابی است درباره کیهان‌شناسی، به ویژه درباره تاریخچه عالم آغازین، با روایتی مبتنی بر فیزیک و اخترفیزیک امروز؛ این روایت، روایت مهبانگ عالم است، عالم یا جهان در حال انبساط با همه تاب‌ها و خم‌ها و افت و خیزهایش.

مسابقه «کتابخوانی تابستانه» به صورت آزمون مجازی و چهارگزینه‌ای، ۳۱ شهریور۹۹ برگزار می شود و لینک آن در روز موعود برای شرکت‌کنندگان از طریق ایمیل ارسال خواهد شد و برای برندگان مسابقه جوایزی اهدا می شود.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت کانون نجوم به آدرس http://www.nojumaut.ir   مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 99060403042
  • خبرنگار :